תחנת הרדיו הראשונה בעולם שמשדרת מתוך בית חולים פסיכיאטרי

 

פורסם בתאריך:
04.2015

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

לפני יותר מ-20 שנה, סטודנט לפסיכולוגיה בשם אלפרדו אוליברה שעשה את ההתמחות בבית החולים הפסיכיאטרי הגדול ביותר בארגנטינה, נשאל שוב ושוב על ידי חבריו ובני משפחתו איך זה לעבוד שם. אז עלה בראשו רעיון: לתת למאושפזים להסביר זאת במילותיהם שלהם.

כך נולדה תחנת הרדיו הראשונה בעולם שמשדרת מתוך בית חולים פסיכיאטרי. ‘רדיו לה קוליפטה’, ביטוי סלנג ל”משוגעים”, משדרת מבית החולים ‘חוסה בורדה’ בבואנוס איירס מדי יום שבת אחר הצהריים, זה 23 שנים – במטרה לערער את הדעות הקדומות ביחס למחלות נפש.

מטופלים בבית החולים מפיקים ומגישים תוכניות במגוון נושאים החל מפוליטיקה וכלה בספורט – ומיליוני ארגנטינאים מאזינים לתוכניות. האהדה העצומה של המאזינים לתחנה באה לידי ביטוי בשלל מחוות: כמו הפעם שאוהדי בוקה ג’וניורס, אחד ממועדוני הכדורגל המובילים בארגנטינה, תרמו מכונית לתחנה כדי ששדריה יוכלו לכסות את משחקי הקבוצה. או הפעם שהמוסיקאי מאנו צ’או העניק בהופעתו את הבמה לשדרי לה קוליפטה.

צילום מתוך אתר האינטרנט של רדיו לה קוליפטה

“ההבדל בין לה קוליפטה לתחנות רדיו אחרות הוא שבתחנות רדיו רגילות יש דברים שמותר לומר ויש דברים שאסור לומר כי למדיום יש מסננים. בתחנת לה קוליפטה אין מסננים, וכאן טמון היתרון שלה. אפשר לומר מה שחושבים או מה שמרגישים, ואחרים תמיד יקשיבו לך ויתייחסו אליך בכבוד”, אמר גוסטבו סלגאדו, אחד המאזינים האדוקים של לה קוליפטה.

“לה קוליפטה מייצגת חלל שבור שנשכח על ידי האחרים. החברה הצרכנית מייצרת דברים ואז משליכה הכל לזבל. מנקודת מבט זו אפשר לראות מוסד לחולי נפש בתור מאגר עצום של הפסולת הפסיכולוגית של החברה. לכן לה קוליפטה היא ניסיון למחזר את כל המילים והקולות שהושלכו מכיוון שהם אינם מתאימים להגיון של כלכלת השוק”, סיכם מייסד לה קוליפטה, אוליברה.

ניתן להאזין בשידור חי ל”רדיו לה קוליפטה” כאן. עמוד הפייסבוק של התחנה פה.

תרגום קטעים נבחרים מתוך כתבת טלוויזיה ששודרה באפריל 2015 בערוץ אל ג’זירה באנגלית, ואשר בזכותה הכרתי את תחנת ‘רדיו לה קוליפטה’.