מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל: סיכום 2014

 

פורסם בתאריך:
12.2014

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

פירות לכל: מפת עצי פרי בתל אביב

שלושה סטודנטים שנמאס להם מהתייקרות מחירי הפירות, החלו בינואר במיפוי עצי הפרי בתל אביב, ופיתחו מפה אינטרנטית של מאות עצי לימון, תפוז, קלמנטינה, פיטנגו, צ’ילי, פסיפלורה ותפוזים סיניים הפזורים ברחבי בעיר. לצד כל עץ ציינו אם מותר לקטוף – כשהמדרג נע בין לא לגיטימי, חצי לגיטימי ולגיטימי.

חנה’לה התבלבלה

במסגרת הופעה של שירים מלפני קום המדינה בינואר, ביצעה הזמרת והמלחינה ויקטוריה חנה את השיר חנה’לה התבלבלה שכתב נתן אלתרמן בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת.

חנה סיפרה כי השיר הצית בה רגשות עזים, שהובילו לביצוע נוקב וכואב שמנוגד בהווייתו לביצועים הנוסטלגיים המקובלים של השיר. “ראיתי את המלים. מלים מזעזעות, אפלות. אתה קולט את התמימות של הילדה שלא מבינה מה רוצים ממנה בכלל, ואיזה גבר שמתחתן איתה, ואז פתאום יש ברית מילה. מזעזע”, סיפרה חנה כעבור מספר שנים. “אבל אנשים רוקדים את זה בחתונות, וריטה עושה לזה ביצוע מתקתק עם רקדניות שמרקדות מאחוריה. הזדעזעתי, ממש”.

אלתרמן התכוון במקור לקרוא לשיר ‘שרהל’ה התבלבלה’ שיתבסס על סיפור שרה אימנו ובשורת המלאך על הריונה הצפוי. אולם הוא שינה את דעתו לאחר שסופר לו על צעירה בשם חנה מעפולה, שנאלצה לעזוב את העיר ולעבור לתל אביב לאחר שנודע להוריה כי נכנסה להריון. הסיפור נגע באלתרמן, והוא החליט לכתוב את השיר על שמה.

עיניים לכותל

אמנות קיר בשכונת פלורנטין בתל אביב. ינואר.

ילד בעט כדור מעבר לגדר ההפרדה – ואז פנה לאו”ם שיוחזר לו

קבוצה של ילדים פלסטינים מכפר דרומית לעיר טול כרם שלחו בינואר מכתב למזכ”ל האו”ם בבקשה שיסייע להם בהחזרת כדורגל שלהם, שבזמן משחק נפל בצד השני של גדר ההפרדה.

במכתב, ילדי כפר סור ביקשו מבאן קי-מון להתערב, לאחר שבזמן משחק כדורגל בעט נער מקומי בשם אמיר את הכדורגל בחוזקה, והכדור נחת באדמות הכפר המוחרמות שמעבר לגדר ההפרדה ומהוות כיום חלק מהתנחלות סלעית.

נאצי אסור, נאצי מותר

עוד בינואר: הצעת חוק לאיסור על שימוש במלה “נאצי” על כל הטיותיה או מלה בעלת צליל הדומה למלה נאצי, אשר כל העובר עליו צפוי לחצי שנת מאסר, גררה שלל תגובות משעשעות באינטרנט, כולל קריקטורות של עמיר שיבי, נתאי פרץ, וסיבוב חוזר של הסרטון היטלר מתעצבן על החוק לאיסור סמלים נאצים.

נדבקה לשוני לחיכי

שרית הרשקוביץ פירסמה בתחילת השנה סדרת צילומי מחאה שלה מול הרבנות הראשית.

מהדהדות את יאפא

בתחילת השנה גם עלה לרשת סיור מודרך קולי בשכונת מנשיה היפואית שמלבד שרידי שני בניינים אינה קיימת עוד.

המדריך לקורא המבולבל

עמיר שיבי הציג בפברואר את המדריך לקורא/ת העיתונים המבולבל/ת.

