צעצועי מלחמה: פרויקט של בריאן מקארתי

 

פורסם בתאריך:
12.2012

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הצלם האמריקאי בריאן מקארתי, אשר התפרסם בזכות צילומי הצעצועים שלו, החל בשנת 2010 בפרויקט בשם צעצועי מלחמה, במסגרתו הוא מנסה להציג סכסוכים אלימים ברחבי העולם דרך עיניהם של ילדים.

הסכסוך הישראלי-פלסטיני היה הראשון שנבחר על ידי מקארתי, ובשנים 2011 ו-2012 הוא ביקר בישראל, ברצועת עזה ובגדה המערבית, ותיעד יחד עם ילדים מקומיים אירועים מחיי היום-יום שלהם הקשורים לסכסוך.

מקארתי ביקש בפרויקט להציג את הסכסוך האלים באזורנו מנקודת מבטם של ילדים פלסטינים וישראלים, החיים בצל העימות האלים באזורנו מאז לידתם.

תהליך היצירה היה משותף. תחילה ציירו ילדים תמונות מתוך חייהם. בהמשך יצר מקראתי מיצבי בובות זעירים המציגים מצבים הלקוחים מציורי הילדים, וצילם אותם במקומות ידועים המוכרים לילדים.

הגדה המערבית – 2011

ביקורו של מקארתי בגדה המערבית ב-2011 כלל עבודה עם ילדים פלסטינים ממזרח ירושלים וממחנה הפליטים דהיישה הסמוך לבית לחם.

ציורי הילדים, שהציגו בין השאר הפגנות, מחסומים ועימותים עם חיילים ישראלים, הפכו תחת ידיו של מקארתי למיצבי בובות שצולמו במקומות כמו מחסום קלנדיה, חומת ההפרדה, סימטאות דהיישה והרובע המוסלמי בעיר העתיקה של ירושלים.

רצועת עזה – 2012

מקארתי חזר לאזורינו שוב ב-2012, ושיתף פעולה עם ילדים פלסטינים ברצועת עזה בתקופת ההסלמה שקדמה למבצע עמוד ענן. בציורי הילדים ממחנה הפליטים ג’בלייה שברצועה ניכר הפחד הרב מפני טנקים של צה”ל, הפצצות חיל האוויר הישראלי באזורי מגורים, וירי של חיל הים הישראלי על דייגים פלסטינים.

ישראל – 2012

למחרת הפסקת האש שהביאה לסיום מבצע עמוד ענן, מקארתי החל בשיתוף פעולה עם ילדים ישראלים בעיר שדרות. בציוריהם כיכבו בעיקר רקטות קסאם שנורו בהמוניהן לעבר העיר בזמן המבצע, ופחדים הקשורים אליהן, אך גם אירוע שהתרחש שבוע לפני כן בתל אביב שבו התפוצץ מטען באוטובוס. מיצבי הבובות שיצר מקארתי צולמו על ידו בשדרות ובמקום שבו אירע הפיצוץ באוטובוס.

הסכסוך הישראלי-פלסטיני מתועד דרך עיניהם של ילדים באמצעות מיצבי בובות זעירים. ביקוריו של הצלם האמריקאי בריאן מקארתי באזורינו.