10 דברים שאולי לא ידעת על נועם חומסקי

 

פורסם בתאריך:
08.2019

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
נועם חומסקי. ציור קיר של אמן הרחוב טלאל נאייר בסודאן. 2013

הזיכרון הראשון שלו – באנימציה

הסרט האם האיש הגבוה שמח?, שיצר במאי הקולנוע הצרפתי מישל גונדרי בשנת 2013, מציג באנימציה שיחות שניהל הבמאי עם נועם חומסקי. בסרט, מספר חומסקי על הזיכרון הראשון שלו, מגיל 16 או 17 חודשים: “ישבתי על דלפק, ודודתי, שעזרה לטפל בי מכיוון ששני הוריי עבדו, ניסתה לגרום לי לאכול דייסת שיבולת-שועל, שאותה לא רציתי לאכול. אז פשוט החזקתי את הדייסה בלֶחִי וסירבתי לבלוע אותה. היא ניסתה כל מיני דרכים לגרום לי לבלוע, אבל כנראה ישבתי שם הרבה זמן, הייתי ילד עקשן, ולא הסכמתי לאכול את השיבולת-שועל”.

אנרכיסט בגיל 12

חומסקי כתב את מאמרו הראשון על עליית הפשיזם, לאחר נפילת ברצלונה במלחמת האזרחים בספרד, כשהיה בן 10. הוא החל לגלות עניין בפוליטיקה אנרכיסטית בזכות ביקורים תכופים בחנויות ספרים אנרכיסטיות בזמן שהתארח אצל קרובי משפחה בניו יורק, ועד שמלאו לו 12-13 הוא כבר הזדהה לחלוטין עם אנרכיזם.

חומסקי Vs פוקו: “חוצבים מנהרה משני צדיו של הר”

בשנת 1971 נפגשו חומסקי והפילוסוף הצרפתי מישל פוקו לדיון במסגרת פרויקט הפילוסופים הבינלאומי בהנחייתו של פונס אלדרס, שהציג כך את השניים: “בין שניהם ניתן למצוא נקודות דמיון, אבל גם הבדלים. אולי הדרך הטובה ביותר להשוות ביניהם היא לראות אותם כחופרי מנהרה החוצבים משני צידיו של הר בכלים שונים, בלי לדעת אפילו אם הם מתקדמים זה לעבר זה. עם זאת, שניהם נעזרים ברעיונות חדשים, חופרים עמוק ככל האפשר מתוך אותה מחויבות לפילוסופיה ולפוליטיקה: נראה לי כי אלה סיבות מספיקות כדי לצפות לדיון מרתק על פילוסופיה ועל פוליטיקה”.

ראיון עם נורמן חומסקי

עלי ג’י: “כמה מילים אתה יודע?”
חומסקי: “בדרך כלל, אדם בוגר יודע עשרות אלפי מילים”.
עלי ג’י: “אתה אמיתי? תגיד כמה מהם”

חומסקי כמעט יצא מכליו בראיון על חשיבותה של שפה, שערך עמו עלי ג’י, דמותו הבדיונית של הקומיקאי הבריטי סשה ברון כהן, בשנת 2003. במהלך הראיון נאלץ חומסקי, הנחשב לאבי תורת הבלשנות המודרנית, לענות על שאלות הזויות ועמוסות שגיאות לשוניות, כמו: “מה דעתך על השפה החדשה שהמצאתי?” ו”איך היית מרגיש אם אני הייתי קורה לך ‘דו-לשוני?'”.

קומיקס חומסקי

רצועת הקומיקס ההרפתקאות של נועם חומסקי שיצר ג’פרי ווסטון, כללה רעיונות משעשעים כמו בובת פעולה של חומסקי שמתקנת שגיאות דקדוק, סרט המשך לסרט התיעודי Manufacturing Consent שבו חומסקי מגולם על ידי השחקן ברוס ויליס, ומשחק לוח לכל המשפחה הקרוי על שם חומסקי, שהוא סוג של גירסה אנרכו-סינדיקליסטית של מונופול.

חומסקי עושה ראפ

בשלהי 2011 התארח חומסקי במהדורת חדשות ראפ מבית היוצר של Juice Media, וכמתבקש השתתף בקטע ראפ קצר.

השאלה שגרמה לו להתפקע מצחוק

לאחר הרצאה שנשא באוניברסיטת קרלטון בשנת 2011, נשאל חומסקי על ידי סטודנט לבלשנות בקהל האם הוא יכול להמליץ לו איך לדבר טוב יותר עם נשים, וזו היתה תשובתו:

“זה מאוד מזכיר לי רבים מהאי-מיילים שאני מקבל. קיבלתי לפני כמה ימים מייל מבחור צעיר שכתב לי: ‘יש לי בעיה. אני אנרכיסט ואני לא רוצה לעבוד במערכת הקפיטליסטית, אבל החברה שלי אומרת שהיא תזרוק אותי אם אני לא אמצא עבודה. אז מה עלי לעשות?’… אני לא האדם הנכון לשאול אותו בעניין הזה. יצאתי מהעסק הזה לפני 70 שנה”.

המקרה התרחש כשנתיים אחרי שחומסקי התאלמן מאשתו במשך שישה עשורים, הבלשנית ומומחית החינוך קרול דוריס שץ. בשנת 2014, בגיל 85, חומסקי התחתן בשנית, עם המתרגמת הברזילאית ולריה ורסמן.

גזרנית חומסקי

בשנת 2013 כונה על שמו מין חדש של דבורים ממשפחת הגזרניתיים שהתגלה במדינת טקסס בארה”ב.

איך נראה חדר עבודה של אינטלקטואל?

איך נראה חדר העבודה של האיש שנבחר על ידי העיתון ניו יורק טיימס לאחד ממאה האנשים החשובים ביותר במאה ה-20? הוא נראה בדיוק כמו שדמיינת אותו: מדפי ספרים עמוסים לעייפה, ערימות ניירת בכל פינה, צפיפות ותוהו ובוהו.

העוזרת האישית של חומסקי, בוו סטוהל, שכתבה במשך שנים בלוג בו תיארה את חוויותיה מעבודתה עמו, פירסמה ב-2015 שני צילומים של חדר העבודה שלו. סטוהל ציינה כי כצפוי מאינטלקטואל, חומסקי מתקשה לבצע בעצמו משימות פשוטות כמו לפתוח את התריסים בחדר.

חומסקי עושה היסטוריה בגיל 90

בשנת 2019, חודשים ספורים אחרי שחגג את יום הולדתו ה-90, עשה חומסקי היסטוריה כאשר השתמש בפעם הראשונה בחייו במצגת פאוור פוינט. האירוע חסר התקדים התרחש בעת הרצאה שהעביר באוניברסיטת אריזונה, וכאשר הפעיל את תוכנת המצגות הפופולרית, כותרת המצגת הלמה את גודל האירוע: “היסטוריה: המצגת פאוור פוינט הראשונה של נועם חומסקי”.

הוא כתב למעלה מ-100 ספרים על מגוון נושאים, בהם בלשנות, תקשורת המונים, פוליטיקה ומלחמות, הופיע ביותר מ-160 סרטים, סדרות טלוויזיה וסרטים תיעודיים, נשא אלפי הרצאות, ועמל זה למעלה משישה עשורים על חשיפת טבעם של הכוחות המעצבים את הסדר החברתי בעולם המודרני.

כמה דברים שאולי לא ידעתם על ההוגה האנרכיסט ואבי תורת הבלשנות המודרנית נועם חומסקי, שהוכתר בתור האינטלקטואל המשפיע ביותר החי כיום בעולם.