בשר טלה טחון

פעילת זכויות בעלי החיים טל גלבוע לקחה גדי בן שבועיים שניצל משחיטה, נכנסה איתו לסניף של רשת מזון, ניגשה לאיטליז, וביקשה שלושה קילו בשר טחון של טלה. האירוע, שהתרחש בפברואר, תועד על ידי הפעילה מאיה רג’ואן.

המדריך למתלוננת הטובה

לינוי בר גפן פירסמה בפברואר.

בריונות – זה חייב להיפסק

ילדי בית הספר הדמוקרטי בהוד השרון הוציאו בפברואר סרטון קצר נגד בריונות.

המדבקה של השנה

מדבקות עם הכיתוב “אל תתנו לנו רובים” חולקו בהפגנת ענק של מאות אלפי חרדים שנערכה בירושלים בתחילת מרץ, במחאה על כוונת הממשלה לגיוס כפוי של חרדים לצה”ל.

“אנחנו החרדים יצאנו היום לרחוב להגיד שחרדים בלי תורה זה כמו דגים בלי ים. אנחנו לא רוצים קצבאות, אל תתן, אבל אל תרים ידיים! אנחנו נגיד את האמת, לא רצינו את המדינה, ואנחנו לא שרים התקווה! אנחנו לא רוצים לא כדורגל ולא כדורסל. וגם לא רוצים כלכלה, ולא רוצים להיות עשירים. אנחנו רוצים ללמוד תורה”, הסביר אחד המפגינים.

בעקבות חוק הגיוס: הציבור החרדי נערך להגירה המונית לחו”ל

מועצות גדולי וחכמי התורה של שלוש המפלגות החרדיות שהתכנסו בפברואר לפסגת חירום בבני ברק, בתגובה לחוק לגיוס בכפייה לצבא של בני הישיבות, החליטו על היערכות ראשונית להגירה המונית של חרדים מהארץ לטובת מרכזים יהודיים בעולם, דיווח העיתון “המחנה החרדי”, הביטאון הרשמי של חסידות בעלז.

לפי הדיווח, חברי סנאט בארה”ב כבר הבטיחו סיוע בהשגת מעמד של פליטים למשפחות חרדיות שיהגרו מישראל לארה”ב, וכי ביום בו תושלם חקיקת חוק הגיוס ייפתחו משרדי ההגירה מיוחדים בישראל ובארה”ב ליישום ההגירה ההמונית.

שפם היטלר

עוד בפברואר: צלם העיתון ג’רוזלם פוסט, מרק ישראל סלם, לכד באקראי בעדשת מצלמתו תמונה משעשעת במסיבת העיתונאים של ראש הממשלת בנימין נתניהו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בירושלים. בתמונה רואים את נתניהו מצביע לעבר אדם בקהל במהלך מסיבת העיתונאים במלון המלך דוד, כאשר הצל של האצבע שלו נופל מעל השפה של מרקל ויוצר מעין שפם, הדומה לזה של אדולף היטלר.

צילום: מרק ישראל סלם

“רק ניסיתי למצוא מקום טוב כדי לצלם אותם”, הסביר סלם לאחר פרסום הצילום. “מיקמתי את עצמי מול שניהם וצילמתי את התמונות שהייתי צריך עבור הסיפור. בסיומה, כשראיתי את נתניהו מתחיל להצביע, חשבתי שזה מעניין, אז התחלתי לצלם, שבע תמונות בשנייה. כשראיתי את התמונה על המחשב שלי, חשבתי שהיא מיוחדת ומצחיקה. זו לא היתה כוונתי להעליב את מרקל בשום צורה או ליצור קונוטציה נאצית”.

גם לבנים מותר לק

משתתף צעיר בהפגנה נגד תרבות האונס שהתקיימה בתל אביב לקראת סוף מרץ.

