מערכת החינוך מגויסת לדורסנות הבורסה

 

פורסם בתאריך:
04.2006

במקור בTheMarker

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

היוזמה החדשה של רשות ניירות ערך – תוכנית לימודים בנושא למה כדאי להשקיע כסף בבורסה, אשר תהווה חלק מלימודי החובה של כל תלמידי התיכון בישראל – מסמנת את המשך חדירת ההון הגדול למערכת החינוך בפרט ולמרחב הציבורי ככלל. לאחר פלישתו של הפרסום המסחרי לבתי הספר, מבקשים כעת חסידי כלכלת השוק להשפיע גם על התוכן הנלמד במערכת החינוך.

בתוכנית החדשה ילמדו כיצד לבחור אפיקי השקעה רווחיים, אולם ספק רב אם ישמעו ביקורת על נאו-ליברליזם או גלובליזציה. התלמידים אולי יידעו כיצד לשמור על ערך כספם, אך לא ייתנו את הדעת לכך שמניה שהשקיעו בה מזנקת בבורסה גם משום שהחברה פיטרה עובדים ותיקים “יקרים” מדי – אולי אפילו את הוריהם שלהם.

כיבוש המרחב הציבורי על ידי שוק ההון לא מסתיים במערכת החינוך. הצבתם בשנה שעברה של 100 פסלי שוורים בשדרות רוטשילד בתל אביב סיפקה דוגמה מאלפת להשפעה הגוברת של בעלי ההון על אופי החברה שאנו חיים בה. לאחר שאחד השוורים הוצת במחאה על “חדירת הבורסה לרחוב”, פשטה המשטרה על ביתו של עורך מגזין האמנות המקוון “מארב”, שפירסם צילומים של השור נשרף, לקחה אותו לחקירה והפסיקה את פעילות האתר. כך, בהינף יד, נסגר עיתון רק משום שנתן במה לתיעוד פעולת מחאה נגד הצבת גושי פיברגלס עטופי מותגים בלב שדרה ירוקה.

חזון בעלי ההון, שבו “כולנו משקיעים”, מבקש להפוך את הבורסה מכלי פיננסי – אשר תועלתו לציבור הרחב אינה מובנת מאליה – למהות הדברים. למשקפי ראייה אידיאולוגיים שדרכם אנו רואים את העולם. הון לפני בני אדם. צמיחה לפני צמצום פערים. תחרותיות במקום שיתוף. 16 המשפחות האוחזות ב-20% מההכנסות במשק יודעות זאת טוב יותר מכולנו.

היוזמה החדשה של רשות ני”ע – תוכנית לימודים בנושא למה כדאי להשקיע כסף בבורסה – מסמנת את המשך חדירת ההון הגדול למערכת החינוך בפרט ולמרחב הציבורי ככלל.

יש להניח שהתלמידים לא ייתנו את הדעת לכך שמניה שהשקיעו בה מזנקת בבורסה גם משום שהחברה פיטרה עובדים ותיקים “יקרים” מדי – אולי אפילו את הוריהם שלהם.