מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל: סיכום 2018

 

פורסם בתאריך:
12.2018

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הפוסט שהתחיל את צעדת השיבה הגדולה

הרעיון של צעדת השיבה הגדולה, בה פתחו הפלסטינים ברצועת עזה באביב, נולד בהשראת פוסט שפירסם בשביעי בינואר תושב עזה, אחמד אבו ארתימה, ואשר בו כתב: “מדוע שלא נתאסף, אנו הפלסטינים, ונכריז שאנחנו רוצים לחיות ושאין דבר שאנו רוצים יותר מאשר לחיות. מדוע למות במקומנו הנצור?”. הוא צירף לפוסט האשטאג ‘צעדת השיבה הגדולה’.

כעבור פחות משלושה חודשים פתחו הפלסטינים ברצועת עזה בסדרה של פעולות מחאה והפגנות המוניות שבועיות תחת השם ‘צעדת השיבה הגדולה’, שבמסגרתן קראו לישראל לאפשר לפליטים פלסטינים ולצאצאיהם לשוב למולדתם.

רוצה להחביא מבקש מקלט בביתך?

בחודש ינואר, התגבשה קבוצת נשים וגברים מכל הארץ שבשעת הצורך יארחו בבתיהם מבקשי מקלט המועמדים לגירוש.

מתגבשת קבוצת נשים וגברים מכל הארץ שבשעת הצורך יארחו מבקשי מקלט בבתיהם. למצטרפים, כתבו בפרטי

Posted by Tamar Verete-zehavi on Tuesday, 16 January 2018

ארטעזאכן מציג: כיריים צבעוניות

האמן גיא קפלן נוהג לצייר על חפצים ישנים בהם הוא נתקל ברחוב, וחותם על יצירותיו המחתרתיות בכינוי ארטעזאכן (דברי אומנות). בפברואר הוא עיטר כיריים.

מסכות גז מאולתרות

ב-30 במרץ פתחו הפלסטינים ברצועת עזה בצעדת השיבה הגדולה, שבמהלכה נקטו במגוון שיטות מחאה לא אלימות, בהם מעגלי קריאה, ריקודים, משחקי כדורגל ועוד. אולם ישראל הקפידה להתעלם מהן, והציגה את ההפגנות כאלימות ואת המשתתפים כמחבלים, ובהתאם הגיבה בירי צלפים ושיגור סיטונאי של רימוני גז מדמיע שגבו את חייהם של מאות פלסטינים.

כדי להתגונן מפני מטחי גז מדמיע ששוגרו לעברם, משתתפי צעדת השיבה יצרו מסכות גז מאולתרות מכל הבא ליד: קליפות פומלה, בדים, בקבוקי פלסטיק עם צמר גפן ופחם, חתיכות פלסטיק עם בצל, ואפילו מסכות של גאי פוקס שאליהן הצמידו צמר גפן ספוג בבושם.

התשובה לצלפים – מעגלי הקראת ספרים

מוסטפא אל-זטמה, מהנדס בן 28 תושב רפיח, נמנה על המארגנים של קבוצות ומעגלי קריאה והקראה של ספרים שהתקיימו במסגרת ההפגנות צעדת השיבה הגדולה. העובדה שהקראות הספרים נערכו במרחק של 700 מטרים מגדר הגבול, לא מנעה מצה”ל לירות גז מדמיע לעבר המקריאים, סיפר אל-זטמה, שמשפחתו במקור מהכפר אל-מג’דל, שעל חורבותיו הוקמה אשקלון.

מפגשי הקריאה “מעבירים מסר לעולם כי משתתפי צעדת השיבה הגדולה הם אנשים משכילים, ובעלי מודעות לזכויות הפלסטיניות”, הסביר אל-זטמה בראיון לאתר אלקטרוניק אינתיפאדה. “יש לי משרה טובה פה ויש לי שאיפות לעבוד בחברת הנדסה בינלאומית”, המשיך. “אני אוהב את החיים שלי אבל זה לא מונע בעדי להשתתף בצעדה – כמו כל בני עמי בדרישה לזכות השיבה”.

גוי: גירסת היידיש של Toy

חודש אפריל הביא עמו את את גוי, גירסת יידיש של תהילה הדיווה הכשרה (השחקנית יעל יקל) לשיר טוי של נטע ברזילי שייצג את ישראל באירוויזיון ב-2018.

