מסיבת שריפת ספרים הצילה ספריה מסגירה

 

פורסם בתאריך:
03.2012

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

קמפיין מתוחכם של פעילים חברתיים הצליח למנוע את סגירתה של הספריה העירונית הוותיקה של העיר טרוי במדינת מישיגן בארה”ב. הפרשה החלה כאשר עיריית טרוי הודיעה ל-80 אלף תושבי העיר כי לא תוכל עוד לממן את הפעלת הספריה עקב ההאטה בכלכלה המקומית. בניסיון לפתור את המצב, החליטה העיריה להעלות את המס העירוני בשיעור של 0.7% כדי להבטיח את המשך פעילות הספריה. העיריה הודיעה כי תקיים הצבעה של תושבי העיר על אישור היוזמה.

עם זאת, התוכנית עוררה את חמתם של אנשי תנועת מסיבת התה, אשר החלו לערוך הפגנות, להציב בכל מקום שלטים עם הכיתוב “הצביעו נגד העלאת המס”, ולהשתלט על הדיון, תוך העתקת מוקד הוויכוח ממידת חשיבותם של ספריות, ספרים וקריאה, לשאלה האם יש להעלות או להוריד מסים בלבד.

חודש בלבד לפני ההצבעה המתוכננת בשני באוגוסט 2011, הסקרים הראו כי רוב המצביעים תומכים בביטול המימון לספריה העירונית, והכסף בקופת הספריה הלך והתדלדל. העתיד נראה עגום מאי פעם. אלא שאז החליטה קבוצה של פעילים חברתיים לעשות מעשה: הם החלו להציב שלטים משלהם ברחבי העיר עם הכיתוב: “הצביעו בעד סגירת ספריית טרוי”. השלטים כללו גם הזמנה ל”מסיבת שריפת ספרים” שתוכננה להיערך שלושה ימים אחרי הבחירות.

הדימוי האפל של שריפת ספרים, יחד עם ההודעה המוקדמת על מסיבת נצחון, גררה תגובה ציבורית נזעמת. אולם הפעילים לא הסתפקו בכך, והעלו לאינטרנט סרטונים בהם נראים ספרים נשרפים עם הכיתוב: “אולי אין לספריה העירונית כסף, אבל יש לה המון ספרים שאפשר לשרוף”. סרטון אחר של ספרים נשרפים זכה לכיתוב נלווה: “יש 200,000 סיבות לסגור את הספריה העירונית: קוראים להם ספרים”.

במקביל פורסמו בעיתונים המקומיים מודעות על מסיבת שריפת הספרים המתוכננת, הזמנות למסיבה חולקו ברחובות העיר, ובאינטרנט הוצעו למכירה תיקים ואביזרים עם צילומים של ספרים נשרפים. במספר מקומות אף נתלו מודעות שבהן הוצעו שירותי בייביסיטר עבור אלו שמתכננים לצאת למסיבת שריפת הספרים.

הזעם הציבורי הלך וגבר, והוליד דיונים ערים בפייסבוק על שריפת ספרים ועל החשיבות של ספריות. עד מהרה הגיע הוויכוח גם למועצת העיר, ומשם לטלוויזיה ולעיתונות הארצית, שסיקרו אותו בהרחבה.

בשיאה של הסערה התקשורתית, נחשף המסר האמיתי של הקמפיין: “הצבעה נגד הספריה היא כמו הצבעה בעד שריפת ספרים”. וזה עבד. מוקד הדיון הוסט חזרה מסוגיית גובה המסים, לשאלת חשיבותן של ספריות וספרים, וביום ההצבעה הגיעו תושבי טרוי בהמוניהם לקלפיות ואישרו ברוב גדול את המשך מימון הספריה העירונית.

קמפיין אירוני מתוחכם שכלל בין השאר “מסיבת שריפת ספרים”, הצליח למנוע את סגירת הספריה העירונית של העיר טרוי בארה”ב.