שירים לא יצילו את העולם

 

פורסם בתאריך:
01.2014

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הוא היחיד בהיכל התהילה של הרוקנרול שהורשע בביזיון הקונגרס האמריקאי, הוא תמך בפלגיאטים מכיוון שהם הבסיס של התרבות, וגם שרבט על הבנג’ו שלו את המשפט “הכלי זה מקיף את השנאה ומאלץ אותה להיכנע”. פיט סיגֶר, זמר פולק, מספר סיפורים, מחבר שירים, ופעיל פוליטי וסביבתי.


היחיד בהיכל התהילה של הרוקנרול שהורשע בביזיון הקונגרס

סיגר היה הזמר היחיד שנכנס להיכל התהילה של הרוקנרול שהורשע בביזיון הקונגרס האמריקאי, לאחר שבשנת 1955 סירב למסור את עדותו בפני ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקאית בעניין חברותו במפלגה הקומוניסטית. כעבור שנים סיפר כי פרש מהמפלגה כבר בשנת 1949. “הייתי צריך לפרוש הרבה יותר מוקדם. זה היה טיפשי מצדי שלא נהגתי כך. חשבתי שסטלין הוא מנהיג אמיץ ולא היה לי מושג כמה הוא אכזרי”, סיפר סיגר.

להקת “האורגים” שאותה הקים סיגר עם לי הייס ורוני גילברט, ואשר להיטה הגדול ביותר “לילה טוב, איירין” דווקא היה א-פוליטי, נכנסה לרשימה השחורה של הסנאטור מקארתי בשנת 1953. לאחר שסיגר סירב להופיע בפני הוועדה לפעילות אנטי-אמריקאית, הוגש נגדו כתב אישום בגין ביזיון הקונגרס, והוא נידון לשנת מאסר – שבוטלה לאחר ערעור. בסיכומו של דבר, אמר סיגר, הפרשה הביאה לו יותר תועלת מנזק מכיוון שגרמה לקהל גדול לבוא לראות את ההופעות שלו.


“שירים לא יצילו את העולם”

“שירים לא יצילו את העולם, אבל גם לא ספרים או נאומים”, אמר פעם סיגר. “שירים הם דבר חמקמק. הם יכולים להסתנן דרך גבולות ולהתפשט בבתי כלא”. הוא גם אהב לצטט את אפלטון: “שליטים צריכים לנקוט בזהירות בבחירת השירים שמותר לשיר”.

סיגר מבצע את השיר “מה למדת היום בבית הספר?”, שכתב חברו הוותיק טום פקסטון.

“מה למדת היום בבית הספר ילדי הקט?
למדתי שהנשיא לעולם לא משקר
למדתי שחיילים מתים רק לעיתים נדירות
למדתי ששוטרים הם חבריי
למדתי שאין גבול לצדק

למדתי שהשלטון שלנו חייב להיות חזק
שהוא תמיד צודק ולעולם לא טועה
שמנהיגנו הם האנשים הטובים ביותר
שאותם אנו בוחרים שוב ושוב

למדתי שמלחמות הן לא דבר כל כך נורא
למדתי על המלחמות הגדולות שהיו לנו
איך נלחמנו בגרמניה ובצרפת
ושיום אחד אולי גם לי תהיה הזדמנות”


הבתים האסורים של “הארץ הזאת היא ארצך”

בשנת 2009, הצליח ברוס ספרינגסטין לשכנע את סיגר לשיר יחד איתו בטקס ההשבעה של הנשיא ברק אובמה את השיר הארץ הזאת היא ארצך, שירו של המשורר, הזמר והפעיל הפוליטי האמריקאי ווּדִי גַאתְ’רִי, שבהשראת המשפט ששרבט על הגיטרה שלו, “הכלי הזה הורג פשיסטים”,  כתב סיגר על הבנג’ו שלו את המשפט “הכלי זה מקיף את השנאה ומאלץ אותה להיכנע”.

מול קהל של מאות אלפים בהשבעת אובמה, הקפיד סיגר לשיר גם את “הבתים האסורים” של השיר, שאותם ממעטים לכלול בביצועים והקלטות של השיר הפופולרי.

“כשהלכתי, ראיתי חומה עם שלט
ועל השלט כתוב ‘שטח פרטי’
אבל על הצד השני לא היה כתוב כלום
הצד הזה נועד לך ולי.

תחת צל צריח, את עמי ראיתי
מול לשכת הסעד, את עמי ראיתי
כשהם עמדו שם רעבים, עמדתי שם תוהה:
האם הארץ הזאת נועדה לך ולי?”


