מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל: סיכום 2016

 

פורסם בתאריך:
12.2016

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אסור להפר את המאזן הדמוגרפי

המערכון נמל התעופה הדו-לאומי שודר בינואר בתוכנית ארץ נהדרת.

בישראל איום

חודש פברואר הביא עמו ציור קיר של קבוצת אמני הרחוב החיפאית ברוקן פינגאז.

חיים בזבל

זיטו ברברוסה פירסם את הצילום האהוב עליו.

מוות להם!

כתובת גרפיטי של אמן הרחוב החרדי המחתרתי אומץ מחודש מרץ. “מוות עכשיו! ולא משנה מיהם, כי להם מגיע מוות!”, הרחיב האמן על הגרפיטי.

נחקר במשטרה בגלל שדחף דגל לתחת

אמן הפרפורמנס והמחזאי אריאל ברונז הדהים את משתתפי ועידת ישראל לתרבות של עיתון “הארץ” במרץ, כאשר נעץ בהפגנתיות דגל בישבנו מעל לבימה. ”נשאלתי האם יצא לי לדחוף דגלים, האם אני מתכוון לעשות את זה בעתיד, והאם אני לא חושב שאני מבזה את המדינה שאני חי בה”, סיפר ברונז בצאתו מחקירתו במשטרה בעקבות האירוע, בחשד לעבירה על חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה תש״ט, סעיף 5, האוסר על פגיעה בכבוד דגל המדינה. כעבור ארבע שנים נסגר התיק נגדו.

מדריך סאטמר למבקר בארץ: “לא לנסוע לשטחים; לא לשלם מע”מ ולא להודות לשוטרים”

עוד בחודש מרץ: לקראת ביקורו בארץ של הרב אהרן טייטלבוים, מנהיג חסידות סאטמר שמתנגדת לציונות ולא מכירה במדינת ישראל, פרסמו מוסדות החסידות מדריך שמטרתו לסייע למאות החסידים שהתלוו לרב בשהותו בארץ להימנע ממעשים שמהווים הכרה במדינה.

במדריך, ששמו “קיצור הוראות למעשה לנוסעים לארץ הקודש” וכולל שמונה פרקים, נאסר על החסידים לבקר בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים (“ששת ימי אפלה”, כלשון המדריך), כיוון שיש בכך הנאה ממעשי עבירה.

כמו כן, נאסר על החסידים להתייחס בכבוד אל אנשי כוחות הבטחון הישראלים – ובכלל זה שוטרים – משום שמוסדות המדינה הציונית אינם פועלים למעשה לטובת האזרחים, אלא רק כדי להיראות בעולם כמדינה מתוקנת. “אין המטרה שלהם רק מה שיכול להרבות חיזוק להעברה על הדת ולהגדיל מדינתם בשביל להשתלט יותר על ישראל”, נאמר במדריך.

לחסידים גם הומלץ להימנע מרכישות בחנויות שמשלמות מסים מפני שהכסף יזרום לקופת המדינה וכך יוצא שהם יתרמו לחיזוק כלכלת ישראל. “יש לקנות מחנות כזו שאין צורך לתת מס, ואם לא נמצא אלא בחנויות כאלו שנותנים מס, יתבונן היטב אם הוא הכרח לקנותו עתה. אם לא, יוכל להניחו לקנות כשיחזור לביתו בחו”ל”, נכתב במדריך.

סעיף נוסף במדריך ממליץ לחסידים כיצד לענות לשאלות שוטרי הגבולות באופן שלא יישמע כהכרה בקיום המדינה. “כשעובר הגבול ושואלים הממונים שאלות שנוגעות לקיום המדינה, כגון אם יש לו חשק לדור פה בין יהודים או אם הוא שבע רצון לבוא למקום, צריך להיזהר מאוד בתשובתו שלא לומר דבר שנראה כמסכים ויש לו קורת רוח מדבר זה שיש ליהודים מלוכה קודם ביאת משיח”, נכתב במדריך.