זכויות בע”ח מול זכויות צמחים: דו-קרב בין דוגמנית לראפר

בשלהי מרץ יצא ‘עדות של אמא’, סרטון של הדוגמנית והמגישה רותם סלע בו היא הציגה פתקים עם סיפור חייה של פרה חולבת. בתגובה, העלה הראפר ‘הצל’ סרטון תגובה בו הציג פתקים עם סיפור חייו של ירק סלט.

תגידו לי מה יהיה עם כל הטיבעונים/ צמחוניים שכל היום מטיפים וכופים עלינו את האני מאמין שלהם מה לאכול, מה לעשות ,מה ללבוש וכו'.. יש דברים שאני מסכים איתם כמו ההתעללות בבעלי חיים שהיא לא מקובלת אצלי ואני בעד להחזיר לכל מתעלל בדיוק באותו מטבע , אבל בין זה לבין לפחד לפתוח את הפייסבוק בשביל לא להיתקל באיזה סרטון ,סנף של שחיטה של פרה. די הגזמתם ! זה כבר לא הטפה זאת הצקה וזה לא מה שיגרום לי להפסיק לאכול בשר. זה יגרום לי זעם על בני אדם .אתם רוצים להיות טיבעונים? בהצלחה! רוצים לאכול בשר? בתאבון ! אני לא ידחוף לכם לפה סטייקים אתם לא תדחפו לי קינואה. . תפסיקו לכפות את עצמכם! ….סרטון תשובה שלי לרותם סלע קבלו

Posted by Yoav Eliassi on Saturday, 29 March 2014

פנייה למשרתיו של יצחק תשובה

ברק כהן אמר את דעתו לבכירי משטרת ישראל במרץ, על רקע גירוש תושבי גבעת עמל מביתם על ידי המשטרה בשירותו של יצחק תשובה כדי שיוכל להקים שם פרויקט מגדלי יוקרה.

ערב הוקרה למשרתי המשטרה ויצחק תשובהבית מיומנה, יפו27.3.2014- כ"ה אדר ב' התשע"דמוקדש למגורשי גבעת עמל

Posted by Barak Cohen on Thursday, 27 March 2014

בעזרת השם שתהיה לך בת זכר

קולקטיב משפריצות מציג: באנר שנתלה בכיכר רבין לקראת יום הנראות הטרנסג’נדרית הבינלאומי המצוין ב-31 במרץ.

השואה מגיעה לביקור ביד ושם

השחקנית והמחזאית נטלי כהן וקסברג הגיעה לביקור ביד ושם, תוך שהיא מגלמת את תפקיד השואה. סרטון המתעד את הביקור יצא באפריל.

DAM מתארחים בחדשות ראפ

הרכב הראפ הפלסטיני DAM התארח באפריל במהדורת חדשות ראפ מבית היוצר Juice Media, שהוקדשה לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

“אנחנו מעשנים ג’וינט – בואו לעצור אותנו”

בחודש אפריל, מצאו אנשי מערכת החדשות של אתר וואלה דרך מקורית למחות על רדיפת משתמשי המריחואנה בישראל: הם הדליקו ג’וינט באולפן בשידור חי, כשעל המסך הופיע הכיתוב: “הנה אנחנו מעשנים באולפן, בואו לעצור אותנו”.

פרסומות אמיתיות

חבורת תכל’ס הוציאה באפריל את ‘סעמקום’ – פרסומת פארודית על סלקום. בהמשך החודש פירסמה פרסומת נוספת, הפעם למברשת השיניים ‘אנאל בי’.

התשובה לארגון להב”ה

כתשובה לארגון להב”ה (ראשי תיבות של “למניעת התבוללות בארץ הקודש”) הציגה באפריל האמנית זויה צ’רקסקי את ארגון אהב”ה (ראשי תיבות של “הארגון להתבוללות בארץ הקודש”).

נתניהו: אני אדם חופשי וכולכם עבדים

בחודש אפריל, ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר בגילוי לב על כך שבני אדם משתעבדים לגאדג’טים שלהם, זמן קצר לפני ראיון לתקשורת האמריקאית באפריל. נתניהו אמר את הדברים בשעה שצלמים ועוזריו צילמו תמונות סטילס שלו, ומבלי שהיה מודע לכך שמצלמות הווידאו כבר מקליטות.