שמעת Turn, Turn, Turn ברדיו? – תרמת לחרם על ישראל!

רבים מכירים את שירו של סיגר “Turn, Turn, Turn”, שמילותיו לקוחות מתוך ספר קהלת ואשר הפך ללהיט בזכות ביצוע להקת “הבירדז”, אך לא כולם יודעים כי יותר מעשור לפני מותו החליט סיגר לתרום חלק מהתמלוגים שהוא מקבל על השיר לוועד הישראלי נגד הריסת בתים. בשנת 2011 הוא גם הודיע על תמיכתו בתנועה למען חרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות על ישראל (BDS) במחאה על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. אז אם שמעת לאחרונה ברדיו את השיר “Turn, Turn, Turn” או קנית אותו רחמנא ליצלן – תרמת לחרם על ישראל!


“להיזהר ממנהיגים גדולים, ולקוות למנהיגים קטנים רבים”

בשנת 2011, בשיא המחאה של אוקופיי וול סטריט, הצטרף סיגר למפגינים בניו יורק, ושר לכבודם את “אנו נתגבר”, שיר מחאה שזכה לפרסום נרחב לאחר שסיגר עיבד לו מנגינה ושינה את מילותיו. “יש להיזהר ממנהיגים גדולים, ולקוות למנהיגים קטנים רבים, רבים”, אמר סיגר לאחר השתתפותו במחאה.


“פלאגיאטים הם הבסיס של כל התרבות”

סיגר הרבה לבצע עיבודים חדשים של שירים, להחליף להם לחנים או למצוא להם מילים חדשות. שיר המחאה “אנו נתגבר” הפך לאחד מהמנוני התנועה לזכויות האזרח בארה”ב לאחר שסיגר עיבד לו מנגינה ושינה את מילותיו. “פלאגיאטים הם הבסיס של כל התרבות”, ציטט סיגר את אביו המוזיקולוג צ’רלס סיגר.

הנה השיר “אנו נתגבר” בביצוע סולן להקת פינק פלויד, רוג’ר ווטרס.


הפרופסור שגרם לסיגר לעזוב את הלימודים

ב-1938, שנתיים אחרי שהחל ללמוד באוניברסיטת הרווארד, עזב סיגר את הלימודים, לקח את הבנג’ו שלו ויצא בטרמפים למסע הופעות מאולתר ברחבי ארה”ב. כעבור שנים, סיפר סיגר כי ההחלטה לעזוב את הלימודים גמלה בלבו לאחר שפרופסור באוניברסיטה אמר לו: “אל תחשוב שאתה מסוגל לשנות את העולם. הדבר היחיד שאתה יכול לעשות זה לחקור אותו”.


“הומור יציל אותנו”

באוגוסט 2013, שבועות ספורים אחרי מותה של אשתו, האמנית ובמאית הקולנוע טושי סיגר, נשאל סיגר איזו עצה יש לו עבור מי שאיבד בן או בת זוג אהובים. “תשמרו על חוש הומור. למעשה, הומור עשוי להיות אחד הדברים שיצילו את העולם והאנושות”.


“הכלי הזה מקיף את השנאה ומאלץ אותה להיכנע”

בהשראת וודי גאת’רי, ששרבט על הגיטרה שלו את המשפט “הכלי הזה הורג פשיסטים”, כתב סיגר על הבנג’ו שלו את המשפט “הכלי הזה מקיף את השנאה ומאלץ אותה להיכנע”.


זוכרים את סיגר

התוכנית “Democracy Now” מסכמת את פועלו.


סולידריות לנצח


האנשים שהשפיעו על סיגר

ראיון משותף של פיט סיגר ואורן ליונס, מנהיג האומה הילידית אונונדגה, בתוכנית “Democracy Now” באוגוסט 2013.


יום הולדת 90 מול 18,000 צופים

בחודש מאי 2009, לציון יום הולדתו ה-90 של סיגר, נערכה לכבודו במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, מול 18,000 צופים, הופעת מחווה בהשתתפות עשרות מוסיקאים בהם ברוס ספרינגסטין, ג’ואן באאז, בילי בראג ואחרים. הנה אוסף קטעים מאותו ערב.

 

הוא היחיד בהיכל התהילה של הרוקנרול שהורשע בביזיון הקונגרס, ועל הבנג’ו שלו רשם “הכלי הזה מקיף את השנאה ומאלץ אותה להיכנע”. פרידה מהזמר פיט סיגר.