עיקרו של המדריך מוקדש לעקרונות החסידות ולתזכורת לחסידים על איסור להכיר בקיום מדינת ישראל או לשגות ולחשוב כי המדינה הציונית תרמה משהו חיובי לעם היהודי. “הקמת המדינה היא נגד גזירת הגלות שגזר הקדוש ברוך על ישראל עד ביאת משיח”, נכתב במדריך.

בעת ביקורו בארץ של הרבי מסאטמר, התייחס הרב גם לאינתיפאדה הפלסטינית ולגורמים לה. “יעזור ה’, צריך שמירה גדולה בארץ ישראל, כל יום. כלל ישראל בכל העולם מצטער כשמתרחש אסון בישראל. כלל ישראל מתפלל על שלום ירושלים ועל שלום בני ישראל בכלל. מאוד כואב לנו כשיש קורבנות. יחד עם זאת, נאמר ברור נגד ההתגרות באומות, ונגד ההתנחלות למיניהם, שגורם צרות ושנאה לבני ישראל לא רק כאן, אלא בכל העולם”, אמר הרב.

הווסת המזמרת

הווסת המזמרת – שירה מדוברת של מור גלפרין. צולם במרץ באירוע פואטרי סלאם בירושלים.

אמן רחוב במחנה פליטים פלסטיני

אמן הרחוב הספרדי סילבסטרה סנטיאגו, הידוע בכינוי פג’ק, ביקר באפריל במחנה הפליטים הפלסטיני אל-חוסיין שבבירת ירדן, עמאן, וחרט ציורים בטיח המתפורר של בתי המחנה בניסיון לספר את סיפורם פליטי מלחמת 1948.

“אני מנסה לתת ביטוי לסיפור מינימליסטי על הפליטים הפלסטיניים באל-חוסיין”, סיפר פג’ק. “על ידי הסרת קטעים קטנים של ‘עור’ מהבתים אני רוצה להפוך את הטיח שמתפורר בחלוף הזמן, לנוף מעורר השראה ולבטא את גאוות התושבים דרך הקירות”.

זהירות שביר

לוחות הברית על מצה. איור מאת הציירת זויה צ’רקסקי מחודש אפריל.

להתמסטל מול הכנסת

בגן הוורדים מול משכן הכנסת בירושלים התקיימה ב-20 באפריל ישיבת הקנאביס החופשי הראשונה בתולדות מדינת ישראל. אירוע פיקניקנאביס התקיים לציון יום הקנאביס הבינלאומי והשתתפו בו במהלך היום כ-1,000 חובבי קנאביס ופעילי לגליזציה מכל רחבי הארץ.

למרות חשש כי האירוע יתפתח באופן דומה לזה של ליל הבאנגים הגדול – אירוע המחאה למען לגליזציה שנערך שנתיים קודם לכן בירושלים ואשר בו נעצרו עשרות בני אדם תוך אלימות משטרתית קשה – הפעם נרשם אירוע נינוח ונעים. למעשה היתה זו הפעם הראשונה בישראל שבה ישבו מאות אנשים ועישנו קנאביס בפומבי באופן חופשי לחלוטין, ללא שום הפרעות או הטרדות מצד המשטרה.

מה לעשות כשלא יודעים את התשובה לשאלה במבחן?

בחודש מאי רץ באינטרנט הצילום הבא, שמקורו לא ידוע.

מיון יולדות

מעצב המשחקים דורי אדר הוציא במאי משחק רשת סאטירי בשם מיון יולדות בתגובה לחשיפת נוהג בתי החולים בארץ להפריד בין יולדות לפי המוצא שלהן, ובעקבות הסערה שעוררו התבטאויותיו של ח”כ בצלאל סמוטריץ’ בזכות הפרדה בין יולדות יהודיות לערביות. לחצו כאן כדי לשחק.

עלילות מר שואה – אגדה שהיתה באמת

ספר הילדים מר שואה נולד בעקבות העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין סגן הרמטכ”ל יאיר גולן, על רקע דבריו של האחרון בנאום לרגל יום השואה במאי. הספר היה פרויקט משותף של המאייר מיש רוזנוב ושל תוכנית הטלוויזיה לילה טוב עם אסף הראל.

איזה שם היית נותנ/ת לצילום הזה?

