מחאה, אמנות ויצירתיות בעולם: סיכום 2018

 

פורסם בתאריך:
12.2018

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ילדות עם חלומות

אורלה דין, בת 5, צולמה בינואר בהפגנת תנועת Time’s Up בלונדון, אנגליה, כשהיא מניפה שלט שעליו כתבה: “ילדות קטנות עם חלומות גדלות להיות נשים עם חזון”.

נפילתה של המדיה החברתית

ניוון חברתי, סדרה של יצירות דיגיטליות של אמן הגרפיקה הממוחשבת הרומני אנדריי לקאטוסו, יצאה בינואר. היצירות חוזות את נפילתן של רשתות חברתיות באמצעות דימוי של שלטים מתפרקים על בניינים ישנים.

תרכבו על אופניים

יוצרי הסרטים אוסקר בויסון וארין דוויט הוציאו באפריל סרטון שערכו, הכולל אוסף קטעים מסרטים מפורסמים שמטרתו לעודד אנשים לזנוח את המכוניות שלהם לטובת אופניים.

אנרי, החתול השחור

בחודש מאי יצא הפרק ה-11 והאחרון בסדרת האינטרנט אנרי, החתול השחור שעוקבת אחרי אנרי, חתול-פילוסוף ששקוע עד כלות בשאלות קיומיות. ויליאם בריידן, שיצר את הסדרה בת 11 הפרקים שהחלה בשנת 2007, הוציא במקביל אליה גם ספר באותו שם.

האבולוציה של הפלסטיק

 

האמן ההולנדי תיאו ינסן עמל מאז 1990 על יצירת צורות חיים חדשות. חיות החוף שבונה ינסן הן למעשה שלדים מהלכים, עשויים מצינורות, בקבוקי פלסטיק ויריעות ניילון, אשר זזים באופן עצמאי לאורך החוף בעזרת הרוח. לחלקם יש אפילו “קיבה” מיוחדת לאחסון אוויר דחוס שמאפשר להן ללכת גם בזמן שאין רוח.

הפסלים המתוחכמים מנווטים את דרכם בכוחות עצמם, וכאשר הם מגיעים לקו המים או מתרחקים יתר על המידה מקו החוף, מנגנון פנימי מיוחד מזהה זאת וגורם לחיות לפנות חזרה לכיוון השני.

בחודש יוני חשף ינסן חיית חוף חדשה בשם אומינמי (UMINAMI), המתקדמת ביותר שיצר עד אז. “הגבול בין אמנות להנדסה קיים רק בראש שלנו”, הסביר ינסן, שהציג כבר בשנת 2007 את יצוריו בהרצאה בכנס TED. “ככל שהשלדים הללו התפתחו, יכולתם להתמודד עם סופות ועם מים הלכה והשתפרה, ובסופו של דבר הייתי רוצה להקים עדרים שלמים של החיות הללו על החופים, כדי יוכלו לחיות את חייהן בעצמן”.

פורע חוק

ציור גיר של אמן ציורי המדרכה האמריקאי דיויד זִין מחודש יוני.

שביתה ספונטנית בגלל מנהל גזען

למעלה מ-100 פועלים היספנים באתר בנייה של חברת UPS בעיר אינדיאנפוליס בארה”ב פתחו ביולי בשביתה ספונטנית ועזבו בהפגנתיות את האתר לאחר שמנהל עבודה גזען – שנהג להטריד את כל הפועלים שאינם לבנים – פיטר מספר עובדים לאחר שאחד מהם סירב לבקשתו לשמש כמתורגמן בפגישה.

העובדים לא היו מאוגדים, אך באותו יום ה-31 בחודש – הגיעו מים עד נפש. “הם פשוט החליטו שהיום הוא היום”, סיפר אנטואן דיינג’רפילד, עובד ריתוך שחור ועמית לעבודה. “ההיספנים התאחדו והודיעו שהם לא מוכנים להסכים שהבחור הזה יעשה להם מה שבא לו. אז הם עמדו על שלהם”.

במעשה סולידריות מעורר השראה יותר מ-100 פועלים ארזו את חפציהם ועזבו את המקום בשביתה ספונטנית בזמן שדיינג’רפילד צילם בהתרגשות את ההתרחשות בליווי דברי קריינות. “הם לא מבלבלים את המוח!”, היא הכריז בצהלה בזמן שזרם פועלים חולף על פניו. “הבוסים חשבו שהם יוכלו לשחק משחקים עם האמיגוס שהודיעו בתגובה, ‘אם כך, אנחנו הולכים ביחד’. והם עוזבים! המקסיקנים סגרו את המקום המזורגג הזה!”.

“בחיי, פשוט הרגשתי את העוצמה הזאת. זה פשוט הרגיש טוב”, סיפר דיינג’רפילד אר כך. “הם עזבו כשראשם מורם, חזקים. זה היה יפהפה שהם התאחדו ככה. הם היו גאים בעצמם, וככה זה היה צריך להיות”.

גופן סמלים מסחריים

גופן חדש באנגלית, המורכב אך ורק מסמלים מסחריים של תאגידים ידועים, הושק באוגוסט. גופן Brand New Roman מאפשר מעכשיו “שכל התוכן שלך יהיה תוכן עם חסות מסחרית, ושהחסויות יהיו מכולם!”, כתבו יוצרי הגופן בסטודיו הדיגיטלי הלו ולוסיטי. “אבל, אם כולם הספונסרים שלך, אז בעצם אף אחד לא הספונסר שלך”.

