ישראל 2023: פרויקט של יוסי אבן קמה

 

פורסם בתאריך:
07.2011

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

פניו של ברוך גולדשטיין על שטר של 20 שקל, יום זיכרון ממלכתי לכבוד מאיר כהנא וקול קורא של רבנים לרצוח כופרים. הכירו את ‘ישראל 2023’, עבודת הגמר של יוסי אבן קמה במכללת שנקר משנת 2009, שמציגה את מדינת ישראל העתידית בתור תיאוקרטיה פשיסטית בשם מדינת יהודה.

עבודתו של אבן קמה עוררה כצפוי תגובות זעזוע וטענות כי היא משווה בין מתנחלים לנאצים ומסיתה נגד הימין. אולם בתגובה שפירסם אבן קמה בעקבות הביקורת הוא כתב: “עבודתי איננה עוסקת בימין ושמאל, גם לא בדתיים וחילונים וגם לא במתנחלים. העבודה שלי משקפת את חלום הבלהה הפרטי שלי”.

הנוסח המלא של תגובת יוסי אבן קמה לדיון על עבודתו בתוכנית הרדיו “המילה האחרונה” של אברי גלעד וג’קי לוי.

שלום ג’קי ואברי

האזנתי לכם היום מתדיינים על עבודתי “מדינת יהודה”, אותה יצרתי במסגרת פרויקט הגמר שלי במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. אני מבקש להגיב על כרזת הרבנים עליה דיברתם ולהביא לידיעתכם את הצד שלי בעניין זה.

העבודה שלי עוסקת בעתיד שבו ממשלת ישראל חותמת על הסכם שלום כולל ובמסגרתו חלוקת ירושלים וחזרה לקווי 67.

בעתיד הדימיוני הזה קמה תנועה קיצונית מימין בשם “מי לה'” המובילה את המרד בישראל. על רקע זה ובין שאר הכרזות, יצרתי כרזת “קול קורא” של רבנים המתירים דמם של אלו הקמים לפגוע בתורה ובארץ ישראל הקדושה ומתבססים על כתובים של הרמב”ם (וכבר היו דברים מעולם). אל החתום העתקתי רשימת רבנים מאתר אינטרנט ושיניתי את שמותיהם הפרטיים. למרבה הצער, בהיסח הדעת וללא כוונת זדון, פסחתי על מספר שמות. ביום פתיחת התערוכה ניגש אליי אחד המבקרים והסב את תשומת ליבי לכך. התנצלתי בפניו וכבר למחרת, עוד בטרם החל הרעש התקשורתי, תיקנתי את הטעות. הסרתי את המודעה המדוברת והחלפתי אותה בחדשה.

גם בתוך גבולות החופש האקדמי והחופש האמנותי וחופש הביטוי, אני מאמין כי אין זה נכון ואין זה מוסרי, להכתים את שמם של בני אדם אשר אינני יודע את הלך מחשבתם ואינני מכיר את דעותיהם ואת פועלם. הביקורת שבאתי להביע איננה פרסונלית. ביקשתי לבטא אמירה עקרונית, מהותית ורחבה. אין לי דבר נגד אותם רבנים ועל פי אמונתי וצו מצפוני לא נכון היה לשים בפיהם במכוון את הדברים האלו. על כן עם פרסום הדברים, שיגרתי באמצעות שנקר, מכתב התנצלות המבהיר את הדברים ומבקש את סליחת הרבנים. כמו כן פרסמתי את ההתנצלותי גם באתר הפייסבוק שלי ובסמוך למודעה המתוקנת המתפרסמת בו.

עבודתי איננה עוסקת בימין ושמאל, גם לא בדתיים וחילונים וגם לא במתנחלים. העבודה שלי משקפת את חלום הבלהה הפרטי שלי, בראותי כיצד מיום ליום נשחקים והולכים יסודות הדמוקרטיה בחברה הישראלית ומתעצמים קצוות הקיצון. העבודה שלי מביעה את חששי שבהימשך תהליך החלשותה של הדמוקרטיה ועל רקע מחלוקת מהותית (כמו החזרת שטחים וחלוקת ירושלים) תצלח ידם של הקיצונים להוביל את המהפכה בדרך למדינת הלכה בעלת סממנים פאשיסטים.

חבל לי שהמסר החשוב שלי, לא זוכה להישמע בלהט היצרים ובצפצופי המלעיזים, הנובעים מחוסר הבנה של העבודה ונסמכים על פרסומים מוטעים ומגמתיים באתרים השונים, מבלי שראו מעולם את העבודה עצמה.

בברכה,

יוסי אבן קמה

עבודת הגמר של יוסי אבן קמה במכללת שנקר משנת 2009.