לעקור את העין של האח הגדול

 

פורסם בתאריך:
06.2013

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

1. חייזרים נגד מעקב

עיר הנופש בורנמות הפכה בשנת 1985 לעיר הראשונה בבריטניה שבה נפרשו מצלמות אבטחה משטרתיות. כעבור כעשור, נמאס לתושבים לחיות תחת עינו הפקוחה של האח הגדול, והם החליטו לעשות מעשה.

באחד מערבי 1996 לכדו מצלמות אבטחה בעיר חייזר בגובה שניים וחצי מטר מסתובב לאיטו במרכז העיר. שוטרים הוקפצו למקום בתוך דקות ספורות, אך גילו להפתעתם כי נפלו קורבן לתעלול מחאה.

2. מחאת איש מצלמת האבטחה

המחאה נגד השתלטות האח הגדול על המרחב הציבורי, לבשה צורה חדשה וקצת מפחידה ב-2012, עם הופעתו של ‘איש מצלמת האבטחה’. מדובר בבחור שנוהג להסתובב ברחובות, מבני ציבור ומרכזי קניות בעיר סיאטל בארה”ב, לגשת לאנשים ולהתחיל לצלם אותם בוידאו.

כאשר המצולמים ההמומים שואלים אותו מה הוא חושב שהוא עושה, הוא בדרך כלל משיב: “זה בסדר, זאת רק מצלמת וידאו”. הוא גם נוהג לציין בפניהם כי גם כך ישנן באזור מצלמות אבטחה רבות שמצלמות אותם.

3. לא רק ציפורים מחרבנות עליך

צמד האמנים ההולנדי FRONT404 החליט ב-2010 למחות באופן יצירתי על שלילת הפרטיות במרחב הציבורי. באותה השנה, הם יזמו את פרויקט panoptICONS, במסגרתו הציבו במרכז העיר אוטרכט מצלמות אבטחה משלהם, שצורתן כציפור אך ראשן מצלמה. באוטרכט, כך מסתבר, נחשבות הציפורים למטרד גדול, ועל כן המסר של התקנת מצלמות-ציפור הובן היטב על ידי עוברי אורח.

4. לחגוג יום הולדת לאיש שטבע את המונח ‘האח הגדול’

ב-25 ביוני 2013 צוין ברחבי העולם יום הולדתו של ה-110 של ג’ורג’ אורוול. לרגל האירוע, החליטו הצמד FRONT404 לחגוג את יום הולדתו של הסופר שטבע את המונח ‘האח הגדול’ בספרו ‘1984’, על ידי קישוט מצלמות האבטחה באוטרכט בכובעי יום הולדת ססגוניים.

5. המציאות עולה על כל מחאה

בברצלונה שבספרד, נראה כי זעקת המחאה של המציאות עצמה חזקה יותר מכל תעלול אפשרי. העירייה הציבה מצלמות אבטחה בכיכר הקרויה על שמו של ג’ורג’ אורוול.

6. לעשות גרפיטי

על מה אתה מסתכל? גרפיטי של האמן המחתרתי בנקסי בבריטניה
החירות כאן. יצירה של אמן הרחוב הצרפתי oakoak
מצלמת אבטחה כיפה לפני ואחרי טיפולו של אמן הרחוב הניו יורקי טום בוב
יצירה של אמן הרחוב הליטאי ארנסט זקרביץ’ בבירת ליטא, וילנה, ב-2012
אאכן, גרמניה. 2009
באוסטרליה, אמן הרחוב מרדוק הפך מצלמת רחוב לראש של דרואיד מסרטי מלחמת הכוכבים
אמן הרחוב הרוסי פאבל פוחוב הצמיד מקלע צעצוע למצלמה

שלט רחוב פיראטי משנת 2013 מצטט את להקת פוליס

7. לחשוף את מיקום המצלמות

היכן ממוקמות מצלמות האבטחה העירוניות ביישוב מגוריך?

8. סייבר-פאנק נגד זיהוי פנים

אם לא די במצלמות האבטחה שעוקבות אחרינו בכל פינה, באו טכנולוגיות זיהוי תווי פנים וחיסלו סופית את הזכות לפרטיות.

אולם פרויקט בשם CV Dazzle מציע שיטות הסוואה מקוריות מפני טכנולוגיות אלו, בעזרת שילוב של איפור, עיצוב שיער ואביזרי אופנה ברוח סייבר-פאנק.

