מר הולצמן היקר

 

פורסם בתאריך:
10.2006

במקור בTheMarker

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

לכבוד, מנכ”ל אינטרנט זהב מר אלי הולצמן

בדרך כלל, אני לא נוהג להזכיר נשכחות, אבל באחרונה לא יכולתי שלא לשוב ולהיזכר בדברים שאמרת לפני יותר מעשור, זמן קצר לפני הרשעתך בהחזקת קוף גיבון (זן שנמצא בסכנת הכחדה) שהוברח לישראל. אמרת אז שהקוף הובא לארץ “באופן מקרי”, ושהוא היה אמור לשמש כקוף נחייה לנכי צה”ל.

תמיד האמנתי שאתה בן אדם טוב לב ומלא חמלה, אפילו בתקופה שבה טמנת את ידך בעסקי שיחות הטלפון הארוטיות. לכן, מה גדולה היתה הפתעתי כאשר התברר לי שאתה נמנה על בעלי ומקימי חוות BFC במושב מזור, הסמוך לפתח תקווה, העוסקת זה 20 שנה בגידול קופים לשם יצואם למעבדות ניסויים באירופה ובישראל.

האם יתכן שהאיש שהביא לעולם את שירות האינטרנט סמייל נותן יד לקריעת גורי קופים בוכים מזרועות אמהותיהם, ולמכירתם לחוקרים המקרקפים אותם בלא הרדמה? ובכן, מסתבר שכן.

לדברי ארגונים למען בעלי חיים בארץ ובעולם, מאות גורי קופים מסוג מקוק ארוך זנב, הנמכרים מדי שנה על ידי BFC, משמשים לניסויים פולשניים בחקר המוח, לניסויי רעילות של כימיקלים ולניסויים בתחום הלוחמה הביולוגית. עבור כל קוף שנמכר מקבלת החברה כ-2,500 דולר. בנוסף, מוכרת BFC גם דם של קופים לכל דורש במחיר של 11 דולרים לסמ”ק. נשמע כמו עסק רווחי, מר הולצמן. בעניין הזה, אני חייב להודות, אני לא מופתע. תמיד היית חיית טרף עסקית, ודי במסע הכיבושים בשוק המדיה האינטראקטיבית שערכה אינטרנט זהב תחת הנהגתך, כדי להמחיש זאת.

ובכל זאת, מה עם קצת רגשי חמלה כלפי הקופים האומללים? אתה ודאי מכיר טוב יותר ממני את הביקורת הנשמעת זה שנים לגבי התנאים בחוות מזור. החל מהדו”ח החמור של מומחית הקופים של רשות הטבע והגנים, ד”ר תמר רון, מלפני כעשרים שנה, אשר קבע כי תנאי ההחזקה של הקופים הם מתחת לכל ביקורת (ואשר עלה לד”ר רון במשרתה), וכלה בהמלצות המשרד לאיכות הסביבה שלא להמשיך לתת לחווה היתרי סחר וייצוא, בין השאר עקב הסבל הרב שנגרם לקופים.

בטח גם צפית בצילומים של ניסוי חקר המוח של הקוף “מאליש” ושלושה קופים נוספים, שאתה וחבריך בחברת BFC מכרתם לאוניברסיטה העברית. האם לדעתך באמת היה הכרחי לנסר את גולגולות הקופים ולהחדיר אלקטרודות לתוך מוחם החשוף, רק בכדי להגיע למסקנת המחקר כי “קוף מסוג מקוק ארוך זנב זוכר שלוש תמונות ברצף”?

טוב, אז אולי אתה לא שותף ב-BFC מתוך אהבת קופים גרידא, אלא משיקולים עסקיים. הרי בזכות מפעל הקופים שלך ניצבת ישראל במקום השלישי בעולם, אחרי סין ומאוריציוס, בייצוא קופים למעבדות. יתר על כן, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמייצאת קופים לניסויים כאשר אין בה ולו קוף אחד בטבע.

מנהל חוות מזור, ד”ר משה בושמיץ, אמר בזמנו לד”ר רון, כי החווה אינה מנוהלת כגן חיות, אלא כלול תרנגולות. זה לא ממש משנה. מקומם של הקופים הוא בטבע, ולא בכלובים או במעבדות מחקר. מר הולצמן, אם נותר בליבך ולו שביב של חמלה, הסר ידיך מהקופים האומללים. צא מחוות מזור.

בכבוד רב,

אני

– לא ניתן היה להשיג את תגובתו של אלי הולצמן –

מכתב גלוי אל אלי הולצמן, מנכ”ל אינטרנט זהב ומבעלי החווה לגידול קופים לניסויים במושב מזור, בו קראתי לו למשוך את ידיו מהחווה. המכתב פורסם באתר TheMarker ב-29 באוקטובר 2006.