דבר מה לומר?

 

פורסם בתאריך:
05.2015

במקור בפינת הפֶּסֶל המשעשע של השבוע

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

“דבר מה לומר?” הוא פסל שהוצב בשנת 2015 בכיכר אלכסנדר בברלין שמציג את דמויותיהם של המדליפים צ’לסי מנינג (לשעבר ברדלי מנינג), אדוארד סנואודן וג’וליאן אסאנג’, עומדים כל אחד על כיסא, כאשר לצדם כיסא ריק רביעי המזמין עוברים ושבים לטפס גם הם על הכיסא ולחשוף את האמת שלהם.

פסל הברונזה שיצר הפסל האיטלקי דוידה דורמינו הוא מחווה לשלושה אנשים שאיבדו את חירותם למען האמת, אמר הפסל. “הם שברו את המערכת ושינו את המציאות, ומזכירים לנו כמה חשוב לדעת את האמת. הכיסאות הם סמל לאומץ ליבם ולאפשרות לראות את הדברים מנקודת מבט אחרת”, אמר דורמינו.

מנינג, חייל אמריקאי שנידון ל-35 שנות מאסר בגין הדלפת מסמכים שחשפו את היקף פשעי המלחמה של צבא ארה”ב בעיראק, הודיע בקיץ 2013 כי בכוונתו לחיות את שארית חייו כאישה. ב-2017 הוענקה למנינג חנינה, והיא שוחררה לאחר שריצתה שבע שנות אמסר.

סנואודן, חושף תוכנית הריגול הבלתי חוקית של הממשל האמריקאי, מצא מקלט ברוסיה כדי לחמוק מהעמדה לדין בארה”ב.

אסאנג’, מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, הסתגר מאז קיץ 2012 בשגרירות אקוודור בבריטניה, לאחר שקיבל מקלט מדיני מהמדינה הדרום אמריקאית. עם זאת, לאחר שבע שנים שבהן קיבל מחנה בשגרירות, הוא נעצר על ידי משטרה בריטניה.

דורמינו על הכיסא הרביעי

פסל שהוצב ב-2015 מציג את דמויותיהם של המדליפים מנינג, סנואודן ואסאנג’ עומדים כל אחד על כיסא, כשלצדם כיסא ריק רביעי עבור מי שרוצה לחשוף את האמת.