בחודש יונימאיר פבלובסקי העלה לפייסבוק תמונה שצולמה בירושלים, וביקש מהגולשים לסייע למצוא שם לצילום. בין ההצעות שהועלו:”איש לאלוהיו יקרא”, “הסטטוס קוו” ו”מי פה יותר דתי?”.

הרב שזכה לתשואות בהלוויה של מוחמד עלי אחרי שקרא להקמת מדינה פלסטינית

הרב היהודי-אמריקאי מייקל לרנר ספד למוחמד עלי בטקס האשכבה של המתאגרף הנודע – לפי בקשתו המפורשת של עלי עצמו לפני מותו – וניצל את הבמה כדי להביע סולידריות עם מוסלמים, ולקרוא לסיום הכיבוש הישראלי בגדה המערבית.

“צריך לומר לראש ממשלת ישראל נתניהו שהדרך להשיג בטחון לישראל הוא לסיים את הכיבוש בגדה המערבית ולסייע להקמת מדינה פלסטינית”, אמר לרנר לקול תשואות הקהל בהלוויה שנערכה בעיר לואיוויל קנטקי בחודש יוני.

“אחת הסיבות לכך שאנחנו קוראים לארה”ב להתנגד לאותו חלק בממשלת ישראל שמדכא את הפלסטינים היא שבתור יהודים אנו מבינים שאנחנו מחויבים להכיר בכך שאלוהים ברא את כולם בצלמו וכי כולם יקרים מפז באותה המידה וזה כולל גם את העם הפלסטיני ואת כל שאר האנשים על פני כדור הארץ”, הוסיף.

לרנר, רב בית הכנסת בית תיקון בעיר ברקלי בקליפורניה, נימנה על רשימת נושאי ההספדים בלוויה לבקשת עלי עצמו אשר ערך לפני מותו את רשימת הסופדים שרצה. לרנר ועלי הכירו בשלהי שנות ה-60 כאשר היו פעילים בהפגנות נגד המלחמה בוייטנאם.

נאומו של לרנר כלל גם גינוי לשימוש הצבאי שעושה ארה”ב במטוסים ללא טייס, ביקורת הבנקאים החמדנים ודרישה להפסיק את רדיפת השחורים על ידי רשויות החוק בארה”ב. שווה לצפות בנאום ולו רק בשביל לראות את המבוכה של נשיא ארה”ב לשעבר, ביל קלינטון – שספד אף הוא לעלי בלווייה – בעקבות חלק מדבריו של לרנר.

תעלול הדגלים

באחד הבקרים של יוני, לקראת מצעד “ריקוד הדגלים” בירושלים, סוחרים במרכז העיר גילו לתדהמתם מכתב מהעירייה המורה להם לסגור את חנויותיהם כדי להימנע מ”חיכוך מיותר” במהלך המצעד. בעלי חנויות וסוחרים במרכז ירושלים נדרשו על פי הודעת העירייה לסגור את עסקיהם לרגל המצעד לא יאוחר מן השעה ארבע אחר הצהריים, וכי “הוצאת סחורה או חפצים אחרים מחוץ לחנויות ובתי קפה אסורה בהחלט לאחר השעה שלוש אחר הצהריים”.

הסוחרים זעמו על ההחלטה והציפו את מוקד העירייה בפניות. “משעה שבע בבוקר התחלתי לקבל טלפונים מסוחרים עצבניים שדרשו לקבל תשובות”, סיפר המשנה לראש העירייה, מאיר תורג’מן.

בה בעת, איגוד בעלי העסקים פירסם הודעה בה הביע את התנגדותנו הנחרצת להוראות העירייה. “אם מצעד ריקוד הדגלים מהווה סכנה לחיכוך עם בעלי חנויות וסוחרים במרכז ירושלים, על העירייה להגן על התושבים, ולא לפגוע בפרנסתם ובכלכלת העיר”, נאמר בהודעת האיגוד, שקרא לבטל את ההחלטה השערורייתית. “עברנו שלוש אינתיפאדות ואת העבודות על הרכבת הקלה, שזו אינתיפאדה בפני עצמה”, אמר אלי לוי, יו”ר ועד הסוחרים של מרכז העיר. “עייפתי, אין לי כוחות להתמודד יותר”.

