עזוב אותך מטויוטה פריוס, תאכל פלאפל

 

פורסם בתאריך:
02.2007

במקור בTheMarker

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מאז שלאונרדו דיקפריו, ג’וליה רוברטס ושאר כוכבי הוליווד גילו את טויוטה פריוס, הפכה מכונית ההיבריד לאחד מסמלי המאבק הצרכני נגד התחממות כדור הארץ. עם זאת, מעטים נותנים את הדעת לכך שיש דרך יעילה וזולה לאין ערוך למנוע את עליית מפלס הים, את השיטפונות והבצורות ושאר האסונות שצפויה להמית עלינו התחממות גלובלית – להפוך לצמחונים.

מחקר שערכו חוקרים באוניברסיטת שיקגו בשנה שעברה הראה כי אדם שעובר לתזונה צמחית שאינה כוללת מרכיבים מהחי תורם יותר לבלימת התחממות כדור הארץ מאשר אדם שזונח את מכוניתו הרגילה לטובת רכב מדגם פריוס. לפי המחקר, המעבר לפריוס מביא לחיסכון של יותר מטון של פליטות פחמן דו-חמצני בשנה, ואילו אימוץ תזונה טבעונית מביא לחיסכון של לפחות 1.5 טון של פליטות פחמן דו-חמצני בשנה.

מחקר אחר, שפירסם באחרונה ארגון המזון והחקלאות של האו”ם, קבע כי תעשיית המזון מהחי אחראית לכמעט חמישית מפליטות גזי החממה בעולם – יותר מאשר מגזר התחבורה. מיליארדי פרות ותרנגולות הדחוסות במשקים מתועשים ברחבי העולם אחראיות על 37% מהפליטות העולמיות של הגז מתאן – גז חממה שהיקף פליטתו אמנם נמוך מזה של הפחמן דו-חמצני, אולם יעילותו כגז חממה גדולה פי 23 מזו של פחמן דו-חמצני.

אם לא די בכך, גידול בעלי חיים לצורך בשר, חלב וביצים מגדיל גם את הפליטה של פחמן דו-חמצני – גז החממה העיקרי – בשל כמות האנרגיה העצומה הנדרשת לחימום ולקירור לולים, דירים ורפתות, להובלה של מזון ומים, לסילוק פסולת, לשחיטת בעלי חיים, עיבודם למוצרי מזון, ואחסונם בקירור. כמות הדלקים המאובנים הנדרשת לייצור קלוריה אחת של חלבון מהחי גדולה פי 10 מזו הנדרשת לייצור קלוריה אחת של חלבון מהצומח, ועל כן גם גורמת לפליטת כמות פחמן דו-חמצני גדולה פי 10. יתר על כן, כמות האנרגיה שמספק בשר עוף לאדם הצורך אותו מהווה 14% מהאנרגיה החשמלית שהושקעה בהפקתו, בעוד שגידולי תירס וסויה מפיקים כמעט פי שבעה ושישה, בהתאמה, מכמות האנרגיה שהושקעה בייצורם.

גידול ועיבוד בעלי חיים לצורכי מזון מבזבז לא רק אנרגיה, אלא גם כמויות עצומות של מים. על מנת להפיק קילוגרם אחד של בשר בקר יש צורך ב-20 אלף ליטר מים – פי 50 יותר מכמות המים המושקעת בייצור קילוגרם אחד של חיטה, וייצור קילוגרם אחד של חלבון מבשר בקר דורש פי 15 יותר מים מייצור כמות זהה של חלבון צמחי.

הנזק הסביבתי שגורמת תעשיית המזון מהחי אינו מסתיים בבזבוז אנרגייה. משקים מתועשים הם המקור העיקרי לזיהום מים בעולם, ואחראים על שני שליש מהאמוניה שתורמת להיווצרות גשם חומצי. הפרשות בעלי חיים שמקורן במשקים מתועשים מכילות שפע חומרים מסוכנים דוגמת זרחן, ארסן ואנטיביוטיקה, ופסולת ממשחטות היא המקור ליותר ממחצית המזהמים האורגניים הרעילים, המצויים במים מתוקים. בארה”ב נמצא כי פסולת ממשקים מתועשים יוצרת מזהמים בכמות כפולה מזו של כל מקור תעשייתי אחר, ופי 10 מכמות המזהמים שמפרישים בני אדם לביוב.

לול המאכלס 30 אלף תרנגולות מפיק כ-40 טונות של פסולת בשבוע, וכל פרה מפרישה צואה ושתן בכמות השווה לזו שמפרישים 40 בני אדם. בנוסף לכך, כדי לפנות שטחי מרעה לתעשיית הבשר, נכרתים יערות גשם באמריקה ובדרום מזרח אסיה, וב-25 השנים החולפות הושמדו כמעט מחצית מן היערות הטרופיים של מרכז אמריקה, מרביתם לצורך שטחי מרעה.

דו”ח צוות המומחים הבין-ממשלתי לשינויי אקלים של האו”ם שפורסם בשבוע שעבר, קבע סופית כי האדם גורם להתחממות כדור הארץ. לכן, בפעם הבאה שאתם מתלבטים בין שווארמה לפלאפל או בין שוקו למיץ פירות, תבחרו באחרונים. כי אימוץ תזונה טבעונית הוא הדרך היעילה ביותר לצמצם את פליטות גזי החממה.

אימוץ תזונה ללא מרכיבים מהחי מצמצם את פליטות גזי החממה ב-50% יותר ממעבר למכונית היבריד. משקים מתועשים אחראים על חמישית מגזי החממה בעולם.