מחאה, אמנות ויצירתיות בעולם: סיכום 2017

 

פורסם בתאריך:
12.2017

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ז’אנל מונה במזמור לקורבנות המשטר

בעצרת מצעד הנשים שנערכה בוושינגטון בינואר, לאחר השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה”ב, קיימה המוסיקאית, זמרת ושחקנית האמריקאית ז’אנל מונה מחווה מיוחדת לקורבנות של גזענות ממוסדת ואלימות משטרתית.

מונה הובילה מזמור שכלל קריאות קצובות של שמות של הקורבנות, כאשר הקהל ענה בקריאות חוזרות ונשנות “אמרו את שמה/ו”. תחילה קראה מונה עצמה את השמות, ופתחה בשמה של סנדרה בלנד, אישה שחורה שנעצרה על ידי שוטר בגלל עבירת תנועה, ונרצחה במעצר.

בהמשך, במה שאולי היה אחד הרגעים המרגשים ביותר בעצרת בוושינגטון, הזמינה מונה אימהות של קורבנות לצעוק את שמות ילדיהן המתים, בהם אריק גרנר, צעיר שחור שנחנק למוות בידי שוטרים, והנער השחור ג’ורדן דיוויס שנורה למוות בפלורידה על ידי גבר לבן שזוכה אחר כך בבית המשפט.

להתיז ולשרוף

אמן הרחוב הליטאי ארנסט זקרביץ’ הוציא את ההדפס להתיז ולשרוף.

אמריקה ראשונה, אבל מי תהיה השנייה?

עוד בינואר: דונלד טראמפ הכריז בנאום ההשבעה שלו לנשיאות ארה”ב כי מעתה תהיה “אמריקה ראשונה”. הכרזתו גררה תגובה משעשעת מצד מגיש תוכנית הסאטירה ההולנדי אריאן לובאך, שהודיע כי אם אמריקה ראשונה, הרי שהולנד חייבת להיות שנייה. לובאך אף יצר סרטון הסבר המיועד לטראמפ בו נימק מדוע הולנד ראויה לכך.

תוך זמן קצר הגיעה תגובה נוספת להכרזת טראמפ, הפעם מצד תוכנית הסאטירה הגרמנית “ניאו מגצין רויאל” שמגיש יאן במרמן, שיצרה סרטון הסבר דומה המיועד לנשיא ארה”ב, הטוען כי דווקא גרמניה היא המדינה שצריכה להיות שנייה. במרמן אף הכריז על תחרות בינלאומית מי תהיה המדינה השנייה אחרי ארה”ב, והתוצאה היתה שורה של סרטונים משעשעים אשר צידדו בעשרות מדינות – בהן גם ישראל – שטענו לזכותן על המקום השני אחרי אמריקה. אז מי זכה בתחרות? תחליטו בעצמכן/ם.

איך לנצח בתוכנית הכשרונות של סיימון קאוול?

בחודש פברוארסיימון ברודקין, קומיקאי בריטי שנודע בתעלולי מחאה נועזים שהוא מבצע נגד חברות וארגונים מושחתים, הצליח לפצח את הנוסחה איך להצליח בתוכנית הכשרונות של סיימון קאוול, “לבריטניה יש כשרון”.

גברים מחזיקים ידיים נגד הומופוביה

גברים סטרייטים ברחבי הולנד החלו ללכת בפומבי כשהם מחזיקים ידיים בגאווה, כמחווה של סולידריות עם זוג גברים הומואים בעיר ארנהם במדינה שהוכו על ידי קבוצת בני נוער לאחר שהלכו יד ביד ברחוב באפריל.

מאות גברים בהולנד, בהם פוליטיקאים, דיפלומטים, שוטרים, ספורטאים וצוותי אמבולנסים, צעדו, הלכו לעבודה ופירסמו צילומים של עצמם מחזיקים ידיים, תחת התיוג allemannenhandinhand# כהבעת תמיכה בזוג הגברים שהותקפו.

