מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל: סיכום 2017

 

פורסם בתאריך:
12.2017

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

חושב להגר

חושב להגר, קליפ שירה מדוברת ראשון של הראפר תאמר נפאר, יצא בינואר. תרגום המילים לעברית כאן.

הר החרא בידינו

תופעה מסתורית שהתגלתה בראשונה בתל אביב בשנת 2010, צצה מחדש בינואר – הפעם בראשון לציון – לאחר שתושבת העיר גילתה גללי כלבים שבהם ננעץ קיסם שבראשו דגל ישראל זעיר.

חקירות באים לבנקאים

סרטונים עם קטעים מתוך חקירות פעילי באים לבנקאים במשטרה הועלו לרשת בינואר. באחד מהם נראה הפעיל ערן ורד מנסה לשכנע את חוקר המשטרה זיו וקשטיין לעזוב את תפקידו, כפי שאכן קרה כמחצית השנה אחר כך.

מואזין נולד

המועצה המוסלמית הנבחרת ביפו ערכה בינואר מחאה מקורית נגד כוונת הממשלה לאשר את חוק המואזין שמטרתו למנוע שימוש במערכות כריזה בקריאות המואזין במסגדים. המועצה הכריזה על תחרות הקול הכי יפה בקריאה לתפילה – תחרות בסגנון ‘כוכב נולד’, או אם תרצו ‘מואזין נולד’, שמיועדת לצעירים בני 20-12.

“האודישנים לתחרות כללו שיעורים שבהם כל אחד מהמפקחים, השייח’ים, לקח קבוצה של צעירים, עבד איתה ולימד אותה בתוך המסגד על אופן קריאת התפילה”, סיפר מוחמד אדרעי, יו”ר המועצה המוסלמית הנבחרת ביפו ומיוזמי התחרות. בגמר הגדול השתתפו עשרה מתמודדים, והפרס למנצח היה עלייה לרגל למכה.

“רצינו שיהיו כמה שיותר צעירים שיקראו את התפילה לא בדרך הרגילה, לא באמצעות הרמקולים של בתי התפילה אלא לעלות מדרגה ולעשות את זה מגגות של אנשים ומשפחות שנרתמו למהלך הזה”, הסביר אדרעי. “המטרה של התחרות היתה להגדיל ולהחזיר לתודעה בקרב הצעירים את חשיבות המואזין, שהוא חלק בלתי נפרד מהדת המוסלמית והאפיונים של התפילה. וגם כדי להתכונן למצב שבו ייכפה עלינו החוק בצורה מחמירה”.

אמריקה ראשונה, ישראל שנייה

דונלד טראמפ הכריז בינואר בנאום ההשבעה שלו לנשיאות ארה”ב כי מעתה תהיה “אמריקה ראשונה” – והצית בכך תחרות בין מדינות העולם מי תהיה שנייה. ליאור שליין טען לזכותה של ישראל על המקום השני אחרי אמריקה.

הלו נוני

הלו נוני, שירו של ברק כהן, יצא בפברואר.

המלון עם הנוף הגרוע ביותר בעולם

האמן המחתרתי הבריטי בנקסי הכריז במרץ על חנוכת מלון חדש בבית לחם, הממוקם צמוד לחומת ההפרדה ומתהדר בתואר “המלון עם הנוף הגרוע ביותר בעולם”.

מחאת הילדים

ילדים פלסטינים מחו באפריל נגד פשיטה של חיילי צה”ל על ביתם בחברון. צולם על ידי יונס עראר.

טבעונים-לקטים בשוק הכרמל

בכל יום שישי, רגע לפני כניסת השבת, מגיעה לשוק הכרמל בתל אביב קבוצה של טבעונים-לקטים (פריגניסטים) כדי להציל את האוכל שעומד להיזרק על ידי הסוחרים בשוק. במציאות שבה 40% מהמזון נזרק לפח, הם מנסים ליצור תרבות חדשה אקולוגית וראויה יותר של שימוש במזון שקיים.

איסוף הירקות והפירות שמשליכים הסוחרים לרצפה בעת סגירת השוק נעשה כמחאה כנגד תרבות השפע, הצרכנות והבזבוז. אחד מחברי הקבוצה, יונתן יובל, הסביר כי הפעולה נועדה להגביר את המודעות של אנשים לנושא ובה בעת לסייע לאנשים קשי יום שמסתובבים בשוק.

“כל האוכל שאנחנו אוספים אנחנו מרכזים כאן בשוק וכל מי שרוצה יכול לבוא לקחת גם”, אמר יובל בראיון ששודר בטלוויזיה החברתית בחודש מאי. “יש אוכל סביבנו, יש בגדים סביבנו, יש דברים שנזרקים לפח שאנחנו יכולים למצוא להם שימוש”.

קרב גיבורות-על ישראלי-פלסטיני

בחודש יוני פורסמה קריקטורה של המאייר הברזילאי קרלוס לטוף, המציגה קרב בין גיבורת-העל אפרטהייד וומן’ (על משקל וונדר וומן) הישראלית לבין גיבורת-העל ‘אמא פלסטין’.

לא אכפת לי מחיות

שיר הקרניבורים, מערכון מתוך התוכנית טלוויזיה מהעתיד, שודר בחודש יולי.

