סברה ושתילה פוגש את ההתנתקות: תולדות המחאה נגד אריאל שרון

 

פורסם בתאריך:
01.2015

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

טבח קיביה

בליל ה-14 באוקטובר 1953 פתחו כוחות משולבים של גדוד 890 ויחידת 101 של צה”ל בהרעשת מרגמות על הכפרים הפלסטינים קיביה וניעלין בגדה. לאחר שהכוח שמנה 130 חיילים הגיע לקיביה ומיקש את הדרכים המובילות אליו בכדי למנוע מכוחות ירדניים להגיע, הם פוצצו 45 בתים ורצחו 69 בני-אדם, כשני שליש מהם נשים וילדים. הפקודה שניתנה לחיילים על ידי מפקד הכוח אריאל שרון הייתה “הכוונה: תקיפת הכפר קיביה, כיבושו, ופגיעה מקסימלית בנפש וברכוש”.

משורר היידיש היהודי-אמריקאי יעקב גלאטשטיין כתב בעקבות הטבח את שירו “קיביה”. תרגום לעברית: בנימין הרשב. עיצוב הרקע של הכרזה: חלאד פאני.

טוטו אגרנט

בינואר 1975, לקראת פרסום הדו”ח הסופי של ועדת אגרנט – ועדת החקירה הממלכתית לחק נסיבות פריצתה של מלחמת יום הכיפורים – שודר השיר הבא בתוכנית “ניקוי ראש” אשר שאל מי, אם בכלל, ימצא אחראי? בין “גיבורי הדו”ח”, לצד גולדה, דיין, דדו וגורודיש, היה גם שרון.

הוועד לבריאות הציבור

פוסטר של הוועד לבריאות הציבור משנת 1982

רד אלינו אווירון

בינואר 1983 תועדו חיילי מילואים בלבנון שרים את שיר הילדים “רד אלינו אווירון” עם מילים חדשות שהותאמו לכבוד שר הבטחון שרון. “רד אלינו אווירון / קח אותנו ללבנון / נילחם בשביל שרון / ונחזור בתוך ארון”.

טבח סברה ושתילה

מתוך סרטו של ארי פולמן, “ואלס עם באשיר”.

לא עוצר באדום

בשנת 1985, הוציא שלום חנוך את האלבום “מחכים למשיח”, שכלל את שיר המחאה “לא עוצר באדום” שכוון כנגד שרון אישית על חלקו במלחמת לבנון הראשונה. חנוך אמנם טען שהשיר לא נכתב באופן ספציפי על שרון, אך מילות השיר מדברות בעד עצמן.

בלב העיר, באמצע הערב
הוא חולף במכונית מפוארת
גיבור העם מנופף לשלום
זהירות – הוא לא עוצר באדום

במהירות מקצר את הדרך
משאיר אחריו מפולת והרס
הזמן בוער לו וצר המקום
זהירות – הוא לא עוצר באדום
לא עוצר באדום

פנו הדרך, הנה בא הרוצח
שור זועם – הוא בכלל לא טורח לבלום
שמור נפשך! הוא לא עוצר באדום!
שמור נפשך! הוא לא עוצר באדום!

אתה תשתוק, הוא יקבע את הסדר
אתה תישן, הוא יוביל את העדר
ואם פתאום תתעורר בתהום
מאוחר – הוא לא עוצר באדום

מסוק חולף בשמי העיר הבוערת
על העיר לא יותר מעוד סרט איום
שמור נפשך! הוא לא עוצר באדום!
שמור נפשך! הוא לא עוצר באדום!
זהירות! הוא לא עוצר באדום!

והשוטים אוהבים את הכוח
מאמינים ועוזרים לו לצמוח
מי יציל אתכם כשתבינו פתאום
מאוחר – הוא לא עוצר באדום
הוא לא עוצר באדום

מי בעד חיסול הטרור שירים את ידו

בשנת 1990 שרון עצמו נקט בפעולת מחאה נגד יצחק שמיר בקרב צעקות בוועידת הליכוד.

איך הפסקתי לפחד ולמדתי לאהוב את אריק שרון

אבי מוגרבי תיעב את שרון והחליט ב-1997 לעשות עליו סרט תיעודי. זה היה אמור להיות סרט מחאה נוקב, אבל תוך כדי יצירת הסרט נדמה כי מוגרבי נשבה בקסמיו של שרון, שהפך, זמן קצר לאחר מכן, בעזרתם של יועצי תדמית מיומנים, לסבא חביב שאהוב על מרבית הישראלים.

האם היית מוצץ לשרון (וערפאת) למען שלום?

“72 בתולות”, סרט קצר של אורי בר-און משנת 2002.

הַמְפְּטִי-דַמְפְּטִי יָשַׁב עַל חוֹמָה

בשנת 2002 הודיע ראש הממשלה דאז שרון על הקמת חומת ההפרדה, שמלבד הפיכתה לתערוכת האמנות הקבועה הגדולה בעולם, לא ממש מצליחה למנוע ממישהו לעבור אותה.

קריקטורה של המאייר הבריטי סטיב בל

אריאל שרון וחמותי

סועאד עאמירי, פרופסור לארכיטקטורה באוניברסיטת ביר-זית ומחברת הספר ‘קפוצ’ינו ברמאללה (רשימות מן הסגר)’, מספרת על זכרונותיה מפלישת כוחות צה”ל לרמאללה במהלך מבצע חומת מגן, בעת שאריאל שרון היה ראש ממשלת ישראל.

