לא אנטישמי: הקריקטוריסט לטוף עונה למלעיזים

 

פורסם בתאריך:
09.2012

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

המאייר והקריקטוריסט הברזילאי קרלוס לטוף ביקר באזורנו בשלהי שנות ה-90 ומאז הפך הסכסוך הישראלי-פלסטיני לאחד הנושאים המרכזיים ביצירותיו.

רבים בישראל רואים בו אנטישמי בגלל השימוש שהוא עושה בדימויים מהשואה באיוריו, שאחד מהם – בו נראה ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, מתנשק בלהט עם אדולף היטלר – אף גרם להורדתו מהרשת של אתר אינדימדיה ישראל לאחר שהאיור פורסם בו.

עם זאת, בניגוד לדעה הרווחת במקומותינו, לטוף איננו אנטישמי. הנה תרגום של דברים שאמר בראיון לאתר החדשות מינאסאט ב-2008, בצירוף ציורים מתוך סדרת איורים שיצר בשנת 2004 תחת הכותרת ‘מחילה’.

“אני קריקטוריסט, ומרגיש מספיק בנוח כדי לערוך כל השוואה שחיונית לדעתי כדי להעביר את המסר שלי. מטפורות הן מרכיב מפתח בקריקטורות פוליטיות”.

“כמובן שישראל איננה בונה תאי גזים בגדה המערבית, אבל בטוח אפשר למצוא כמה נקודות דמיון בין היחס שמקבלים הפלסטינים מצה”ל לבין היחס שקיבלו היהודים תחת השלטון הנאצי. בין אם ההשוואה מדויקת ובין אם לאו, חשוב לציין כי השוואות מסוג זה נעשו ברחבי העולם לא רק על ידי קריקטוריסטים, אלא גם על ידי אנשים כמו טומי לפיד, שר המשפטים בממשלת שרון וניצול שואה. בראיון עמו בשנת 2004 הוא אמר כי צילום של זקנה פלסטינית מחפשת חפצים בהריסות הזכיר לו את סבתו שנהרגה באושוויץ”.

“חסידי מדינת ישראל לא פעם השוו בין הקריקטורות שלי לאלו שפורסמו בעיתון הנאצי ‘דר שטירמר’. הבא נבחן היטב את התפקיד של הקריקטוריסט של ‘דר שטירמר’ מול התפקיד שלי. הקריקטוריסט פיליפ רופרכט, שהיה ידוע בשם העט שלו ‘פיפס’, הקדיש כמעט 20 שנה מחייו אך ורק לציור קריקטורות רוויות שנאה ליהודים עבור עיתון שהמוטו שלו היה ‘היהודים הם אסוננו’.”

“הקריקטורות שלי אינן מתמקדות ביהודים או ביהדות. אני מתמקד בישראל בתור ישות פוליטית, בתור ממשלה, בתור כוח צבאי שמשרת את האינטרסים של ארה”ב במזרח התיכון, ובמיוחד במדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. במקרה זה יהודים-ישראלים הם אלו שמדכאים את הפלסטינים. לו היו אלו נוצרים, מוסלמים או בודהיסטים, הייתי מבקר אותם באותה צורה. ציירתי קריקטורות על ג’ורג’ בוש, קונדליסה רייס, טוני בלייר, נשיא מקסיקו לשעבר ארנסטו סדיו, ורודן צ’ילה לשעבר אוגוסטו פינושה, ואף אחד מהם איננו יהודי”.

“כלומר, כאשר מציירים קריקטורה של הנביא מוחמד בתור מחבל מתאבד זה מעליב את המוסלמים אבל טוענים שזה מותר בשם חופש הביטוי, אבל כאשר מציירים איורים שעוסקים בשואה, ישר טוענים שזו שנאה כלפי יהודים”.

רבים בישראל גורסים בטעות כי המאייר והקריקטוריסט הברזילאי קרלוס לטוף הוא אנטישמי, בגלל השימוש שהוא עושה בדימויים מהשואה באיוריו. אבל לא כך הוא.