המקדונלדיזציה של המחאה: אמנות נגד מקדונלדס

 

פורסם בתאריך:
05.2014

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בשנת 1993, טבע לראשונה הסוציולוג ג’ורג’ ריצר את המונח “המקדונלדיזציה של החברה” לתיאור תהליך השתלטות התפיסה שמאדירה ייעול, אחידות ואוטומטיזציה – האופיינית לתאגידים כמו מקדונלדס – על כל הארגונים והגופים בחברה המודרנית.

עולם האמנות לא נותר אדיש לתהליך זה, והפך את מקדונלדס לסמל המחאה נגד אימוץ היגיון המזון המהיר בכל היבטי החיים. הנה מבחר יצירות אמנות נגד רשת המזון המהיר הגדולה בעולם.

רונלד מקדונלד / פאוול קוצ’ינסקי, פולין

הייל רונלד / אמן הרחוב WhIsbe, ארה”ב, 2013

לקפוץ? / אמן הרחוב בנקסי, בריטניה, 2009

“אבא שלי טרוריסט” / אמן הרחוב Mr. OneTeas, צ’כיה, 2014

חטיפתו של רונלד מקדונלד / יאני לינולן וצבא שחרור המזון, פינלנד, 2011

ארגון מחתרתי מפינלנד בשם ‘צבא שחרור המזון’ (FLA) חטף בתחילת פברואר 2011 את הליצן רונלד מקדונלד ואיים להוציא אותו להורג בתוך שבוע אם רשת המזון המהיר מקדונלדס לא תספק תשובות על שמונה שאלות הנוגעות לאופן שבו החברה מייצרת את מוצריה. צבא שחרור המזון אף פירסם סרטון המתעד את חטיפתו של רונלד מקדונלד, לאור יום, מסניף רשת מקדונלדס.

כעבור זמן קצר פירסם הארגון סרטון נוסף בו נראה רונלד עם שק על ראשו מוקף בחמישה אנשים החובשים כובעי גרב שחורים. “אנחנו צבא שחרור המזון, ומקווים שפעולה קיצונית זו תקדם אותנו לעבר מזון טוב ובטוח יותר בעתיד”, נאמר בהודעה שפירסם הארגון. “בתחילת השבוע חטפנו את רונלד מקדונלד מסניף של רשת מקדונלדס. במקרה שלא תספקו תשובות על כל השאלות שהצגנו, נוציא את רונלד להורג ביום שישי, ה-11 בפברואר, בשעה 18:30”.

“לא נשתוק עוד בשעה שהמזון שאנחנו אוהבים נהרס בשל תאוות בצע ואדישות”, נכתב בהודעה, שבסופה הוצגו למקדונלדס שמונה שאלות הנוגעות בין השאר לתהליך ייצור מזון הרשת, כמות הפסולת שהיא מייצרת, אחריותה להשמנת יתר של לקוחות וסירובה להשתמש בבשר אורגני.

עם זאת, מקדונלדס סירבה להיענות לדרישות צבא שחרור המזון, וכמובטח, ב-11 בפברואר 2011, בשעה 18:30, החוטפים הוציאו את רונלד להורג בעריפת ראש.

משטרת פינלנד הצליחה בהמשך לאתר את גופת רונלד מקדונלד ועצרה שניים מאנשי צבא שחרור המזון, בהם האמן הפיני יאני לינולן.

קשתות זולגות / אמן הרחוב Zevs, צרפת, 2000

מהומות רונלד מקדונלד / הר נילסון, שבדיה, 2018

הצייר רון אינגליש, ארה”ב, 1993

רונלד מקדונלד במלחמת וייטנאם / בנקסי, בריטניה, 2004

אמן לא ידוע, צרפת, 2013

סך כל הרוע / מיצב של האחים ג’ייק ודינוס צ’פמן, 2012

דמיינו לעצמכם המוני חיילים נאצים, זומבים, ליצני רונלד מקדונלד ודמויות נוספות של רשת מקדונלדס טובחים ונטבחים יחדיו תוך ביצוע מעשי אלימות מזוויעים, על רקע נוף אפוקליפטי קודר. “סך כל הרוע”, מיצב אמנותי מבית היוצר של האחים הבריטים ג’ייק ודינוס צ’פמן, הכולל אלפי מיניאטורות ואת כל הזוועות שתוכלו להעלות על דעתכם.

רונלד עושים צרכים / אמן לא ידוע, הולנד, 2009

שלגיה וההמבורגר המורעל / אמן הרחוב Mr. OneTeas, ארה”ב, 2014

הנפת הדגל באיוו ג’ימה / אמן הרחוב Fukt, אוסטרליה, 2011

אמן הרחוב SPQR, בריטניה, 2009

קולקטיב H5, צרפת, 2009

רונלד מקדונלד הוא פושע פסיכופת, שמסתובב עם תת מקלע, משחרר צרורות קטלניים ברחובות לוס אנג’לס, וחוטף ילדים כדי שישמשו לו כבני ערובה. ‘לוגורמה’, סרט מבית היוצר של קולקטיב האנימציה הצרפתי H5. בימוי: פרנסואה אלו, הרווה דה קרסי ולודובי הופלה.

כרזות מבית היוצר של מגזין ‘אדבאסטרס’, שנות ה-90

רונלד ומצחצח הנעליים / בנקסי, ארה”ב, 2013

אמנות מחאה הפכה את רשת המזון המהיר מקדונלדס לסמל המאבק נגד השתלטות התפיסה של ייעול, אחידות ואוטומטיזציה על חיינו.