עם זאת, עוד בטרם שככה הסערה סביב החלטת העיריה להורות על סגירת העסקים, התברר כי מדובר במתיחה שמטרתה למחות על סגירת עסקים ברובע המוסלמי לרגל המצעד. הודעת העירייה המזויפת שנתלתה על עסקים במרכז ירושלים היתה למעשה תרגום מדויק כמעט לחלוטין של ההודעה שמחלקת המשטרה בכל שנה לסוחרי הרובע המוסלמי לקראת צעדת הדגלים.  יתר על כן, לא רק הודעת העירייה, אלא גם תגובת תגובת איגוד בעלי העסקים, היתה מפוברקת, והתברר כי מאחורי היוזמה עמדה קבוצה מחתרתית בשם ‘שיבושתרבות’.

מועדון קרב – גירסת התנ”ך

בספר שמות, פרק ל’ פסוק ל”ד, מסופר: “ויאמר יהוה אל משה קח לך סמים נטף ושחלת וחלבנה סמים ולבונה זכה בד בבד יהיה”. אבל מה באמת עשו משה ואהרון באהל מועד?

מערכון שניסה לענות על שאלה זו, אשר כלל גם טוויסט מטורף בסגנון הסרט מועדון קרב, שודר ביוני במסגרת הפרק ה-15 והאחרון בעונה השנייה של התוכנית היהודים באים.

תשאול בטחוני בנתב”ג – הגירסה הכנה

מערכון מתוך אם אנשים היו כנים 2 מבית היוצר של קבוצת המערכונים בערך שיצא באוגוסט.

סלפי בחומת ההפרדה

ביבי ושרה מצלמים סלפי על רקע חומת ההפרדה. ציור קיר של קבוצת אמני הרחוב החיפאית ברוקן פינגאז מחודש אוגוסט.

ספרים שרציתי לקרוא

באוגוסט נפתח העמוד פייסבוק ספרים שרציתי לקרוא.

תשובה קווירית לטיפולי המרה: טיפולי הרמה לסטרייטים

עוד באוגוסט: הבלוג בלי גאולה דיווח על פתיחתו הרשמית של מחזור ראשון של מסלול טיפולי ההרמה מסטרייט לביסקסואל. המסלול היה מיועד לגברים בלבד, אולם באותה העת הובטח כי בהמשך יתווספו מסלולים נוספים לפיתוח דיספוריה מגדרית, לנשים ועוד, בהתאם לדרישה ובכפוף לאישור הועדה הטיפולית.

במסגרת המסלול, זכה כל מטופל למלווה אישי, שתמך וסייע בתהליך הרחבת אופקיו. המסלול כלל גם שיחות רפלקטיביות, התנסות מעשית, גופנית ומינית ולימודים תיאורטיים ותרבותיים. מסיימי המסלול קיבלו תעודה, בה פורטו הציונים במקצועות השונים, ואשר איפשרה כניסה לאיזורי קרוזינג הומואיים כמו גם מסיבות ביסקסואליות, רישום לאתרים ואפליקציות למציאת סטוצים עם גברים ועוד.

מי מפחד מערבית?

סטודיו העיצוב החיפאי אבן נייר ומספריים החל באוגוסט למכור תיק בד שעליו הודפס בערבית המשפט “אין לטקסט הזה שום מטרה מלבד לעורר אימה בלבם של מי שמפחדים מהשפה הערבית”.

היות שאנשים רבים שאינם דוברי ערבית נוטים להניח כי כיתוב ערבי קשור באופן כלשהו לאיסלם קיצוני או טרור, התיק זכה לפופולריות רבה ככלי למאבק באיסלמופוביה.

בפעם הראשונה: ישראלי תומך BDS ביקש מקלט מדיני בחו”ל

עו”ד גלעד פז, פעיל זכויות אדם התומך בגלוי בתנועה למען חרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות על ישראל (BDS), הגיש באוגוסט בקשה למקלט מדיני בקנדה בטענה שהוא נרדף פוליטית בשל עמדותיו. “אני נרדף פוליטית בישראל. הבנתי שלאנשים כמוני אין מקום בארץ, לכן החלטתי לעזוב לפני שיהיה מאוחר מדי”, הסביר.

