רוצים לקנות את האוטוביוגרפיה החדשה של טוני בלייר? חפשו במדף ספרות הפשע

 

פורסם בתאריך:
09.2010

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

לא קל להיות פושע מלחמה. לאחר שלפני כמה ימים הושלכו לעברו ביצים ונעליים בעת שהגיע לחתום על ספרו האוטוביוגרפי החדש באירלנד, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, נאלץ כעת להתמודד עם מחאה חדשה ומקורית נגדו.

חנויות ספרים ברחבי בריטניה מדווחות כי מבקרים בחנויות נוטלים עותקים של ספרו של בלייר ממדפים המוקדשים לביוגרפיות ומעבירים אותם בחשאי למדף של ז’אנר ספרות פשע. במקרים אחרים, דיווחו חנויות כי ספרו של בלייר הועבר למדף ספרי הפנטזיה.

היוזמה המקורית, אשר צברה עשרות אלפי תומכים בפייסבוק, באה למחות על חלקו של בלייר בפלישה לעיראק והמשך התעקשותו כי הפלישה היתה חוקית ומוצדקת. “תעבירו בחשאי עותקים של ספר זכרונותיו של טוני בלייר למדף ספרות הפשע בחנויות הספרים”, נכתב בעמוד פייסבוק של הקבוצה. “צריך לגרום לחנויות הספרים לחשוב פעמיים לפני שהן מחליטות באיזה ז’אנר להציג את ספרו של פושע המלחמה הגדול ביותר של דורנו. יאללה, תעשו את זה. זאת פעולה ישירה לא אלימה. הצטרפו לשוחרי הספרות, והצטיידו בחוש הומור”.

היוזמה צברה חיים משלה, ובאתר פייסבוק כבר הועלו מאות צילומים של ספרו של בלייר מונח על שלל מדפי ז’אנרים שונים: החל מ”רומנים אפלים”, “אימה” ו”התפתחות אישית” וכלה ב“סיפורי חיים טרגיים” ו”היסטוריה אמריקאית” (רמיזה לכך שבלייר היה עושה דברו של נשיא ארה”ב ג’ורג’ בוש בפלישה לעיראק). היה אפילו מי שהניח עותק של ספרו של בלייר על מדף חומרי הניקוי במרכול.

אחד מיוזמי המחאה סיפר בראיון לעיתון הבריטי “גרדיאן” כי חשב תחילה להכתים את ספריו של בלייר בדם מזויף, אולם העדיף בסופו של דבר פעולה שאינה כרוכה בהפרת החוק. “זה מעשה שובבות, אבל הוא אינו גורם נזק לאיש. זו דרך אנגלית מאוד לבטא את דעתך, והיא אמורה להיות די כייפית”.

“באופן אישי, אני חושב שספרו של בלייר צריך להיות במדף ספרות פשע. ברור כשמש שהוא הפר את החוק הבינלאומי כאשר פתח במלחמה נגד עיראק”, אמר בראיון אחר לעיתון הבריטי “אינדיפנדנט”. “זה לגמרי הזוי שהאיש הזה ממשיך לשקר לעם הבריטי. המלחמה בעיראק היתה מבוססת על אוסף של שקרים מוחלטים ואנחנו ממשיכים לשלם את המחיר על כך”, הוסיף בות בראיון ל”גרדיאן”.

בתחילת ספטמבר 2010, בעת שבלייר הגיע לחנות ספרים בעיר דבלין כדי לחתום על ספרו החדש, השליכו מאות מפגינים לעברו ביצים ונעליים. בלייר נחלץ מהאירוע ללא פגע, אולם החליט עקב כך לבטל אירוע קידום מכירות נוסף של ספרו שהיה אמור להיערך בלונדון.

מחאה מקורית בבריטניה: מבקרים בחנויות ספרים מעבירים את ספרו של בלייר למדף ספרות הפשע והאימה.