הפרויקט, ששואב את שמו משיטה נפוצה להסוואת אניות במלחמת העולם הראשונה, הוא למעשה שיבוש יצירתי שנועד להגן עלינו מפני מערכות זיהוי פנים אוטומטיות. מטרה זו מושגת לא על ידי הסתרת הפנים, אלא עלי די צביעת אזורים מסוימים בפנים תוך שינוי המיקום היחסי של תווי הפנים באופן שמבלבל את מרבית תוכנות זיהוי הפנים.

CV Dazzle מציע כמה המלצות בסיסיות להסוואה מפני טכנולוגיות זיהוי פנים: להימנע מאיפור שמבליט תווי פנים קיימים; לטשטש חלקית את האזור שבו נפגשים האף, העיניים והמצח; שימוש בצבעים וגוונים כדי לשנות את רמת הכהות של העיניים וסביבתן, להשתדל שעיצוב הפנים החדש לא ייראה כמו תחפושת או ניסיון להסתיר את הפנים.

9. משחק הגרילה שסוחף את העולם

‘משחק מציאות’ גרילה בשם camover (משחק מילים המשלב בין מטבע הלשון Game Over למילה camera, מצלמה), נולד בתחילת 2013 בברלין לקראת פתיחת קונגרס המשטרה האירופי בעיר.

המשחק התחרותי, שהחל כמחאה על ריבוי מצלמות האבטחה והתנועה ברחובות בירת גרמניה, התפשט כמו שריפה בשדה קוצים ברחבי העולם.

כללי המשחק פשוטים: צלמו את עצמכם הורסים כמה שיותר מצלמות אבטחה, העלו את הסרטון לאינטרנט, ותקבלו ניקוד לפי מספר המצלמות שהרסתם וכן נקודות בונוס על יצירתיות בביצוע המשימה.

כל קבוצת משתתפים בתחרות בוחרת לצרכי ניקוד בשם שמתחיל במילים ‘מיליציה’, ‘חוליה’ או ‘בריגדה’ ומסתיים בשם של דמות ידועה כלשהי, רצוי מהפכנית שהועמדה לדין במשפט ראווה.

“זו פעולת חבלה ממשית נגד מערכת המעקב והשליטה”, נאמר בהודעה שפירסמה קבוצת ‘בריגדת השודדים היחפים’ בארה”ב, שחבריה הרסו ופירקו עשרות מצלמות אבטחה במסגרת המשחק. קבוצות אחרות תיעדו את עצמן הורסות מצלמות אבטחה ביוון, פינלנד ובלגיה.

“למרות שאנחנו קוראים לזה משחק, אנחנו מאוד רציניים לגביו: המטרה שלנו היא להרוס כמה שיותר מצלמות ולהשפיע בכך על היקף מעקב הווידאו בערים שלנו”, אמרו יוצרי camover בראיון לעיתון הבריטי הגרדיאן.

“בני אדם הם יצורים מגוונים: יש אנשים שגונבים מחנויות בניסיון לחמוק מהקפיטליזם והם לא רוצים שיצלמו אותם, יש נוסעים ברכבת שלא רוצים שיעקבו אחריהם כל הזמן, ויש אנרכיסטים שנאבקים נגד כל מה שנועד לשלוט בנו”, סיפרו יוצרי המשחק בראיון למגזין האמריקאי Vice. “המדינה זקוקה למעקב כדי להרגיש שהיא יודעת מה אנחנו עושים. אבל אנחנו נאבקים על החירות לחיות את חיינו באופן עצמאי, ולמה לא להתחיל בכך שנרסק כמה מצלמות!”.

בהמשך הראיון נשאלו יוזמי camover האם המשחק אינו בעצם בזבוז של כספי משלמי המסים, מכיוון שבסופו של דבר הממשלה תתקין מצלמות חדשות במקום אלו שנהרסו. “האם הממשלה אינה בעצם הולכת לבזבז את כספי משלמי המסים בכך שהיא תתקין מצלמות חדשות שבאופן בלתי נמנע ייהרסו שוב?”, היתה תשובתם.

9 דרכים להיאבק נגד מצלמות האבטחה המותקנות בכל קרן רחוב.