מנהיגי המפלגה הדמוקרטית בהולנד, אלכסנדר פכטולד וואטר קולמס, אפילו הגיעו יד ביד למשא ומתן על הקמת הממשלה והסבירו לעיתונאים, “אנחנו חושבים שזה רגיל פה להפגין מי אתה בתור בן אדם”.

אנשי שגרירות הולנד בארה”ב צעדו אף הם יד ביד בניו יורק.

התספורת: הרפתקה צפון קוריאנית

באפריל גם יצא הסרט התיעודי העצמאי התספורת, שיצרו שני סטודנטים אוסטרלים שנסעו לצפון קוריאה כדי לראות במו עיניהם האם מה שהתקשורת מספרת על המדינה המבודדת והידועה לשמצה, באמת נכון.

הרעיון לסרט נולד בראשם של אלכסה וולוויק ואלכס אפולונוב לאחר שבשנת 2014 כלי תקשורת ברחבי העולם דיווחו כאיש אחד על חוק חדש בצפון קוריאה המחייב את כל הגברים במדינה להסתפר לפי התספורת של שליט המדינה, קים ג’ונג און. סיפור, שכך מסתבר, לא היה ולא נברא.

רואים מה שרוצים: איסלמופובים נגד מושבי אוטובוס

מתיחה קטנה שהחליט לבצע בחור נורבגי בשם יוהאן סלטוויק ביולי הצליחה ללמד לקח חשוב את שונאי המהגרים והאיסלמופובים בארצו.

סלטוויק פירסם צילום של מושבי אוטובוס ריקים – שבאופן מוזר למדי נראים כמו נשים מוסלמיות עוטות בורקה – בעמוד פייסבוק של “המולדת תחילה”, קבוצה נורבגית ימנית שמתנגדת למהגרים ולהגירה למדינה הסקנדינבית, והציג את השאלה: “מה אנשים חושבים על זה?”.

התשובה לא איחרה לבוא כמבול של מאות תגובות גזעניות ולאומניות. “זה נראה ממש מפחיד, צריך לאסור את זה”, כתב אחד. “לעולם אין לדעת מה מסתתר שם מתחת – זה יכול להיות טרוריסט”.

“אנחנו חיים בזמנים מפחידים”, כתב אחר, שהתעקש כי “מי שנראה כמו מטריה שנסגרה” צריך לעזוב את המדינה. תגובה אחרת: “חשבתי שזה ייראה ככה בשנת 2050, אבל זה קורה עכשיו!!!”.

סלטוויק היה מזועזע. “השנאה שהופגנה כלפי מושבי אוטובוס ריקים ממחישה היטב איך דעות קדומות חזקות יותר מהשכל הישר”, אמר.

ראש המרכז נגד גזענות בנורבגיה הצביע על המהירות שבה “אנשים מוצאים אישורים להזיות שלהם”. “אנשים רואים מה שהם רוצים לראות”, אמר, “ומה שהם רוצים לראות זה מוסלמים מסוכנים”.

זומבים השתלטו על פסגת מנהיגי העולם

ביולי, לקראת פתיחת פסגת מנהיגי 20 המעצמות העולמיות (G20) בעיר המבורג בגרמניה, הגיעו למרכז העיר אלף שחקנים של קולקטיב אלף דמויות, לבושים בבגדים מאובקים, תוך שהם מדשדשים בשתיקה מאיימת ברחובות.

לקראת סוף המיצג, החל לפתע אחד ה”זומבים” לפשוט את בגדיו האפורים מכוסי האבק, תוך שהוא חושף בגדים צבעוניים שלבש תחתם. בעקבותיו, החלו בכך גם האחרים, והמיצג כולו הפך למסיבת רחוב ססגונית.