Toy – גירסת השיבה

במהלך צעדת השיבה, הפגין הציבור היהודי בישראל בעיקר אדישות לכך שצה”ל הורג מאות ופוצע עשרות אלפים ממשתתפי הצעדה. אדישות זו שברה שיאים ב-14 במאי. באותו יום, הועברה שגרירות ארה”ב לירושלים, צה”ל הרג למעלה מ-60 פלסטינים בהפגנות על גבול רצועת עזה, ובתל אביב חגגו עשרות אלפים את זכיית השיר טוי של נטע ברזילי באירוויזיון.

בתגובה לפער הבלתי נתפס בין החגיגות בירושלים ובתל אביב לבין שפיכות הדמים בעזה, יצרה עדי גרנות גירסת כיסוי לשיר של נטע ברזילי.

פמיניסטיות “שיפצו” את שלט הכניסה לירושלים

בלילה שבין 11-12 במאי פעילות פמיניסטיות “שיפצו” את שלט הכניסה לעיר ירושלים כך שבמקום “ברוכים הבאים” יהיה רשום “ברוכות הבאות”.

בצילום של השלט המשופץ שפירסמו נראות פעילות עומדות סמוך לשלט כשהן חובשות כובעי גרב ורודים בסגנון להקת הפאנק הפמיניסטית פוסי ריוט.

המסע לחיסול הקרן החדשה לישראל

סרט הרפתקאות אפי שגיבורו, משה פייגלין, מצליח להביס את כל אויביו במסע עקוב מדם שבסופו הוא מצליח לשפד בכידונו את הקרן החדשה לישראל. עוד מככבים בסרט: אחמד טיבי, “הצל”, יאיר לפיד, בנימין נתניהו ועוד. הסרט פורסם במאי בעמוד פייסבוק Make Israel Great Again שבשליטת משה פייגלין.

עירום בכותל המערבי

עוד במאי: הדוגמנית מריסה פאפן ביקרה בישראל כדי לדגמן בעירום עבור הצלם מתיאס למברכט ברחבי הארץ, בין השאר על רקע הכותל המערבי – צילומים שכצפוי עוררו זעם רב.

הצילו

חודש מאי גם בישר על יצירה של אמן הרחוב שרדר מחוץ למועדון החשפנות פוסיקט בכיכר אתרים, על סבלן של עובדות מין.

רועי חסן: משרד ההסברה סגור

ביוני יצא משרד ההסברה סגור, הפרק הראשון בסדרת הרשת התיעודית מעשה בחמישה משוררים שיצר אלון לוי. הפרק הוקדש למשורר רועי חסן, שסיפר בו איך המעבר לטבעונות הציל אותו, מדוע מנוי לספריה עדיף על טיפול תרופתי פסיכיאטרי, ולמה שרף ספרים של נתן זך.

הפרק כלל גם ביצוע מוסיקלי לשירו של חסן, במדינת אשכנז, יחד עם היכל סלומון.

לבד בקסבה: צעיר יהודי בלב עיר פלסטינית

בחודש יוני פורסם במוסף סוף השבוע של העיתון ‘מקור ראשון’ סיפורו של ק’, בן למשפחה אמריקאית המשתייכת לציונות הדתית, אשר עלה לישראל ועבר להתגורר בקסבה של אחת הערים הפלסטיניות בגדה.

חבריו הערבים – ויש לו הרבה חברים, בכל שכונות העיר ובמחנות הפליטים הצמודים אליה – יודעים שהוא יהודי. “הם יגנו עליי במקרה הצורך”, הוא אמר. “ברור לי שאף אחד לא ירים עליי יד, כי בכל מקום בעיר – מישהו ישמור עליי”.

רוקדים מול צלפים

צעירה אחת וכמה צעירים פלסטינים רקדו דבקה ליד גדר הגבול בעזה, מול הצלפים הישראלים ועל רקע עשן מיתמר, במסגרת ההפגנה השבועית של צעדת השיבה הגדולה ביוני.

פס הקול של הרחוב

בי בי קינג התחיל ככה, טרייסי צ’פמן התחילה ככה, אפילו אהוד בנאי התחיל ככה. מוסיקת רחוב היא מקצוע בזכות עצמו, ולא בהכרח קיבוץ נדבות. הרחוב הישראלי מלא בקולות רבים, שונים, חדשים ומגוונים שמשמשים כפס הקול שלו. כתבה ששודרה בחודש יוני בערוץ הטלוויזיה החברתית.

