מחקר חדש קובע: יש יותר מדי מחקרים

 

פורסם בתאריך:
04.2015

במקור בפינת המדע: המחקר של השבוע

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מחקר חדש שערכו פרופסורים מאוניברסיטאות בפינלנד ובארה”ב מצא כי הזינוק במספר המחקרים המדעיים שמתפרסמים מונע ממדענים להצליח לעקוב אחרי כל המחקרים בתחום התמחותם, וכתוצאה מכך נגרם נזק של ממש לעולם המדעי.

“גידול מעריכי במספר המחקרים המדעיים הולך ומקשה על חוקרים לעקוב אחרי כל הפרסומים הנוגעים לעבודתם”, נכתב במחקר שכותרתו דעיכת תשומת הלב במדע. “כתוצאה מכך, כמות תשומת הלב שניתן להקדיש לכל מחקר בהכרח פוחתת במהירות”.

החוקרים בדקו את ‘אורך החיים’ האקדמי של מחקרים על סמך בדיקת פרק הזמן שחולף מפרסומו הראשוני של מחקר ועד לחשיפת השיא שלו, וכן את הירידה ההדרגתית במספר מראי המקום שבהם מוזכר המחקר, וגילו כי ‘אורך החיים’ של המחקרים הולך ומתקצר.

“הדעיכה הופכת ליותר ויותר מהירה, עדות לכך שחוקרים ‘שוכחים’ כעת יותר בקלות מחקרים מאשר בעבר”, נכתב במחקר. “מצאנו שהדבר קשור לגידול מעריכי במספר המחקרים שמתפרסמים, אשר בהכרח מאיץ את קצב התחלופה של המחקרים, מכיוון שלחוקרים יש יכולת מוגבלת לעקוב אחרי הספרות המדעית”.

מדענים הזהירו בעבר מפני השפעות העידן הדיגיטלי, ובכלל זה הצמיחה החדה בכמות המידע, על התרבות ועל המוח האנושי. עם זאת, המחקר הנוכחי הוא העדות הראשונה לכך שמהפכת המידע גובה מחיר גם מעולם המדע.

זינוק במספר המחקרים החדשים שמתפרסמים מונע ממדענים לעקוב אחרי הספרות המדעית בתחומם, ופוגע בעולם המדע.