ציור של בנקסי נמכר במיליון יורו – ומיד השמיד את עצמו

במהלומה מכוונת היטב נגד אי השוויון הכלכלי הקיצוני עד כדי גיחוך ברחבי העולם, האמן בנקסי ביצע את אחד התעלולים המרהיבים ביותר בתולדות האמנות, כאשר יצירתו המפורסמת – הציור ילדה עם בלון – השמידה את עצמה דקות אחרי שנמכרה תמורת סכום עתק של יותר ממיליון יורו במכירה פומבית בלונדון, והותירה את בעלי ההון והעשירים שגדשו את בית המכירות סותבי’ס המומים.

זמן קצר אחרי סיום המכירה הפומבית, שהתקיימה ב-5 באוקטובר, החלה מגרסה שהוסתרה בתוך מסגרת הציור של בנקסי, לגרוס את הציור לגזרים מול הקהל הנדהם.

בנקסי עצמו פירסם מאוחר יותר בחשבונו באינסטגרם סרטון בו נראה תהליך הסתרת הגורס במסגרת של הציור לפני כמה שנים (בטרם נרכש הציור על ידי סותבי’ס), וכן את השתלשלות האירועים במכירה הפומבית, ובמיוחד את תגובותיהם ההמומות של נציגי האלפיון העליון שנכחו בחדר.

 

View this post on Instagram

 

. “The urge to destroy is also a creative urge” – Picasso

A post shared by Banksy (@banksy) on

מלחמת המוצרים

עוד באוקטובר: יצא מלחמת המוצרים, סרט קצר בבימוי סטפן זלוטסקו. הסרט מביא את סיפורו של מייסד חברות ניוג’ניקס, שפיתח שיטה להפיח חיים במוצרים באמצעות הנדסה גנטית, ובכך לאפשר למוצרים לשווק ולמכור את עצמם, פשוטו כמשמעו.

למרבה הצער, כפי שהוא עצמו הודה, בני אדם לא לקחו בחשבון שהמוצרים המהונדסים שפיתחו הם למעשה יצורים חיים בעלי תחושות, שסובלים כשכולאים וכובלים אותם, או כשמתעלמים מהם אחרי שכבר אין עוד צורך בשירותיהם. מה גם שאיש לא יכול היה להעלות על דעתו מה יקרה בהמשך.

מחאת האפודים הצהובים: שני שליש ממצלמות המהירות הושחתו

בחודש נובמבר פרצה מחאת האפודים הצהובים בצרפת. בתוך חודשיים הצליחו פעילי המחאה להשחית ולהשבית שני שליש ממצלמות המהירות הפרושות ברחבי המדינה, במחאה על הפיכת המצלמות ל”אמצעי לגרוף רווחים על גבם של העניים” כדבריהם.

מרבית המצלמות הועלו באש, ומיעוטן רוססו בספריי צבע או כוסו בנייר דבק או באפודים צהובים, לפי משרד הפנים הצרפתי. נזק בלתי הפיך נגרם למאות מצלמות.

מחאת האפודים הצהובים החלה בעקבות התייקרות מחירי הדלק בצרפת, ומפגינים גם השביתו עמדות גבייה בכניסות לכבישי אגרה ברחבי המדינה. חלק ממשתתפי המחאה גם זעמו על החלטת הממשלה בקיץ להוריד את המהירות המותרת בכבישים המהירים בצרפת.

“לדבר בשם העצים”: בית משפט ציטט את דוקטור סוס בפסק דין

בחודש דצמבר: בית משפט פדרלי לערעורים נזף בשירות היערות של ארה”ב על אישור תוכנית של חברות אנרגיה לבנות צינור דרך שני יערות לאומיים שיחצה את שביל האפלצ’ים – בטענה כי השירות העדיף את רווחי החברות על פני משימתו להגן על יערות לאומיים.

שופטי בית המשפט לערעורים בעיר ריצ’מונד במדינת וירג’יניה ביטלו את ההיתרים שניתנו לחברות דומיניון אנרג’י ודיוק אנרג’י לבנות צינור גז טבעי בארוך 965 ק”מ בנתיב שמתחיל במערב וירג’יניה, חוצה את וירג’יניה ומסתיים בצפון קרוליינה. נתיב הצינור המתוכנן, שעלות הקמתו הוערכה בשבעה מיליארד דולר, היה חוצה את היערות הלאומיים ג’ורג’ וושינגטון ומונוגאהלה וכן את שביל המטיילים הפופולרי, תוך גרימת נזק לאזורי מחייה של לפחות ארבעה מינים שנמצאים בסכנת הכחדה.

בפסק הדין, שקבע כי שירות היערות מעל בתפקידו בכך שהעניק את ההיתר, ציטטו השופטים מתוך הלורקס, ספר הילדים המצליח של דוקטור סוס משנת 1971. “שירות היערות של ארה”ב מופקד על ידינו על ‘לדבר בשם העצים. כי לעצים אין פֶּה'”, נכתב בפסק הדין.

בית המשפט האשים את דומיניון אנרג’י ודיוק אנרג’י בביצוע חפוז של התסקיר הסביבתי הנדרש לצורך קבלת היתר לפרויקט מסוג זה – ואת שירות היערות בכך שאיפשר לחברות לעשות זאת.

לפי ניתוח של השתלשלות האירועים, נראה כי ההחלטה להעניק את ההיתרים נקבעה מראש, ולא התבססה על תסקיר סביבתי רציני, קבע בית המשפט. כל הבעיות הסביבתיות של הפרויקט שהועלו על ידי מומחי שירות היערות “נעלמו לפתע בדרך פלא בדיוק בזמן כדי לעמוד בלוח הזמנים של חברת הצינורות הפרטית”, נכתב בפסק הדין.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בעולם בשנת 2018.