צה”לנד: פארק השעשועים המוסרי ביותר בעולם

“ברוכים הבאים לצה”לנד, פארק השעשועים המוסרי ביותר בעולם, בו תוכלו להצטרף להרפתקה בלתי נשכחת.

מאז הקמתו, צה”לנד מהווה יעד נכסף ומרגש עבור משפחות ישראליות, ונדבך מרכזי בהעלאת המוטיבציה בקרב ילדים ובני נוער לגיוס ולשרות משמעותי בצבא ההגנה לישראל”.

“בואו ליהנות ממגוון אטרקציות מפתיעות ומאתגרות בלונה פארק המיליטריסטי הגדול במזרח התיכון”.

“עזרו להגן על גבולותינו, לפקח על האויב ממעוף הציפור, התנסו בפעילות מבצעית בחושך מוחלט וצפו במופע עוצר נשימה המדגים את מלוא העוצמה של צה”ל ושל מדינת ישראל”.

פרויקט הגמר של נאור שלום בתערוכת בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון, שהוצג ביולי, ביקר את האופן שבו הצבא מוצג בפני ילדים בישראל כפעילות חווייתית.

“הדרך שבה משווקים לילדים את הצבא, אם זה במסעות בעקבות לוחמים, גדנ”ע או אפילו בכל מיני פעילויות שמציעות לילדים ימי הולדת בנושא טירונות או קומנדו – כל אלה גורמים לכל החוויה הזאת להיראות נורא כיפית ומפתה”, הסביר שלום על תערוכת הכרזות שיצר לפרסום צה”לנד.

דירה להסתיר

עוד ביוליקריקטורה של גיא מורד על הסעיף בחוק הלאום המותיר התיישבות ליהודים בלבד.

ספה חייכנית

בחודש יולי, אמן הרחוב גיא קפלן, החותם על יצירותיו בכינוי ארטעזאכן, הפיח חיים בספה.

תערוכה: מוצרים שישראל אוסרת להכניס לעזה

תערוכה שהוצגה בעזה באוגוסט כללה למעלה מ-1,000 מוצרים בסיסיים שהכנסתם לרצועה נאסרה על ידי ישראל מ”שיקולים בטחונים”, בהם מקלות ניקוי אוזניים, שמלות כלה, בקבוקי הנקה, חיתולים ואופני ילדים.

בקבוקי הנקה וחיתולים

התערוכה אורגנה על ידי הוועדה העממית למאבק במצור שהוטל על עזה על ידי ישראל מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007.

שמלות כלה

“רצינו להציג לעולם את הצרכים האנושיים הבסיסיים שישראל מונעת מהרצועה”, הסביר ג’מאל אל-חודרי, חבר פרלמנט פלסטיני בעזה ויו”ר הוועדה העממית למאבק במצור, בראיון לרשת אל ג’זירה. “רצינו להמחיש את סבלם של האנשים בעזה”.

איפור, לק לציפורניים ומקלות ניקוי אוזניים
אופניים לילדים

חוק הלאום אז חוק הלאום

“העברית השפה הרשמית היחידה במדינה? אז וואלה, מהיום הערבית שלנו – והעברית שלכם”. השחקן אסף פריינטא הוציא באוגוסט מערכון על חוק הלאום.

פשקווילים של המועצה הפסטפארית הראשית

חסידי המועצה הפסטפארית הראשית לישראל (מפר”ש), הגירסה היהודית של כנסיית מפלצת הספגטי המעופפת, תלו באוגוסט פשקווילים (כרזות קיר) המתריעים כי רעשי האדמה שפקדו לאחרונה את ישראל נבעו מכך שאנשים אינם מקפידים להתלבש כמו פיראטים.

“אנו מזמינים את הקהל החרדי לחזור בתשובארררר!”, נכתב בכרזות, “ללבוש את מיטב מחלפותיו ורטייה מהודרת, ולחבור אלינו בתפילה שקטה”.

עיקר האמונה של כנסיית מפלצת הספגטי המעופפת, הידועה גם כדת הפסטפריאניזם, הוא שמפלצת ספגטי מעופפת בלתי נראית יצרה את היקום לפני כ-5,000 שנה לאחר ששתתה יותר מדי.