ברק כהן בכנס התמיכה בנתניהו

ברק כהן קפץ באוגוסט לכנס תמיכה בבנימין נתניהו שהתקיים בגני התערוכה בתל אביב, והתברר שבחוץ היה הרבה יותר כיף מאשר בתוך האולם.

כהן אפילו קיבל הזדמנות נוספת לומר למירי רגב מה הוא חושב עליה, לאחר שטענו נגדו כי בפעם הקודמת אמר את הדברים בצורה לא מכובדת. “אמרו לי שמגדרית זה לא יפה לדבר ככה”, אמר כהן לרגב כשנפגשו בכנס בגני התערוכה. “הנה, השרה רגב, מגדרית, צריך להגיד לה שהיא לוקחת בעלות על המזרחיות. שהיא מדברת בשם המזרחיות, שזה לא יפה. הנה ככה זה בצורה מכובדת. ושהיא מחללת שבת וזה לא יפה. ושהיא לוקחת בעלות על הלאומיות, שהיא עושה נזקים, שהיא גזענית, שהיא מפזרת שנאה. בדרך מכובדת”.

תכלה שנה וקללותיה

בחודש ספטמבר, פירסם עמיר שיבי תמונה שצולמה בערב ראש השנה תשע”ח.

שולחן מחויך

האמן גיא קפלן נוהג לצייר על חפצים ישנים בהם הוא נתקל ברחוב, וחותם על יצירותיו המחתרתיות בכינוי ארטעזאכן (דברי אומנות). בספטמבר הוא עיטר שולחן שהושלך לרחוב.

נתניהו וטראמפ מתנשקים על חומת ההפרדה

אמן הרחוב האוסטרלי לאשסאקס צייר באוקטובר על צדה הפלסטיני של חומת ההפרדה בבית לחם, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה”ב דונלד טראמפ מתנשקים.

“החומה היא מסר בפני עצמו”, הסביר לאשסאקס. “אני לא צריך לכתוב ‘שחררו את פלסטין’ או משהו כזה, משהו ממש ישיר שממנו אנשים יתעלמו. אני פשוט מצייר את מה שאני מצייר בדרך כלל ואולי אנשים יתחיל להסתכל על הרקע של הציור ועל גדרות התיל ועל האנשים שתקועים פה”.

זו לא היתה הפעם הראשונה שבה לאשסאקס צייר את הנשיא טראמפ על חומת ההפרדה באזור בית לחם. שלושה חודשים קודם לכן, יצר האמן שני ציורים של טראמפ – שהכריז פעם “חומות עובדות, תשאלו את ישראל”. בציור בראשון נראה הנשיא בעת ביקורו בכותל המערבי כשהוא מקרב את פניו לקיר ולוחש לו: “אני הולך לבנות לך אח”.

בציור השני נראה טראמפ מחבק את אחד ממגדלי השמירה בחומה תוך הפרחת לבבות לעברו.

בפעם הראשונה: לרוב אזרחי ישראל אין אמון במשטרה

סקר שנערך עבור עמותת יוזמות קרן אברהם ופורסם באוקטובר, מצא כי בפעם הראשונה לרוב אזרחי ישראל אין אמון במשטרה. על פי הסקר, 54% מהיהודים בישראל הם חסרי אמון בארגון שאמור לשמור על ביטחונם האישי, ובקרב האוכלוסייה הערבית שיעור חוסר האמון גבוה אפילו יותר ומגיע ל-59%.

תוצאות הסקר מצביעות על הידרדרות חדה באמון הציבור במשטרה. סקר דומה שנערך עבור קרן אברהם בשנת 2014 העלה כי רק 25% מהנשאלים היהודים הביעו חוסר אמון במשטרה, לצד 41% בקרב הערבים.

צה”ל מאכט פריי

בחודש נובמבר, פורסמה בארה”ב מודעה לקראת כנס של חסידות סאטמר לגיוס תרומות למאבק נגד חוק הגיוס לצה”ל. במודעה, שדימתה את הגיוס לצה”ל ל”אושוויץ רוחני”, הופיע איור של שער מחנה ההשמדה אושוויץ עם הכיתוב “צה”ל מאכט פריי” – כלומר “צה”ל משחרר”, על משקל הכיתוב המקורי על השער “ארבייט מאכט פריי” (העבודה משחררת).

“מה אתה חושב? כל פעם שאתה שומע על רבי מיכאל דוב ווייסמאנדל זצ”ל שניסה לפעול אצל האמריקאים להשיג כמה דולרים כדי לעצור את הרכבות לאושוויץ השם ירחם – אותה קרירות כזו אכזריות ממש בלתי ניתנת להבנה גם היום”, נכתב במודעה. “עכשיו שאנחנו יכולים עם כמה דולרים להציל יהודים מלהיות מובלים לאושוויץ הרוחנית, האם נישאר אדישים?”.

תיירות גרפיטי על חומת ההפרדה

אמן הרחוב הפלסטיני המסתורי ‘עיסא’, שהתפרסם כמי שכתב על חומת ההפרדה את הגרפיטי “עשו חומוס, לא חומות”, הביע בדצמבר בראיון לרשת אל-ג’זירה מחאה על “פטישיזציה של הסכסוך” עקב תיירות גרפיטי סביב על חומת ההפרדה, וחנוכת המלון של בנקסי בבית לחם מוקדם יותר בשנה.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל (ועל ישראל) בשנת 2017.