בעזרת השם: 7 מקרים של החלפה מחתרתית של שמות רחובות

 

פורסם בתאריך:
01.2016

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

שדרות לו הייתי רוטשילד

בעת המחאה החברתית של קיץ 2011, הוחלף השם של שדרות רוטשילד לשדרות “לו הייתי רוטשילד”.

סמטת הם לא נחמדים

עוד ב-2011, לציון 40 שנה להפגנה הראשונה של ‘הפנתרים השחורים’ בירושלים, ועד שכונת מוסררה תלה שלטי רחוב פיראטיים בשתי סמטאות: שמה של הראשונה, “סמטת הם לא נחמדים”, והשנייה כונתה “סמטת הפנתרים השחורים”.

רחוב בתי המרזח

בשנת 2011, עיריית עכו איימה להגיש תלונה במשטרה נגד הפסל והצייר תושב העיר, וליד קשאש, לאחר שתלה שלטים עם השמות הערביים המקוריים של רחובות העיר העתיקה, לצד השלטים שבהם השמות הנוכחיים. כך, לצד רחוב צלאח ובצרי, הנקרא על שם שני הרוגי מלכות, חלוצי המחתרת הציונית בעיראק, נתלה שלט שנקרא רחוב אל-ח’מאמיר (רחוב בתי המרזח).

“אני רוצה שילדי והדורות הבאים יידעו ויכירו את המורשת שלנו, שתעצים את זהותם ואת תחושת השתייכותם לעירם על שכונותיה, רחובותיה וכיכרותיה, שאותם, למרבה הצער, העירייה מנסה פה למחוק”, הסביר קשאש. “שמות הרחובות האלה קיימים ושייכים להיסטוריה של העיר העתיקה, עוד מימי הצלבנים והטורקים, כך שאין צורך לאשר אותם בוועדת השמות או במועצת העיר”.

עפרה חזה פינת יונה וולך

לציון יום האישה הבינלאומי בשנת 2013, החליטו פעילות פמיניסטיות להחליף את שמותיהם של מספר רחובות בתל אביב, בשמות של נשים ידועות בהיסטוריה הישראלית והיהודית. כך למשל, רחוב מרמורק הפך לרחוב יונה וולך, שמו של רחוב לינקולן הומר לרחוב עפרה חזה, ורחוב בוגרשוב הוחלף לרחוב דליה רביקוביץ’.

גרגמל פינת פה גדול

בשנת 2000, בעת חגיגות ה-35 במאי של אנרכיסטים בתל אביב, הוחלף שמו של רחוב אבן גבירול לרחוב גרגמל, ורחוב נצח ישראל הומר לרחוב פה גדול.

בין שדרות הר ציון לאריתריאה

תושבי דרום תל אביב המתנגדים לנוכחותם של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אפריקאים בשכונותיהם, החליפו ב-2015 שמות שלטי רחובות בשכונת נווה שאנן, לשמות של ערים ודמויות באריתריאה.

רחוב נווה שאנן הפך לרחוב אסמרה, בירת אריתריאה, שדרות הר ציון הפכו לרחוב איסאייס אפוורקי, שמו של נשיא אריתריאה ורחוב ראש פינה הפך לרחוב קרן – העיר השנייה בגודלה באריתריאה.

רחוב אמיל חביבי

בשנת 2007, ברמלה, נעצרו תושבים שתלו שלטי רחובות עם שמות ערביים במחאה על סירוב העירייה להעניק שמות ערביים לרחובות בעיר.

אחת משיטות המחאה החביבות על ישראלים היא להחליף שמות רחובות באופן מחתרתי.