התלבושת המסורתית של מאמיני “הוד אטריותה” הינה לבוש שודדי ים, שכן פיראטים נחשבים לפסטפריאנים המקוריים. יתר על כן, הירידה המתמשכת במספר שודדי הים בעולם מאז המאה ה-19 אחראית לאסונות טבע כמו רעידות אדמה, כמו גם לשינויים אקלימיים, לפי הדת הפרודית.

בת 20 מול בת 40

הישראליות הוציאו באוגוסט שיר שמסביר את ההבדלים בין שנות ה-20 של החיים לבין שנות ה-40.

מועדון הלאום

עוד באוגוסט: קריקטורה של גיא מורד על רקע חוק הלאום.

גיבורי העל של העולם הרבני

בפעם הראשונה בתולדות העם היהודי, באו לעולם באוגוסט בובות פעולה של גיבורי העל של גדולי הדור בעולם הרבני – הרבי מלובביץ׳, הבאבא סאלי והרב עובדיה יוסף.

סדרת הבובות אבירי השם: אין עוד מלבדם נוצרה במסגרת פרויקט הגמר של אלעד שולץ, סטודנט במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שהחליט לחבר את התרבות הישראלית ואת עולם גיבורי העל של ילדותו.

לדבריו, לא היתה לו כל כוונה לזלזל ברבנים ובגדולי הדור. “הם כמו ספיידרמן, כי הם הובילו אומה שלמה ופרצו דרך לרבבות”, הסביר שולץ. “ניסיתי להמחיש במיצג את חוזקם וגדולתם”.

“עשיתי מחקר על כל אחת מהדמויות, ולא היתה לי שום כוונה ללעוג או לפגוע בהם, אבל הפרויקט הוא ביקורתי, ובא לשאול איפה נגמר האדם ואיפה מתחיל המיתוס”, המשיך שולץ.

“הבאבא סאלי, לדוגמה, חי בצניעות עם הבגדים הכי פשוטים, והאנשים שסביבו הם אלו שהפכו אותו לביזנס. ברחבי ירושלים נמכרים מחזיקי מפתחות עם התמונה שלו ושל הרב עובדיה יוסף, וגם הרבי מלובביץ’, שמוכר בתור המשיח, זוכה לקמפיין מטורף. אי אפשר ללכת בירושלים בלי להיתקל בסטיקרים, דגלים, סיכות, ותמונות שלו. יש לו אפילו לוגו, המיתוג שלו בלתי נתפס”.

“לאמריקאים יש המון גיבורי על שנלחמים למען הצדק והם מודל להערצה, ובארה”ב זה גם תמיד מתורגם לעולמות מסחריים של מיתוג ומרצ׳נדייז”, אמר שולץ.

“ניסיתי לחשוב מי גיבורי העל שלנו בישראל. אין לנו סופרמן ובאטמן, אבל מצאתי גיבורים מסוג אחר – הרבי מלובביץ׳, הבאבא סאלי והרב עובדיה יוסף. המיתוסים עליהם ממש מייחסים להם כוחות על טבעיים, וזה אפילו גובל בעולמות המדע הבדיוני. בזמן ההתנתקות הרב עובדיה יוסף אמר על אריק שרון ‘יישן ולא יקום’, וכולנו יודעים מה קרה לשרון. מספרים על הבאבא סאלי שהוא בירך מים והם גרמו לאנשים לקום מתרדמת”.

הישיבה ליהודים בלבד

בחודש ספטמבר, אמן הרחוב ומכסח הפרסומות שרדר הדביק שלטים מפוברקים של הרשות להפרדה גזעית, על מאות אוטובוסים ותחנות אוטובוס במחאה על חוק הלאום.

בת הים הכשרה נגד גפילטע פיש (ביידיש)

בת הים הקטנה מבקשת ממך לא לאכול דגים בראש השנה. בחודש ספטמבר יצא גפילטע פיש – גירסת יידיש לשיר בתוך הים מתוך סרט האנימציה של דיסני, בת הים הקטנה, בביצוע תהילה הדיווה הכשרה המגולמת על ידי השחקנית יעל יקל).

של מי הציטוט? כהנא או היטלר

חודש אוקטובר בישר על השקתו של משחק הרשת כהנא או היטלר. המשתתפים במשחק צריכים לנחש האם ציטוטים שמוצגים בפניהם, הם מפיו של הרב מאיר כהנא או של הפיהרר אדולף היטלר. כנסו למשחק.