“אני לא מבין את העולם החדש. כולם מצלמים. מתי מספיקים לחיות? כולם מצלמים את כולם. רק מצלמים, זה כל מה שעושים. מצלמים, מצלמים, מצלמים. אל תצלמו, תחיו! אני חייתי ולא צילמתי. אני האדם היחידי פה שאין לו את כל המכשירים האלקטרוניים. אני אדם חופשי ואתם כולכם עבדים. אתם עבדים לגאדג’טים שלכם”, אמר נתניהו.

חתולים על-האש

בתחילת חודש מאי, ביום העצמאות, הגיעו פעילי זכויות בעלי חיים לאזור מנגלים בפארק בתל אביב, והעמידו פנים שהם מתכוונים לצלות על האש גופות של חתולים מתים. הפעילים, חברי תנועת זכויות בעלי החיים 269, אספו מווטרינרים גופות של חתולים, ארנבות וחולדות, ואז הציבו אותן על מנגלים בלב הפארק הירקון בתל אביב (מבלי להדליק אש). הם גם הציבו שלט מעוצב המזמין את חובבי השיפודים לטעום “בשר” חתול, ועל אחד המנגלים הניחו פסל ממרכיבים צמחיים בדמות חתול צלוי, שאותו התכוונו הפעילים לאכול במסגרת מיצג המחאה. זה נגמר ב-10 פעילים שנעצרו על ידי המשטרה.

מיש רוזנוב נפרד מאסי דיין

עוד בחודש מאי: המאייר ובמאי הקולנוע מיש רוזנוב נפרד מאסי דיין. “אסי דיין אחראי על שתי חוויות מכוננות שהיו לי עם הקולנוע הישראלי: בצבא, כשהייתי שנתיים בארץ, נחשפתי לקומדיות מקומיות ושקעתי ביאוש. הרגשתי שאין לי שום סיכוי להתחבר להומור המקומי וליצור כאן דברים שידברו בשפה המקומית. ואז ראיתי את ‘גבעת חלפון’, ובפעם הראשונה מצאתי את עצמי נקרע מצחוק בעברית. והבנתי שלא הכל אבוד”, כתב רוזנוב.

“כמה שנים לאחר מכן, ראיתי את ‘החיים על פי אגפא’, ויצאתי מהסרט הזה כועס ומוטרד. הרגשתי שהיוצר מכפיש את המציאות שסוף-סוף התחלתי לזהות כשלי. אבל לא יכולתי להוציא את הסרט מהראש, ומאז לא יכולתי להתעלם מהצדדים האפלים של המציאות הזאת מקווה שהוא הולך עכשיו בשדות שמלאים בעשב רך ומלטף”.

לשרוף את האייפון

חגיגות ל”ג בעומר בחודש מאי בישרו על מסורת חג חדשה בציבור החרדי: השלכת גאדג’טים למדורות. הגדיל לעשות הרב משה בן משה מנתניה, ששרף יחד עם תלמידיו עשרות סמארטפונים וטאבלטים במדורת ענק שערכו בעיר.

להיט אצל ילדי מאה שערים: פאזל של הכנסת נשרפת

חודשי הקיץ הביאו עמם משחק פאזל שהפך ללהיט בקרב ילדי שכונת מאה שערים בירושלים. הפאזל, הכולל 50 חלקים, יוצר תמונה של ילדים רוקדים עם הוריהם סביב משכן הכנסת עולה באש.

מאוננים נגד סקסיזם

כמה גברים שנמאס להם להתחרמן מצילומי נשים בתנוחות מיניות המרוחים על פרסומות ענק בכל פינה, מצאו דרך מקורית למחות. קבוצת מאונני השלטים החלה בחודש יוני להתכנס מדי שבוע למפגש אוננות קבוצתי מול שלטי חוצות עם פרסומות סקסיסטיות ומבזות במיוחד של נשים.

