אמיתי עציוני על תרבות לא צריכה

 

פורסם בתאריך:
09.2012

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

“כשאני אומר לאנשים שהם קונים דברים שהם לא צריכים, הם בדרך כלל מתרגזים עלי. אבל האמת היא שיש לנו צרכים אמיתיים מועטים ביותר, ויש יתרונות מאוד מאוד גדולים בלהפוך את חיינו לפשוטים יותר. איננו צריכים לקנות כל מוצר חדש, יהיה אשר יהיה, וכאשר אדם מבין שהשכר לו הוא זקוק כדי לספק את צרכיו האמיתיים הוא למעשה נמוך באופן מפתיע, יש לכך השפעה מדהימה ומשחררת.

אחד העמיתים שלי באוניברסיטה, החליט להותיר את רמת החיים שלו ללא שינוי אחרי שסיים את לימודיו והפך לחבר סגל. אז במקום לקנות רהיטים מהודרים, הוא יצר מדפים מלבנים ומשטחי עץ וכן הלאה. הוא המשיך לנהוג במכונית החיפושית הישנה שלו עד שהיא התפרקה, ואז הוא עבר לאופניים. וכאשר האוניברסיטה רצתה שהוא יעביר קורס שהוא לא רצה ללמד, הוא אמר לאוניברסיטה משהו שעליו אינני יכול לחזור כאן, והוא התפטר. הוא לא דאג לגבי השכר שלו כי הוא לא היה זקוק להרבה. הוא עבר לאוניברסיטה אחרת, ולימד שם תקופה. אחרי זמן מה, הוא השתעמם, והוא עבר לנורבגיה לכמה שנים והקדיש את זמנו לכתיבת ספר.

אם תצליחו להפסיק לקנות דברים שאתם לא צריכים, לא רק שהלחץ בו אתם נתונים ביחס לעבודה יצטמצם, אלא גם – וזה אפילו יותר חשוב – תמצאו זמן לעשות דברים אחרים שבאמת מסבים לכם אושר.

לפי מחקרים סוציולוגיים ישנם שלושה דברים שגורמים לאנשים להיות באמת מאושרים. אמנם ארוחה במסעדה או חופשה במלון ארבעה כוכבים יגרמו לתחושה טובה לזמן מה, אבל תחושה עמוקה של סיפוק ואושר מגיעה משלושה מקורות: הראשון הוא מערכת יחסים – בני זוג, משפחה מורחבת, קהילה וחברים. הגורם השני לאושר הוא גירוי מחשבתי, כאשר הכוונה איננה בהכרח לדיונים פילוסופיים או דברים כאלה, אלא נניח, קריאת ספר, האזנה למוסיקה, צפייה בהצגה טובה, תפילה או מדיטציה. לבסוף, המקור השלישי של אושר הוא השתתפות בקהילה: התנדבות למען הזולת, פעילות פוליטית או שינוי חברתי”.

הסוציולוג הגרמני-ישראלי-אמריקאי אמיתי עציוני, הידוע בזכות מחקריו בתחום הכלכלה החברתית והקהילתנות, טוען כי השתחררות מתרבות הצריכה עשויה לאפשר לאדם להשיג אושר אמיתי בחייו. תרגום מדבריו.