תעלול המוזיאונים של בנקסי

 

פורסם בתאריך:
03.2015

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

ב-13 במרץ 2005 ביצע האמן המחתרתי הבריטי בנקסי את אחד התעלולים הנועזים ומעוררי המחשבה ביותר שלו, כאשר הצליח להגניב יצירות אמנות שלו לארבעה מהמוזיאונים הנחשבים ביותר בניו יורק, ולתלות אותן על קירות המוזיאונים כאילו הן חלק מהתצוגה. בכמה מהמקרים היצירות נותרו תלויות במשך מספר ימים בטרם עובדי המוזיאון שמו לב והסירו אותן מהקיר.

“הסתובבתי בהרבה מוזיאונים לאמנות וחשבתי לעצמי, ‘אני מסוגל לצייר יצירות כאלה’, ולכן זה פשוט התבקש שאנסה לעשות זאת”, סיפר בנקסי. “המוזיאונים הללו בסך הכל משמשים כארון תצוגת גביעים של קומץ מיליונרים. לציבור אף פעם אין השפעה של ממש על בחירת האמנות שתוצג בפניו”.

בנקסי סיפר כי נכנס לכל ארבעת המוזיאונים בשעות הפעילות הרגילות שלהם, וכאשר נשאל כיצד הצליח להדביק את יצירותיו לקירות בעזרת דבק מגע מבלי שהשומרים והמבקרים ישימו לב, ענה: “אתה פשוט מדביק לעצמך זקן ושפם מלאכותיים, ובוחר להציג את התמונות שלך באגפים המשעממים”. האמן הוסיף כי נעזר בשותפים שצילמו אותו והסבו ממנו את תשומת הלב בזמן שתלה את היצירות. “הם העמידו פנים שהם זוג הומואים במריבת אוהבים, וצעקו וקיללו בקול רם”, סיפר.

הציור שתלה בנקסי במוזיאון מטרופוליטן לאמנות – דיוקן של אישה עוטה מסיכת גז – התגלה והוסר מהקיר לאחר יום אחד. אולם שאר היצירות שנתלו במוזיאון לאמנות מודרנית, במוזיאון ברוקלין ובמוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, נשארו תלויות כמה ימים.

זו לא היתה הפעם הראשונה שבנקסי השתיל יצירות שלו במוזיאונים מפורסמים. שנה קודם לכן תלה את יצירותיו במוזיאון לובר בפריז ובגלריית טייט בלונדון. “אחותי היתה מקור ההשראה. היא זרקה פעם המון תמונות שציירתי, וכששאלתי אותה מדוע, היא ענתה ‘זה לא שהיצירות שלך יגיעו ללובר'”, סיפר האמן. “אז חשבתי לעצמי, למה לי לחכות עד שאמות?”.

קצין צבא מהתקופה הקולוניאלית על רקע גרפיטי אנטי מלחמתי. הציור שנתלה במוזיאון ברוקלין
חיפושית עם כנפי מטוס קרב, טילים וצלחת לוויין. היצירה שנתלתה במוזיאון להיסטוריה של הטבע
גירסה בריטית של קופסת שימורים של מרק עגבניות בסגנון אנדי וורהול. היצירה שנתלתה במוזיאון לאמנות מודרנית

בשנת 2005 הצליח האמן המחתרתי בנקסי להגניב יצירות אמנות שלו למוזיאונים הנחשבים בעולם, ולתלות אותן על הקירות מבלי שאיש שם לב לכך שהן אינן חלק מהתצוגה.