“אני מאמין שהרעיון הציוני היה טעות ביסודו, שעד היום אנו משלמים עליו מחירים יקרים. החטא הקדמון היה הנכבה ולאחר מכן זה הכשיר את השרץ של הכיבוש של 67 והידרדרות המצב. אני תומך ב-BDS כי לדעתי מדינת ישראל לא מבינה שפה אחרת”, הוסיף פז.

לדבריו, החליט לעזוב את הארץ ולהגיש בקשה למקלט מדיני בקנדה עקב הלחץ של השרים גלעד ארדן ואריה דרעי נגד פעילי תנועת החרם. “אמנם פעילי חרם זרים הם יכולים לגרש אבל אותי, שאני אזרח ישראלי, יהיה יותר קשה לגרש. יש כאן בעיה אבל מאחר והבנתי שחיי עומדים להיות קשים מאוד בגלל מה שאני מאמין בו החלטתי לפנות לקנדה ולהצהיר שרודפים אותי פוליטית. אני מאמין שהם יכבדו אותי ויקבלו את בקשתי. האווירה הכללית בישראל וחוק העמותות הביאו אותי להחלטה לעזוב”, אמר.

חוויית המגורים הבאה שלכם: בית העלמין

אוגוסט בישר גם על צילום שהעלתה המשמשת טוויטר ג’וליאט.

מועדון קרב – גירסת דפני ליף וגדי וילצ’רסקי

בחודש ספטמבר שודר פרק בסדרה שותפים של ערוץ קומדי סנטרל אשר כלל גירסה תל אביבית בכיכובם של דפני ליף וגדי וילצ’רסקי, של סצנת הסיום של הסרט מועדון קרב, שבה הגיבורים צופים בהתפוצצות בנייני המשרדים הראשיים ברובע הפיננסי של עיר לאחר שהטמינו בהם חומר נפץ במטרה לשבש את פעילות המערכת הבנקאית וחברות האשראי.

מאיפה הציטוט: יאיר לפיד או קטלוג איקאה?

יוליה ודן רונן הוציאו בספטמבר חידון רשת שאותו הציגו כך: “בזמן האחרון התרחשו שני אירועים לא קשורים לכאורה: יאיר לפיד ביקר בשבדיה וקטלוג איקאה נחת בתיבות הדואר שלנו. אבל האם זה באמת מקרי? קריאה בקטלוג מעלה את החשד שמי שחיבר אותו הוא לא אחר מאשר יו”ר יש עתיד. בחנו את עצמכם – האם תוכלו לגלות מהו ציטוט של יאיר לפיד ומה נלקח מהקטלוג של ענקית הרהיטים השבדית?

רגע לפני ברית המילה: האב לקח את התינוק ונמלט מבית הכנסת

בחודש אוקטובר: אב של תינוק החליט זמן קצר לפני קיום ברית המילה בבנו כי הוא אינו מוכן שיחתכו את עורלת התינוק, נטל בידיו את בנו הזאטוט ונמלט מבית הכנסת. המקרה, שהתרחש בבית הכנסת של הרב החרדי הבכיר חיים קנייבסקי בבני ברק, והותיר את כל הנוכחים המומים, צולם כולו בעזרת מצלמה שענד האב.

“כבר סיימו לומר את הברכות, האב כבר בירך”, סיפר אחד המשתתפים באירוע. “כשהגיעו לרגע שבו המוהל צריך היה לחתוך את עורלת התינוק, האב אמר ‘עד כאן’, אני לא מסכים לזה. ניסו לדבר ללבו אבל בשלב מסוים הוא פשוט חטף את התינוק ועזב את המקום”.

האב עוזב עם בנו התינוק ומאמצי השכנוע. צילום: כיכר השבת

הנוכחים, בהם המוהל הרב נחום דיאמנט ובני משפחתו של האב, ניסו לדבר ללבו של האב שברח עם התינוק לרחוב הסמוך, אולם ללא הועיל. האב לא הסכים שהמוהל יבצע את הברית בבנו התינוק.

