מחקר: הורמונים משתוללים של גברים מונעים מהם לקבל החלטות כלכליות שקולות

 

פורסם בתאריך:
06.2012

במקור בפינת המדע: המחקר של השבוע

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

חדשות רעות לכלכלה הגלובלית: גברים, שעדיין מחזיקים במרבית התפקידים הכלכליים והפיננסים המובילים בעולם, סובלים מתנודות בלתי פוסקות במצב הרוח עקב ההורמונים שמשתוללים בגופם, ולכן נוטים לקבל החלטות פיננסיות וכלכליות שגויות. כך לפי ספר של חוקר מערכות העצבים ג’ון קואטס, המבוסס על מחקר שערך בקרב סוחרים בבנקי השקעות בלונדון.

דגימות רוק שנלקחו מפיהם של עשרות סוחרים בבורסות פעמיים ביום במהלך שבועיים, הראו כי נרשמו אצלם תנודות חדות ברמה של הורמונים סטרואידים, בהם טסטוסטרון, אדרנלין וקורטיזול, אשר גרמו להם ליטול סיכונים מופרזים ולקבל החלטות מסחר חסרות אחריות. לפי המחקר, מצבם של הסוחרים דומה למצבן של נשים בתקופת המחזור החודשי, אלא שאצל הגברים המצב הזה מתקיים באופן קבוע. ההשלכות מבחינת הכלכלה והשווקים הפיננסים, קובע קואטס, הן הרות אסון, ועשויות להסביר את המשברים התכופים שפוקדים את הכלכלה העולמית.

קואטס, בעברו סוחר בוול סטריט, שם לב בראשונה להיבט הביולוגי של התנהלות השווקים הפיננסים בתקופת בועת מניות ההיי-טק של שנות ה-90 של המאה הקודמת, לאחר שראה כיצד סוחרים במניות טכנולוגיה, שהיו בדרך כלל שקולים וזהירים, נתפסו לאופוריה ובטחון עצמי מופרז שגרמו להם להתחיל להתנהל באופן פזיז ונמהר. כדי לבחון את ההיבט הביולוגי של המשברים בשווקים הפיננסים, פרש קואטס מעבודתו בתחום ההשקעות ופנה ללימודי אנדוקרינולוגיה ומדעי המוח ומערכת העצבים.

“ההיבט הביולוגי הזה הוא בעל השלכות מרחיקות לכת לגבי האופן שבו אנו תופסים את השווקים הפיננסים”, נכתב במאמר על המחקר שפורסם בסוכנות הידיעות בלומברג. “הסוחרים בשווקים אינם מתנהלים באופן שקול כפי שגורסות מרבית התיאוריות הפיננסיות, אלא כיצורים חיים שפועלים על פי מנגנון עצבי ופסיכולוגי שנוצר לפני מיליוני שנים. וכאשר האירועים בשווקים משפיעים על ההורמונים שלהם, הללו גורמים לשינויים בהתנהגות הגברים אשר יוצרים מצדם היזון חוזר בשווקים”.

מסקנת מחקרו של קואטס: להגדיל את מספר הנשים בתחום המסחר בשווקים הפיננסים. אם לא כן, הוא מזהיר, דינה של המערכת הפיננסית נגזר, והתמוטטות מתודלקת טסטוסטרון היא רק עניין של זמן.

“גברים שסוחרים בבורסה נמצאים במצב דומה לזה של נשים בתקופת המחזור – אבל כל הזמן”.