מופע הרחוב נועד להמחיש כי אדם אחד מסוגל לשנות את העולם. “איננו יכולים לחכות עד שהשינוי יגיע מצדם של אנשי השררה, עלינו להפגין עכשיו אחריות פוליטית וחברתית – למען כולנו!”, נאמר בהודעה שפירסם הקולקטיב.

גבולות: מערכת המעמדות העולמית

פוסטר חדש שהוציא באוגוסט הקולקטיב האנרכיסטי Crimethinc, מסביר מדוע אנשים מהגרים, מה הסיכונים שעמם הם מתמודדים, ומי מרוויח.

הפוסטר, שאותו ניתן להוריד בחינם, מציג את היסודות השונים שכולל הגבול, החל מניצול משאבים בצדו האחד וכלה בפערי שכר בצדו השני – כמו גם את כל האכזריות ואי-הצדק שביניהם.

האמנית מאחורי השלטים המסתוריים נחשפת

לאחר שבמשך כמה שנים צצו שלטים מסתוריים על גדרות ברחבי העיר סיאטל בארה”ב, נחשפה באוגוסט זהותה של היוצרת העלומה. האמנית אפריל סוטרמן נהגה לתלות שלטים בעלי מראה רשמי, אבל עם כיתוב כמו “התראה: היזהרו מפני רגשות” או “שימו לב: אתם נהדרים ומגיע לכם להיות מאושרים”.

תחילה, העדיפה סוטרמן לשמור על עילום שם, אולם לאחר שאחד מהשלטים שלה הפך לוויראלי באינטרנט, היא החליטה לדבר על יצירתה בגלוי. “בדרך כלל, שלטים אומרים לך מה לעשות, אבל השלטים האלה רק עוסקים ברגשות”, אמרה סוטרמן.

“מדי יום אנחנו רואים דברים רבים, אבל לכמה מהם אנחנו באמת שמים לב?”, הסבירה. לדבריה, השלטים עוצבו כך שישתלבו בסביבה, ולכן רק אנשים שמקדישים תשומת לב רבה לסביבתם ישימו לב לכיתובים המיוחדים.

דגי סלמון ניצלו ליקוי חמה לבריחה נועזת מחוות גידול דגים

אלפי דגי סלמון ניצלו ליקוי חמה שהתרחש באוגוסט בארה”ב כדי לבצע בריחה נועזת מכלוביהם בחוות גידול דגים בים ליד אי סייפרס במדינת וושינגטון.

בין 4,000 ל-5,000 דגים נמלטו אל מי האוקיינוס השקט לאחר שניצלו פרצות שנפערו בכלובי הרשת לאחר שחבלי עוגן של המכלאה נקרעו כתוצאה מגאות גבוהה במיוחד שגרם הליקוי. כך מסרה חברת קוק אקווקאלצ’ר שבבעלותה חוות הדגים.

“גאות גבוהה באופן יוצא דופן וזרמים שחפפו לליקוי החמה” גרמו לנזקים, מסרה קוק. “דגי הסלמון נמלטו בעקבות כשל מבני בכלוב רשת”. לדברי החברה, כעבור יממה, כתוצאה מהנזקים מבני חוות הגידול קרסו לחלוטין וכ-300 אלף דגים שעדיין נותרו בכלובים נלכדו בתוכם, ככל הנראה מבלי אפשרות לצאת.

“נראה כי דגים רבים עדיין בתוך הרשתות”, נאמר בהודעת קוק. “אי אפשר יהיה לאשר את המספר המדויק של הדגים שאבדו עד שיושלמו הקציר ובדיקת מלאי הדגים בכלובים”.

הדגים שהצליחו נמלטו לאוקיינוס השקט הם ממין סלמון שמקורו באוקיינוס האטלנטי, אשר שונה ממיני דגי סלמון מקומיים. “מחקרים שלי העלו כי אם הם הצליחו להימלט, הם גם יצליחו לשרוד, לשחות במעלה נהרות, ולהתרבות”, העריך מומחה לאקולוגיה מאוניברסיטת ויקטוריה.

