עדיף בחוץ מאשר בפנים

 

פורסם בתאריך:
11.2013

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

האמן הבריטי המסתורי בנקסי הפך את רחובות ניו יורק לגלריה למשך חודש במסגרת הפרויקט “עדיף בחוץ מאשר בפנים”. לקראת הפרויקט, ציטט בנקסי באתר האינטרנט שלו את האמן הצרפתי פול סזאן שטען “שכל הציורים שמצוירים בפנים, בסטודיו, לעולם לא יהיו טובים כמו אלו שנעשים בחוץ”.

במהלך אוקטובר 2013, הותיר בנקסי מדי יום יצירה חדשה ברחובות העיר, בזמן שהמשטרה ניסתה ללא הועיל להתחקות אחר עקבותיו, וראש העיר המיליארדר של ניו יורק, מייקל בלומברג, כינה אותו ונדליסט. לעומתם, תושבי התפוח הגדול דווקא נהנו מעבודותיו המקוריות. הנה מבחר יצירות מתוך החודש של בנקסי בניו יורק.

עבודות מקוריות של בנקסי?

דוכן רחוב קטן ותמים למראה שהקים בנקסי בסנטרל פארק מכר את יצירותיו – הנמכרות בדרך כלל בעשרות ומאות אלפי דולרים בגלריות יוקרתיות – תמורת 60 דולר בלבד. שלט פשוט הצהיר כי מדובר ביצירות ספריי אך רמז קריטי לערכם של היצירות ניתן היה לראות באחת היצירות הבולטות יותר שעמדו בדוכן שעליה נכתב “זהו לא פוטו-אופ”. רק שבע יצירות נמכרו בדוכן במהלך היום, אשר בסופו פרסם בנקסי את דבר מכירת היצירות, אבל רק אחרי שהדוכן כבר נסגר.

כעבור שבוע, שני אמנים ניו יורקים יצירתיים החליטו להקים באותו מקום דוכן, עם ציורים מזויפים של בנקסי, שגם הם נמכרו במחיר של 60 דולר ליצירה. שלט בולט שהוצב בדוכן הצהיר כי מדובר ביצירות מזויפות, ולכל ציור צורף אישור רשמי כי לא מדובר ביצירה מקורית של בנקסי. בתוך שעה מהקמת הדוכן, נמכרו כל 40 היצירות בו.

הבנאליות של הבנאליות של הרוע

בנקסי התגנב לחנות יד שנייה ורכש תמורת 50 דולרים ציור נוף של רכס הרים ועננים. אחרי שהוסיף לציור קצין נאצי יושב על ספסל וצופה בנוף, הוא החזיר את הציור לחנות כתרומה. הציור נמכר בהמשך תמורת יותר מ-600 אלף דולר, וכל ההכנסות נתרמו לארגון סיוע לחסרי בית.

צפירת הכבשים

האמן גם יצר מיצג מחאה נגד אחד ההיבטים האכזריים ביותר של תעשיית המזון מהחי – משלוחים חיים של בעלי חיים. המיצג כלל משאית להובלת בעלי חיים לשחיטה, עמוסה בבובות בעלי חיים שפועות וגועות בקולניות, שנסעה ברחובות אזור אריזת הבשר (Meat packing district) – אזור תעשייה ישן במנהטן שאיכלס בתחילת המאה ה-20 בתי מטבחיים ומפעילים לאריזת בשר.

המאמר שלא פורסם

העיתון ‘ניו יורק טיימס’ ביקש לפרסם מאמר דעה פרי עטו של בנקסי, אולם לאחר שקיבל את המאמר שכתב האמן – סירב לפרסם אותו. אז בנקסי פרסם אותו בעצמו.

רונלד מקדונלד ומצחצח הנעליים

פסל של הליצן רונלד מקדונלד – הסמל של רשת מקדונלדס – הוצב בכל פעם מול סניף של הרשת. לרגלי הפסל, ישב נער בשר ודם שצחצח את נעלי הליצן.

מתקפת טילים של המורדים בסוריה

במהלך החודש הוציא בנקסי סרטון שנראה כי צולם במלחמת האזרחים בסוריה. “אני לא מעלה לאתר צילומים כלשהם היום”, כתב בנקסי. “לא אחרי פרסום קטע הווידאו המזעזע הזה”.

גרפיטי!

הנה כמה יצירות גרפיטי שצייר בנקסי במהלך החודש בניו יורק.

מצוד משטרתי אחרי בנקסי

משטרת ניו יורק ניסתה במהלך החודש ללא הועיל לתפוס את בנקסי, לאחר שראש העיר בלומברג אמר כי “גרפיטי הורס רכוש של אנשים והוא סמל של התנוונות ואובדן שליטה. אין תומך גדול ממני באמנויות, אבל אני חושב שיש מקומות שמיועדים לאמנות, ויש מקומות שלא”. בתגובה, פירסם בנקסי בבלוג שלו צילום של שער העיתון “ניו יורק פוסט” בו הופיעה כותרת בדבר המצוד המשטרתי אחריו, בליווי הכיתוב: “אני לא קורא למה שאני מאמין בעיתונים”.

מכשיר מעקב

לא רק משטרת ניו יורק ניסתה להתחקות אחר זהותו של בנקסי. כך למשל, בעת הפעלת מיצג של האמן שכלל משאית הובלה שבתוכה בנה בנקסי גן שלם ובתוכו עצים, גשרים, מפלים ופרפרים – הצמיד מישהו מכשיר מעקב למשאית. בתגובה, פירסם בנקסי בבלוג שלו צילום של מכשיר המעקב שנחשף בצירוף ההערה הבאה: “לידיעת האדם שהצמיד את מכשיר המעקב למשאית: אתה עוקב עכשיו אחרי רכב תחבורה ציבורית ברובע קווינס”.

היצירה שתימצתה את הפרויקט של בנקסי

נדמה כי היצירה של בנקסי שתמצתה באופן הטוב ביותר את המסר של פרויקט “עדיף בחוץ מאשר בפנים” היתה גרפיטי שיצר האמן בו נראה בונה עומד לרגליו של שלט רחוב שהפיל לאחר שכרת אותו בשיניו.

הגרפיטי, שצויר באחת משכונות העוני של ניו יורק, הפך מיד – כמו רבים מציוריו של בנקסי בעיר – למוקד עלייה לרגל של מעריצים וסקרנים. אולם לבאים נכונה הפתעה: תושבי השכונה העניים כיסו את הגרפיטי בקרטונים והחלו לגבות “דמי כניסה” מאנשים שרצו לראות את הציור. “אם מתייחסים לשכונה בתור מוזיאון אמנות, למה שתושבי השכונה לא יגבו דמי כניסה כמו במוזיאון אמנות, במיוחד לאור העובדה שרבים מתושבי ניו יורק מעולם לא ביקרו בשכונה הזו, והגיעו אליה כעת רק כדי לצלם ציור סטנסיל של בונה?”, כתב פרשן אחד. ואולי הם בכלל היו חלק מהמיצג של בנקסי?

ספינקס בניו יורק

בנקסי יצר עותק מוקטן של פסל ספינקס ממצרים מאבני בניין שבורות.

המשטרה ניסתה להתחקות אחר עקבותיו, וראש העיר כינה אותו ונדליסט, אך אמן הרחוב המחתרתי בנקסי הפך את רחובות ניו יורק לגלריה למשך חודש שלם.