לזכרו של פאבל פוחוב

 

פורסם בתאריך:
04.2013

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הצייר ואמן הרחוב האנרכיסטי הרוסי פאבל פוחוב, שנודע בימי חייו בכינוי P-183, נודע ביצירותיו המקוריות ומעוררות המחשבה. האמנות המחתרתית של פוחוב שילבה גרפיטי, מיצגים, אש, תיעוד וידאו ועוד, ואחד מסימני ההיכר של יצירתו היה ציורי קיר אפורים ועגומים של פנים ודמויות אנושיות.

האמן לרגלי אחת מיצירותיו.

פוחוב, שנולד במוסקבה ב-11 באוגוסט 1983, היה בעל הסתכלות מקורית, ולא פעם משעשעת, על המציאות – דבר שבה לידי ביטוי ביצירותיו. כמו למשל פנס רחוב בשלג שאותו הפך לזרוע של משקפיים.

“שלג ירד, וכיסה את הכיכר במרבד לבן. הבטתי מהחלון מקומה עליונה בבניין סמוך, ולא יכולתי שלא לחפש פריטים שיכולים להפוך דמיון למציאות. במרכז החצר ניצב פנס רחוב שמזכיר מאוד זרוע של משקפיים, ומיד החלטתי להפוך את הרעיון למציאות, ולצייר בשלג את מסגרת המשקפיים החסרה”, סיפר פוחוב.

במקרה אחר הפך כביש למד ווליום.

בהזדמנות אחרת תלה תנור מיקרוגל בין מזגנים על בניין.

אף כי הקפיד לטעון כי אינו רואה עצמו “אמן פוליטי”, היו ביצירותיו יסודות חתרניים. בשנת 2011, במלאות 20 שנה לניסיון ההפיכה נגד מיכאיל גורבצ’וב, ביקש פוחוב לרענן את זיכרון הציבור הרוסי כיצד היתה התחושה להיאבק למען חירותם, כאשר הדביק ציורים בגודל טבעי של שוטרי היחידה לפיזור הפגנות על דלתות הכניסה לתחנת רכבת תחתית.

במקרה אחר, פוחוב צייר על גשר דיוקן גדול של מפגין, ועם רדת החשיכה הפיח חיים ביצירה בעזרת בקבוק תבערה.

“היות שרק מעטים מאיתנו זוכים להצלחה, למערכות יחסים, לכסף ולפרסום – היצירה הזו מוקדשת לכל אלו ששורפים גשרים ומשאירים את הכל מאחור כדי ליצור עולם חדש”, הסביר פוחוב בראיון לעיתון הבריטי טלגרף.

פעם אחת הוא יצר מיצג של ואן משטרתי שנחתך פרוסות המתאימות בגודלן עבור טוסטר ענקי.

הוא גם החליט למחות נגד הפגיעה בזכות לפרטיות שגורמות מצלמות אבטחה המוצבות בכל פינה, ויצר מיצג שבו הצמיד למצלמה מקלעי צעצוע.

“אני מנסה ללמד אנשים להבדיל בין שקר לאמת, ובין רע לטוב. זה משהו שהציבור ברוסיה מתקשה לעתים לעשות”, אמר פוחוב בשנת 2012 בראיון לערוץ הטלוויזיה הרוסי RT.

באפריל 2012 משטרת מוסקבה הזניקה חבלנים לסילוק פצצות בעקבות מיצג בהשראת משחק הוידאו הוותיק ספייס אינוויידרס, שיצר פוחוב על גשר בעיר. המיצג כלל דגם דו-מימדי של החייזר המפורסם ממשחק הוידאו, אשר חובר לחבל שאיפשר להזיז אותו מצד לצד מעל לרחוב, בדומה למשחק המקורי. אם לא די בכך, הדגם “ירה” קרני לייזר אדומות לעבר מכוניות חולפות.

פאבל פוחוב מת בנסיבות מסתוריות ב-1 באפריל 2013 בעיר הולדתו מוסקבה. הוא היה בן פחות מ-29 במותו.

אוסף מיצירותיו של אמן הרחוב הרוסי שנודע בכינוי P-183, ומת בנסיבות מסתוריות בטרם מלאו לו 29 שנים.