לא רק שימוש בכלים: מסתבר שיש עוד בעלי חיים מלבד האדם שמשתמשים באש

 

פורסם בתאריך:
01.2018

במקור בפינת המדע: המחקר של השבוע

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אחרי ניפוץ המיתוס לפיו האדם הוא בעל החיים היחיד שיודע להשתמש בכלים, כעת מתברר כי לאדם גם אין בלעדיות בשליטה ובשימוש באש.

אתר אנטי-מדיה דיווח כי המחקר חדש, המבוסס על תצפיות ועדויות של ילידים אבוריג’ינים בטריטוריה הצפונית של אוסטרליה, חשף כי לפחות שלושה מיני עופות דורסים נוהגים להצית שריפות קוצים באופן יזום כדי להבריח מתוך הסבך חיות שאותן יוכלו לטרוף.

בעדויות מתואר כיצד שלושה מיני עופות דורסים – דיה שחורה, דיה שורקת ובז חום – נושאים באמצעות המקור והטופרים שלהם ענפים חרוכים שנלקחו משריפת יער שפרצה במקום אחר, ואז מטילים את הענף על מרבד דשא יבש במרחק של מאות מטרים משם.

הלהבות והעשן של השריפה החדשה שמציתים העופות מאלצים מכרסמים וזוחלים לברוח ממסתור הסבך לשטח פתוח בו הם חשופים לטורפים.

יתר על כן, נראה כי העופות הדורסים גם מתאמים את פעולותיהם ביניהם, הסביר אחד ממחברי המחקר, האתנוביולוג ואורניתולוג בוב גוספורד, בראיון לעיתון וושינגטון פוסט בשנת 2016.

“זה לא סתם. יש כאן מטרה. יש כוונה שאומרת, טוב, יש כאן כמה מאות מאיתנו, וככה לכולנו יהיה מה לאכול”, הסביר גוספורד.

מארק בונטה, המחבר הראשי של המחקר, הדגיש בראיון לנשונל ג’אוגרפיק כי כל המידע במחקר כבר היה ידוע זמן רב לאבוריג’ינים.

“לא גילינו שום דבר”, אמר בונטה, מומחה לגאוגרפיה מאוניברסיטת מדינת פנסילבניה בארה”ב. “רוב הנתונים שאיתם עבדנו הם פרי שיתוף פעולה עם עמים אבוריג’ינים. הם כבר ידעו זאת כנראה לפחות 40 אלף שנים”.

במחקר מציין צוותו של בונטה כי השימוש של עופות דורסים באש “זוכה לעיתים קרובות לייצוג בטקסים דתיים” של אבוריג’ינים ומהווה עובדה ידועה ומוכרת בקרבם.

עופות דורסים באוסטרליה מציתים שריפות קוצים באופן יזום כדי להבריח את טרפם מתוך הסבך.