“כולכם ודאי זוכרים שבשנת 2003 ישראל כבשה מחדש את פלסטין הכבושה, שהיתה עוד לפני כן כבושה, והתעוררתי בוקר אחד והיו טנקים מול הבית שלנו. חמותי התגוררה באותה עת בגפה – תודה לאל – היא היתה בת 91 וגרה ליד המוקטעה. בעקבות המצב נאלצנו לחיות תחת עוצר במשך 42 ימים, ובפעם הראשונה שהעוצר הוסר ניסיתי להגיע לביתה של חמותי, אולי לא ממש בכל כוחי, אבל בכל מקרה לא הצלחתי. ניסיתי פעם נוספת, אבל הצבא הורה לי לשוב על עקבותיי. בפעם השלישית הצלחתי להביא אותה שתגור איתנו תחת הסגר, ומצאתי את עצמי חיה תחת כיבוש כפול. אחד בתוך הבית, ושני מחוץ לבית. ולמען האמת, אינני יודעת לומר לכם איזה מהם היה יותר קשה. פעם אחת אמרתי לישראלים, יתכן שיום אחד אסלח לכם על מה שעשיתם לנו, אבל לעולם לא אסלח לכם על כך שגרמתם לחמותי לגור איתי במשך 42 ימים, שהרגישו כמו 42 שנים”.

הנשיקה הצרפתית של שרון והיטלר

בשנת 2003 פתחה המשטרה בחקירה נגד האתר הישראלי של רשת החדשות העצמאית אינדימדיה, לאחר שפורסמה בו קריקטורה של המאייר הברזילאי קרלוס לטוף, המתארת את ראש הממשלה דאז, אריאל שרון מתנשק נשיקה צרפתית עם אדולף היטלר. בעקבות החקירה הועבר האתר לשרת בקנדה, ובסופו של דבר, כעבור שלוש שנים, החליטה הפרקליטות לגנוז את תיק החקירה.

ב-2002 יצר לטוף ציור קומיקס המציג את שרון בתור המפלצת גודזילה נלחמת בגיבור-על פלסטיני.

ויטני יוסטון מסרבת ללחוץ את ידו של שרון

בשנת 2003, בעת ביקורה בישראל של כוכבת הפופ האמריקאית ויטני יוסטון, היא סירבה לידו המושטת של שרון.

 

שרון הדיקטטור

בשנת 2005 גררה תוכנית ‘ההתנתקות’ מעזה שהוביל שרון, גל מחאה נגד פינוי הישובים היהודים ברצועה.

פולסא דנורא

בקיץ 2005 הטילו מקובלים ופעילי תנועת כ”ך לשעבר קללת פולסא דנורא על שרון. כעבור מחצית השנה הוא חטף שבץ מוחי. איתמר בן גביר ואנשי היישוב היהודי בחברון התלוצצו בעקבות האירוע: “הוא היה צריך רופא טוב. והיום בדיוק זה יום ההולדת של ד”ר ברוך גולדשטיין. אם הוא היה בחיים, הוא היה מטפל בו”.

של מי הקללה הזאת?

בשלהי שנת 2011, שש שנים לאחר ששרון שקע בתרדמת עקב השבץ, פרץ בישראל ויכוח עז בין מי שטענו כי התרדמת של שרון נבעה מקללה שהטיל עליו הרב עובדיה יוסף כעונש על תוכנית ההתנתקות, לבין אלו שהאמינו כי התרדמת היתה תוצאה של קללה שהטיל עליו ישעיהו ליבוביץ שנים קודם לכן בעקבות טבח סבלה ושתילה. הוויכוח טרם הוכרע.

15 אלף ערבים יפונו מבתיהם לצורך קבורתו של שרון

ימים ספורים לפני מותו של שרון, דיווח אתר החדשות הסאטירי פאן ערביה אינקוויירר על ההכנות לקראת קבורתו של ראש הממשלה לשעבר. לפי הדיווח, שרון ייטמן בשטח סמוך לעיר חברון שהוקצה במיוחד לשם כך, וכי לצורך הכנת חלקת קבר יפונו מבתיהם 15 אלף פלסטינים המתגוררים בשטח. חלקת הקבר תוקף בחומת בטון בגובה חמישה מטרים, שבכל פינותיה יוצבו מגדלי שמירה בהם יוצבו חיילים חמושים. כדי לאפשר למוקירי זכרו של שרון גישה לקברו, גם ייסלל כביש בן ארבעה נתיבים מירושלים, שייקרא על שמו, ואשר בו יורשו לנסוע יהודים בלבד. “זה מה שהוא היה רוצה”, אמר מקור המקורב לתוכנית.

אחרי מות

עמיר שיבי נפרד משרון לאחר מותו ב-11 בינואר 2014.

לטוף נפרד משרון

המאייר קרלוס לטוף יצר כמה קריקטורות בעקבות מותו של שרון.

שרון לוקח איתו לקבר את מעשי הטבח בפלסטינים
בעקבות מותו של שרון: התקשורת הממסדית מטהרת את עברו
בעקבות מותו של שרון: שופט מתוסכל בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה

רד אלינו אווירון, פולסא דנורא, הנשיקה הצרפתית של שרון והיטלר, לא עוצר באדום וקפוצ’ינו ברמאללה. היסטוריה בלתי מייצגת של מחאה ויצירתיות נגד אריאל שרון. פרויקט לציון שנה למותו.