מחקר: אנשים שחולמים בהקיץ – יצירתיים יותר

אנשים שחולמים בהקיץ נוטים להיות יצירתיים ואינטליגנטיים יותר, לפי מחקר של מדענים מהמכון לטכנולוגיה של ג’ורג’יה ואוניברסיטת ניו מקסיקו בארה”ב, שפורסם באוגוסט בכתב העת נוירופסיכולוגיה.

החוקרים חיברו למעלה מ-100 אנשים למכשיר דימות תהודה מגנטית (MRI) וביקשו מהם להתמקד בנקודה קבועה למשך חמש דקות כדי למדוד את פעילותם המוחית בזמן מנוחה. באמצעות בדיקה זו אמדו החוקרים את רמת הפעילות המוחית של המשתתפים הקשורה לתהליכי חשיבה מורכבים יותר כמו הסקה ותהליכי היזכרות מורכבים.

מלבד בדיקת MRI, התבקשו משתתפי הניסוי למלא סדרה של שאלונים ומבחנים שנועדו להעריך מאפיינים כמו רמת נדידת מחשבות, זיכרון, יצירתיות ואינטליגנציה. החוקרים מצאו כי אנשים שדיווחו על נטייה לנדידת מחשבות וחלימה בהקיץ השיגו ניקוד גבוה יותר במבחנים, ונמצאה אצלם פעילות מוחית מוגברת בבדיקות MRI. הנתונים המשולבים הצביעו על מתאם גבוה בין רמה גבוהה יותר של איכות ויעילות חשיבה לבין יכולתו של אדם לתת למחשבותיו לנדוד.

עם זאת, אחת ממחברות המחקר ד”ר כריסטין גודווין, הזהירה כי המתאם שנמצא אינו מעיד על סיבתיות וכי לא כל החולמים בהקיץ דומים. “אם את חכמה או אינטליגנטית למדי ואת מבצעת משימה קלה למדי, את יכולה לבצע אותה היטב, תוך ניצול חלקי בלבד של היכולת המוחית שלך”, הסבירה גודווין בראיון לאתר החדשות קוורץ. לכן, במצב כזה את יכולה להרהר על משהו אחר ואחר כך לחזור למשימה המקורית ללא קושי.

הפגנה בוטלה אחרי שבעלי כלבים איימו להביא אותם לחרבן בשטח

צעדת פעילי ימין שהיתה אמורה להתקיים באוגוסט בסן פרנסיסקו בוטלה לאחר שאלפים מתושבי העיר איימו להביא את כלביהם לעשות צרכים באתר שבו תוכננה הצעדה. יוזמי המחאה הביעו תקווה כי מפגיני קבוצת הימין Patriot Prayer יצעדו היישר לתוך “שדה מוקשים” של מאות ערימות צואת כלבים, ואף התחייבו בפני העירייה לאסוף את כל הגללים למחרת ההפגנה.

“תשאירו מתנה לחברינו באלט רייט. קחו את כלבכם לקריסי פילד, תנו לו לעשות את צרכיו ותוודאו שאינכם אוספים אותם!”, נכתב בעמוד פייסבוק של המחאה. “נתכנס למחרת כדי לנקות את הלכלוך ולהתחבק זה עם זה!”.

בסופו של דבר ביטלו כאמור מפגיני הימין את האירוע. “גם אני לא הייתי רוצה ש-500 איש יפשטו על הפארק ליד הבית שלי עם הכלבים שלהם כדי לעשות קקי. אבל הרבה יותר קל לנקות צואת כלבים מאשר לנקות שנאה”, אמר מארגן המחאה.

מת הכלב האנרכיסט של צ’ילה

כלב הרחוב האנרכיסט שנהג להצטרף להפגנות הסטודנטים בצ’ילה בשנים האחרונות, הלך לעולמו באוגוסט.

