מחקר חדש: אנשים מעדיפים לקבל מכות חשמל מאשר לחשוב

 

פורסם בתאריך:
07.2014

במקור בפינת המדע: המחקר של השבוע

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

המתמטיקאי ופילוסוף ברטרנד ראסל אמר כבר לפני שנים כי רוב האנשים היו מעדיפים למות מאשר לחשוב, וכי למעשה, זה בדיוק מה שהם עושים. כעת מתברר כי ישנם אנשים שחוששים עד כדי כך לחשוב, אפילו לדקות ספורות, שהם מוכנים לקבל מכות חשמל רק כדי לא לשקוע במחשבות.

מחקר חדש בארה”ב מצא כי מרבית האנשים מתקשים להישאר לבד בחדר למשך רבע שעה מבלי לעשות דבר מלבד לשבת ולחשוב, וכי רבים מהם – במיוחד גברים – העדיפו לקבל שוקים חשמליים קלים מאשר לשבת בחוסר מעש.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי במהלך סדרת הניסויים באוניברסיטת וירג’יניה, התבקשו כ-800 מתנדבים לשבת בגפם בחדר מעבדה ריק לפרק זמן של שש עד 15 דקות. הם לא הורשו להכניס איתם לחדר מכשירי סלולר, נגני מוסיקה, חומר קריאה או כלי כתיבה, ורק התבקשו להישאר ישובים במקומם מבלי להירדם.

המחקר העלה כי מרבית המשתתפים, ללא קשר לגילם או מינם, לא נהנו לשבת בבטלה ולשקוע במחשבות או בחלומות בהקיץ, ואמרו כי התקשו להתרכז. כשליש מהם אף רימו במהלך הניסוי והתעסקו עם הטלפון הסלולרי או שמעו מוסיקה למרות שהתבקשו לא לעשות זאת.

“אנשים רבים התקשו למצוא עניין רק במחשבותיהם, לפחות כאשר התבקשו לעשות זאת בו ברגע”, אמר לרויטרס הפרופסור לפסיכולוגיה טימותי וילסון מאוניברסיטת וירג’יניה, שהוביל את המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת המדעי “סיינס”. “בעידן המודרני של ימינו, על שלל הגאדג’טים שיש לנו, נדמה כי אנשים ממלאים כל רגע פנוי בפעילות חיצונית כלשהי”.

החוקרים גם בדקו האם רצונם של משתתפי הניסוי להימנע מהרהורים, חזק מספיק בכדי שיסכימו לבצע במקום זאת משימה לא נעימה – קבלת זרם חשמלי סטטי קל. המשתתפים בניסוי קיבלו תחילה זרם אחד, ואז הוענקו להם חמישה דולרים. בהמשך נשאלו האם יסכימו להוציא חלק מהסכום כדי להימנע מקבלת זרם נוסף. אלו שאמרו כי יסכימו לשלם כדי להימנע מזרם נוסף, התבקשו לשבת בגפם ולחשוב במשך 15 דקות, אולם ניתנה להם אפשרות לתת לעצמם זרם נוסף באמצעות לחיצת כפתור.

רבים בחרו ללחוץ על הכפתור, במיוחד גברים: שני שליש מהגברים החליטו לתת לעצמם לפחות שוק חשמלי אחד נוסף, ואחד ממשתתפי הניסוי אף עשה זאת 190 פעמים. רבע מהנשים בחרו לתת לעצמן זרם חשמלי אחד נוסף לפחות. “אני חושב שהם רצו לתת לעצמם זרם רק כדי להפיג את השעמום”, אמר וילסון. “לפעמים גירוי שלילי עדיף את היעדר גירוי כלשהו”.

משתתפי ניסוי בארה”ב שהתבקשו לשבת לבד בחדר בחוסר מעש במשך רבע שעה, בחרו לקבל זרמי חשמל כדי להפיג את השעמום.