צעדת השיבה בעזה: לא מה שחשבת

 

פורסם בתאריך:
03.2019

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
צילום: מוחמד אסד

ב-30 במרץ 2018, פתחו הפלסטינים ברצועת עזה ב’צעדת השיבה הגדולה’, סדרה של פעולות מחאה והפגנות המוניות שבועיות, שבמסגרתן קראו לישראל לאפשר לפליטים פלסטינים ולצאצאיהם לשוב למולדתם.

אישה מבוגרת עם הליכון, נתמכת על ידי אחותה, משתתפת בצעדת השיבה
כרזה עם רשימת הכפרים שאליהם מבקשים לחזור משתתפי הצעדה
צועד בן 84: “כל מה שאני רוצה זה לחזור לכפר הולדתי ה’ירביה הממוקם 14 קילומטרים צפון מזרח לעזה – ולמות שם”

משתתפי הצעדה נקטו במהלכה במגוון רחב של שיטות מחאה לא אלימות, בהם מפגשי קריאה, ריקודים, משחקי כדורגל ועוד. אולם ישראל הקפידה להתעלם מכך, והציגה את ההפגנות כאלימות ואת המשתתפים כמחבלים, ובהתאם הגיבה בירי צלפים ושיגור סיטונאי של רימוני גז מדמיע שגבו את חייהם של מאות פלסטינים.

התשובה לצלפים – מעגלי הקראת ספרים

מוסטפא אל-זטמה, מהנדס בן 28 תושב רפיח, נמנה על המארגנים של קבוצות ומעגלי קריאה והקראה של ספרים שהתקיימו במסגרת ההפגנות השבועיות כבר מראשיתן.

העובדה שהקראות הספרים נערכו במרחק של 700 מטרים מגדר הגבול, לא מנעה מצה”ל לירות גז מדמיע לעבר המקריאים, סיפר אל-זטמה, שמשפחתו במקור מהכפר אל-מג’דל, שעל חורבותיו הוקמה אשקלון.

מפגשי הקריאה “מעבירים מסר לעולם כי משתתפי צעדת השיבה הגדולה הם אנשים משכילים, ובעלי מודעות לזכויות הפלסטיניות”, הסביר אל-זטמה בראיון לאתר אלקטרוניק אינתיפאדה.

“יש לי משרה טובה פה ויש לי שאיפות לעבוד בחברת הנדסה בינלאומית”, המשיך. “אני אוהב את החיים שלי אבל זה לא מונע בעדי להשתתף בצעדה – כמו כל בני עמי בדרישה לזכות השיבה”.

דבקה על רקע עשן מיתמר

מעגלי קריאת ספרים היו רק אחת משורה של יוזמות מחאה לא אלימה שבהן נקטו משתתפים בצעדת השיבה. כך למשל התקיימו קבוצות ריקוד דבקה לא הרחק מגדר הגבול, ממש מול הצלפים הישראלים ועל רקע העשן המיתמר.

צילום: מוחמד אסד

משתתפים אחרים בצעדה בחרו למחות על ידי הטסת עפיפונים ומשחקי כדורגל.

צילום: מוחמד אסד
צילום: מוחמד אסד

מסכות מאולתרות ויצירתיות נגד גז

כדי להתגונן מפני מטחי גז מדמיע ששיגר לעברם צה”ל, משתתפי צעדת השיבה נאלצו לא פעם להשתמש באמצעים מאולתרים.

מפגינים יצרו מסכות גז מכל הבא ליד: קליפות פומלה, בדים, בקבוקי פלסטיק עם צמר גפן ופחם, חתיכות פלסטיק עם בצל, ואפילו מסכות של גאי פוקס שאליהן הצמידו צמר גפן ספוג בבושם.

הנה כמה צילומים של מסכות מאולתרות של מפגינים שלכדו בעדשתם צלמי העיתונות איברהים אבו מוסטפא ואשרף אמרה.

גביע העולם בכדורגל על רגל אחת

כשלושה חודשים לאחר תחילת צעדת השיבה, נפתחו משחקי גביע העולם בכדורגל, ולציון האירוע נערך משחק כדורגל מיוחד במינו מול גדר הגבול בין עזה לישראל.

14 עזתיים קטועי רגל, שאיבדו גפיים כתוצאה מירי ישראלי בזמן צעדת השיבה ומבצעים של צה”ל ברצועה של העשור החולף, השתתפו במשחק כדורגל בשטח ההתכנסות של צעדת השיבה בעזה ב-14 ביוני 2018.

צילום: מוחמד אסד

המשחק נמשך רק 15 דקות בשל העומס הרב על השחקנים שנאלצו לקפוץ על רגל אחת תוך שהם נעזרים בקביים. יתר על כן, השחקנים – שלבשו חולצות של נבחרות המונדיאל – שיחקו לאחר 13 שעות צום של היום האחרון של רמדאן.

צילום: מוחמד אסד

בזכות צה”ל: עסקי הפרוטזות בעזה משגשגים

מוחמד דווימה, מנהל מרכז עזה לפרוטזות ופוליו – המקום היחיד ברצועה שבו ניתן להתקין פרוטזות – אמר בנובמבר 2018 כי הביקוש לפרוטזות בעזה הוכפל מאז תחילת צעדת השיבה, לאחר שירי צלפי צה”ל הותיר משתתפים רבים קטועי קטועי גפיים.

תושב עזה שהפוסט שלו הוביל לצעדת השיבה

רעיון צעדת השיבה הגדולה נולד בהשראת פוסט שפירסם בפייסבוק תושב עזה, אחמד אבו ארתימה ב-7 בינואר 2018, ואשר בו כתב: “מדוע שלא נתאסף, אנו הפלסטינים, ונכריז שאנחנו רוצים לחיות ושאין דבר שאנו רוצים יותר מאשר לחיות. מדוע למות במקומנו הנצור?”. הוא צירף לפוסט האשטאג ‘צעדת השיבה הגדולה’.

Not Your Toy – גירסת השיבה

במהלך צעדת השיבה, הפגין הציבור היהודי בישראל בעיקר אדישות לכך שצה”ל הורג מאות ופוצע עשרות אלפים ממשתתפי הצעדה. אחד משיאי אדישות זו אירע ב-14 במאי 2018. באותו יום, הועברה שגרירות ארה”ב לירושלים, צה”ל הרג למעלה מ-60 פלסטינים בהפגנות על גבול רצועת עזה, ובתל אביב חגגו עשרות אלפים את זכיית השיר ‘טוי’ של נטע ברזילי באירוויזיון.

בתגובה לפער הבלתי נתפס בין החגיגות בירושלים ובתל אביב לבין שפיכות הדמים בעזה, יצרה עדי גרנות גירסת כיסוי לשיר ‘טוי’.

השנה הראשונה של צעדת השיבה הגדולה בעזה. צילומים, סרטונים וסיפורים.