הכלב השחור, שזכה לכינוי הורג השוטרים השחורNegro Matapaco, היה שייך לשושלת מפוארת של כלבי מהומות.

ילד קטן מציץ מעל חומת גבול ארה”ב-מקסיקו

בוקר אחד, התעורר אמן הרחוב הצרפתי JR כשבזיכרונו חקוקה תמונה מחלומותיו: החומה לאורך גבול ארה”ב-מקסיקו, ומעליה ילד קטן מציץ בסקרנות לעבר הצד השני של החומה.

JR החליט להפוך את התמונה שראה בחלומו למציאות, ובספטמבר הציב צילום ענק של ילד בן שנה על הצד האמריקאי של גדר הגבול בקליפורניה.

“הילד לא מעלה על דעתו שזו חומה שמפרידה בין אנשים, ואין לו שום מושג לגבי ההקשר הפוליטי שלה”, הסביר האמן לאחר חשיפת היצירה.

“יש אנשים שחולמים על עולמות דמיוניים, אני חולם על חומות”, אמר JR. “מעניין אם הילד מודאג ממה שיקרה? מה הוא חושב? בגיל שנה, אתה לא רואה גבול לפניך ולא שואל את עצמך איזה צד של הגבול טוב יותר”.

האמן גם סיפר על דברים שאמרה לו אמו של הילד שמופיע בצילום, ושמחלון ביתה נשקפת היצירה החדשה: “היא אמרה לי, אתה יודע, זה הבן שלי ואני מזהה אותו, אבל אני מקווה כי עבור כל שאר האנשים הוא מייצג כל ילד, כל בן אדם – כל אחד שיש לו חלומות, וחלומות שאינם מופקעים בשל דעות קדומות או חזון פוליטי כלשהו”.

פורץ מנעול

יצירה של אמן הרחוב הצרפתי OakoAk בעיר באיון באוקטובר.

עיטור מכסה תעלת ניקוז

ציור גיר שיצר אמן ציורי המדרכה האמריקאי דיויד זִין בנובמבר.

חיות פלסטיק

רות פצ’ה, פסלת וצלמת ילידת מדריד שבספרד, מרבה לעסוק ביצירתה בזיהום פלסטיק והשפעתו על הסביבה. בסדרת צילומים של חתיכות פלסטיק וניילון במים, שהציגה פצ’ה בתערוכה בנובמבר, היא הצליחה ליצור רושם כאילו מדובר בחיות וצמחי ים, בהם דגים, מדוזות, אלמוגים ואצות.

במבט ראשון, נדמה כי הצילומים היפיפיים הם אמנם של יצורים טבעיים. אך בחינה מדוקדקת יותר מעלה כי למעשה מדובר בחלקי פלסטיק וניילון.

פ’צה אף העניקה ליצורי הפלסטיק שבראה שמות מדעיים שמבוססים חברות מזהמות, למשל: “סטארבקסיום פלסטיקוס” ו”מקדונלדסוס פלסטיקיום”.

אושר

המאייר והאנימטור סטיב קאטס הוציא בנובמבר סרט קצר בשם Happiness, שמביא את סיפורו של עכבר במרוץ חסר תוחלת להשיג את האושר והסיפוק הנכספים.

תהפכו לבלתי נשלטים

סרטון, הכולל אוסף פעולות רחוב אנרכיסטיות ברחבי מה שנהוג לכנות “אמריקה”, אמנם יצא רק בינואר 2018, אך סיכם את שנת 2017.

הסרטון היה פרויקט משותף של הקולקטיבים האנרכיסטים subMedia ו-crimethInc ושל אתר החדשות האנרכיסטי Its Going Down, והופק כאות סולידריות עם הנאשמים בהפגנות יום השבעתו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ ב-20 בינואר 2017.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בעולם בשנת 2017.