מדריך: מה לעשות אם עוכבת בכניסה לארץ?

עוכבת לתשאול בנמל התעופה בן גוריון או במעבר גבול אחר על רקע פעילותך הפוליטית? קבוצת הפעילים ‘עיזים בזרם’ הוציאו באוקטובר סרטון בנושא המוגש כשירות לציבור מטעם.

נדנדות מעל נתיבי איילון

אמן הרחוב ומכסח הפרסומות שרדר תלה בנובמבר נדנדה מגשר ההגנה בתל אביב, נדנדה נוספת מגשר מוזס בעיר.

נתניהו וחמאס סופרים את הכסף

תושב אשקלון שרקטה נחתה ליד ביתו מתמצת את דעתו על נתניהו והחמאס בשידור חי בנובמבר: “נתניהו לא מרגיש את מה שאנחנו מרגישים. אתה יודע איפה נתניהו עכשיו? נכנס לכספת עם אשתו. נשענים על הדולרים וסופרים. כמו חמאס, אותו דבר. גם הם יושבים עכשיו סופרים. כולם צוחקים עלינו. כולם עובדים עלינו. כולם מסתלבטים עלינו”.

סלאם יא סאחבי || سلام يا صاحبي

עוד בנובמבר: יצא סלאם יא סאחבי, שירו של תאמר נפאר, חבר הרכב הראפ הפלסטיני DAM. “השיר מוקדש לחברו שנרצח, ומתאר את הרגעים האחרונים לצדו של חבר שנורה למוות, תוך שהוא מציג את סיפורם של צעירים ערבים שנקלעים לעולם אלים של פשע ומאמצי הישרדות”, כתב על השירעבד אבו שחאדה באתר העוקץ.

“כל משפט בשיר טומן בחובו ביקורת כלפי המדיניות, המשטר והחברה, כשהוא מצד אחד מתייחס למציאות כמות שהיא אך בתוקף מסרב לקבל אותה”, הוסיף אבו שחאדה. “תאמר נפאר לא מעוניין להעביר ביקורת על החברה הערבית, ביקורת שתערב לאוזניים מערביות, ולא מבקש לשחק את משחק הקורבן, הוא רוצה לפנות לחברה הערבית, ולטלטל אותנו לחשוב על תחלואיה”.

תשדיר בחירות כבר יש: עכשיו רק צריך פוליטיקאי

אחרי שהשחקן דני קמושביץ השתתף בשתי תשדירים פוליטיים זהים של בנימין נתניהו ושל יאיר לפיד, הוא החליט לצלם תשדיר שלישי – הכולל פוליטיקאי גנרי.

בתשדיר שיצר בדצמבר, קמושביץ השאיר מקום ריק – בעזרת טכנולוגיית מסך ירוק – שיאפשר בהמשך לשלב בסרטון כל פוליטיקאי שיפנה אליו.

קמפיין נגד סמארטפונים – ביידיש

“הקמפיין נגד הסמארטפונים – עכשיו הסרטון באידיש. חובה קדושה לצפות”, כתב אלי ביתן שפירסם את הסרטון בדצמבר.

להיט החורף של חיזבאללה

בחודש דצמבר, על רקע מבצע מגן צפוני של צה”ל לחשיפת המנהרות בגבול ישראל-לבנון, הוציא הקומיקאי ומגיש הטלוויזיה הלבנוני מוחמד שמאס את השיר תקבל אותנו בחיפה, שנכתב ללחן השיר הבה נגילה, וזכה לפופולריות רבה בקרב תומכי חיזבאללה.

שמאס, שגם כיכב בקליפ ההומוריסטי, תיאר בשיר כיצד אנשי חיזבאללה מתחברים לרשתות Wi-Fi של הבתים הישראלים שתחתם הם חופרים מנהרות, ואפילו מעדכנים אזרח ישראלי שתחת ביתו הם חופרים, כי נאלצו לנתק לו את המים מכיוון שהצינור מפריע לחפירות. בהמשך הקליפ החופרים הלבנונים גם חושפים בטעות את קברו של אריאל שרון, שמתעורר חזרה לחיים בגלל הרעש.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל (ועל ישראל) בשנת 2018.