“אשתו שהזמינה את הברית אצל הרב בכתה וביקשה שיסכים לחזור אבל הוא עמד ברחוב עם בנו התינוק, התעקש ולא רצה בשום אופן”, סיפרו אנשים שנכחו במקום. לדבריהם, הרב דיאמנט היה בהלם ואמר כי בכל עשרות שנות שימושו כמוהל לא חזה בדבר שכזה.

תפילת האמהות

השיר תפילת האמהות נולד מתוך מפגש מרגש של היוצרת יעל דקלבאום עם מובילות תנועת נשים עושות שלום, שנוסדה שנתיים קודם לכן, בזמן מבצע צוק איתן. באוקטובר קיימה התנועה צעדות של תקווה בכל הארץ, בהשתתפותן של נשים פלסטיניות וישראליות, אשר הגיעו לשיאן ב-19 בחודש, בתפילה משותפת לשלום בהשתתפות כ-15,000 נשים, שהסתיימה בעצרת מול בית ראש הממשלה בירושלים.

מלבד דקלבאום השתתפו בשיר לובנה סלאמה, ענת מלמוד, דניאל רובין, מרים טוקאן, מקהלת ראנה ואחרות. בשיר גם שולבה ברכה מאת כלת פרס נובל לשלום לימה בואי, אשר הצליחה לעצור את מלחמת האזרחים במולדתה ליבריה באמצעות כוח נשי.

הלחינה טוקבק שקרא לרצוח אותה

בחודש נובמבר, כאשר העיתונאית ויוצרת הקומיקס רחלי רוטנר גילתה טוקבק שקורא לרצוח אותה, היא החליטה לפגוש את הטוקבקיסט בהפתעה, פנים אל פנים, ולגלות אם יש לה סיבה לחשוש לחייה. כשהתברר לה שמי שכתב את הטוקבק הוא המוסיקאי מני קוממי, היא הלחינה את הטוקבק ואז באה להקליט אותו באולפן שלו, מבלי שקוממי ידע מי היא. סיפור המפגש הטעון בין רוטנר לקוממי הובא כתבה באתר מאקו, וגם יצא קליפ של השיר.

שביזות יום א’

צילום גרפיטי שפורסם בדצמבר בעמוד פייסבוק שיט שקירות אומרים.

ביבי הזהב

פסל מוזהב בדמותו של נתניהו, בגובה 4.5 מטרים, הוצב בחשאי בכיכר רבין בתל אביב באחד מלילות דצמבר על ידי האמן איתי זלאיט. כבר למחרת הצבתו, הופל הפסל על ידי הפעיל החברתי ליאור קיי אבישי. “הפסל זה פסל מזהב – עגל מזהב וסופו של כל פסל או שליט מישהו צריך לבוא ולהפיל אותו”, הסביר אבישי.

אמנות גרילה אנרכיסטית: איך פסל מכוער ביפו הפך לבלאגן ססגוני ומשעשע

עיריית תל אביב שיפצה את רחבת אבוטבול ביפו והציבה שם פסל שהועתק מרחוב המסגר. הפסל, חתיכת מתכת אדומה ומכוערת להחריד, עוד היה נסבל ברחוב המסגר שם ניצב בין הבניינים הגבוהים, אולם במיקומו החדש כיעורו זעק לשמיים.

תושבת השכונה שהזדעזעה מהפסל הנוראי שהונחת בגסות על ידי הרשויות, החליטה לעשות מעשה, ולהוסיף לו קצת צבע. לילה אחד היא באה וצבעה חתיכה ממנו בצבע ירוק, וכעבור שבועיים צבעה חלק נוסף בכתום. וכך במשך כשנה וחצי הוסיפה לפסל גוונים ובהמשך גם טקסטורות, והפכה אותו ממטרד אסתטי חמור לבלאגן ססגוני ומשעשע. לסיום, חתמה השכנה הרדיקלית את חלקה בפסל בהוספת סמל האנרכיזם, האות A מוקפת באות O.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל (ועל ישראל) בשנת 2016.