מניפסט התנועה להתחדשות היהודית בפולין

 

פורסם בתאריך:
07.2012

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

‘מניפסט התנועה להתחדשות היהודית בפולין’ הינו חלק מיצירתה של אמנית המולטימדיה יעל ברתנא, ‘ואירופה תוכה בתדהמה’. היצירה היא טרילוגיית סרטים פולנית המתעדת את פעילותה של התנועה להתחדשות היהודית בפולין – תנועה דמיונית הקוראת לשובם של 3,300,000 יהודים לאדמת אבותיהם ואמהותיהם. סמל התנועה הוא מגן דוד משולב בנשר.

היצירה הוצגה בפעם הראשונה בשלמותה בביתן הפולני בביאנלה ה-54 של ונציה בשנת 2011, והיתה נציגתה הרשמית של פולין בתערוכה.

 

סיוט

היצירה כוללת שלושה סרטים. בראשון, ‘חלומות בלהה’ (2007), נראה העיתונאי פעיל השמאל הפולני (סלבומיר שראקובסקי) נכנס לצלילי ההמון הפולני לאצטדיון ענק וריק מאדם בוורשה, כשהוא מוקף במשמר של ילדים במדים.

באצטדיון הוא נושא נאום חוצב להבות בו הוא מבקש משלושה מיליון יהודי פולין לחזור למולדת כדי לעזור לפולנים להתמודד עם הסיוטים שלהם, ולגאול את המדינה מההומוגניות המשעממת והקיפאון שאחזו בה מאז מלחמת העולם השנייה. “זה בסגנון לני ריפנשטאל רק בהפוכה”, הסבירה ברתנא בראיון לעיתון הארץ. “זו הופעה כמו של היטלר אבל במקום לגרש את היהודים הוא קורא להחזיר אותם”.

“עם שפה אחת, איננו מסוגלים לדבר. עם דת אחת, איננו מסוגלים להקשיב. עם צבע אחד, איננו מסוגלים לראות. עם תרבות אחת, איננו מסוגלים להרגיש. בלעדיכם, איננו מסוגלים אפילו לזכור. בלעדיכם, נשאר כלואים בעבר, יחד אתכם, העתיד פתוח בפנינו. אין עתיד לעמים נבחרים. אין עתיד לעמים ככלל”.

צפו בקטע מתוך הסרט הראשון:

חומה ומגדל

הסרט השני, ‘חומה ומגדל’ (2009), מציג את חברי התנועה להתחדשות היהודית בפולין מקימים בן לילה יישוב בסגנון חומה ומגדל הציוני, הכולל בית, מגדל וגדר מקיפה אותו. העולים-מתיישבים החדשים, חלוצים למראה, משתתפים בשיעורים ללימוד השפה החדשה-ישנה – פולנית – ועוסקים בחקלאות.

צפו בקטע מתוך הסרט השני:

רצח

הסרט השלישי והאחרון בטרילוגיה, ‘ההתנקשות’ (2011), מציג את הלוויה והעצרת לזכרו של מנהיג התנועה להתחדשות היהודית בפולין, אשר נורה למוות בידי מתנקש.

“לא לאוגנדה, לא לארגנטינה, לא לסוריה או למדגסקר. אף לא לפלסטינה. אל אירופה – אדמת אבותינו ואבות אבותינו – אנו נושאים מבטנו. בשוכבנו ובקומנו, בפולין אנו הוגים”.

מניפסט התנועה להתחדשות היהודית בפולין – מתוך התערוכה של יעל ברתנא ‘ואירופה תוכה בתדהמה’.