“הם רוצים שיעמוד לכם בפרסומת לארטיק, שתרטיבו מפרסומת לריהוט ילדים, שתתחרמנו מפרסומת לחומר חיטוי לאסלה, שתזדקרו מפרסומת לג’חנון וביצה. אנחנו כאן כדי לאונן על הפרסומות שהם צורבים לנו במוח. כולנו, נשים וגברים, מפנקים את עצמנו מול שלטי הפורנו כדי שגם הפרסומאים יחוו גירוי מינימלי”, נכתב בעמוד הקבוצה.

אין מחיר לחופש

זה היה יכול להיות אחד מסיפורי הבריחה הגדולים ביותר שידע כלא שאטה מימיו. גדול אפילו יותר ממרד האסירים הנועז של 1958 שבמהלכו הצליחו 66 אסירים פלסטינים להימלט לשטח ירדן. אבל הבריחה הגדולה שתכננו אסירי כלא שאטה ביוניבעת משחק הפתיחה של גביע העולם בכדורגל – סוכלה ברגע האחרון על ידי סוהרי הכלא, שנודע לשמצה בצפיפותו הבלתי נסבלת ובריבוי מקרים של הכאת עצירים והפרת זכויותיהם.

האסירים הפלסטינים תכננו לנצל את הקדחת סביב משחק הפתיחה של המונדיאל בברזיל, כדי לברוח מהכלא באמצעות מנהרה שחפרו בעומק מטר וחצי מתחת לאדמה. הם גם הכינו מבעוד מעוד חולצות כחולות שהוסבו למדי סוהרים ושעליהם הודבקו סמלי שב”ס מאולתרים שנגזרו מחתיכות קרטון וצוירו באמצעות משחת שיניים.

סבאל’ה

פסל של האמן פלוג’ה מתוך פסטיבל מידברן 2014 שהתקיים ביוני, ושהיה האירוע הרשמי הראשון בארץ שנערך על ידי נציגי פסטיבל ‘האיש הבוער’ (ברנינג מן). צילום: אנה קנטרוביץ’.

עצים נגד הציונות

ייחור מהעץ הערמון באמסטרדם שהוזכר ביומנה של אנה פרנק, שנשתל בישראל, מת בחודש יוני.

28 חודשים קודם לכן נערך טקס במצפור לזכרו של מפקד סיירת הצנחנים בגליל העליון, שבמהלכו נטעו את הייחור, שהובא במיוחד לארץ לאחר שנלקח מעץ הערמון בן 150 השנים, שגסס מפטריות שהשתלטו עליו כילו אותו (ושנגדע מאז). הרעיון מאחורי שתילתו בארץ של הייחור היה ליצור קישור סמלי בין העץ שנתן תקווה לנערה היהודייה בעת שהסתתרה מהנאצים בהולנד בימי השואה לבין הציונות – אם במילים אחרות: הקשר בין שואה לתקומה.

עם זאת, כבר עם נטיעתו של הייחור באדמת ישראל הביעו מומחים חשש לגורלו מכיוון שזן עץ הערמון שלו, המכונה “ערמון הסוסים”, זקוק לצורך מחייתו לרמת מליחות נמוכה בקרקע, לכמויות גדולות של מים ובעיקר לקור רב (בקיצור, כל מה שאין בישראל).

ואכן, שנתיים בלבד אחרי שעלה באופן רשמי מהולנד לישראל, העץ הקטן מת. לא ברור מה גרם למותו, אולם לא מן הנמנע כי העץ שהזכירה אנה פרנק ביומנה נפל קורבן לחורף השחון והחם באופן קיצוני שפקד את הגליל העליון באותה שנה. או שאולי העץ הפטריוטי גילה כי אנה פרנק לא עשתה צבא, ומת מבושה. כך או כך, הניסיון המלאכותי לקשור בין שואה לתקומה נידון מראש לכשלון – גם כשמדובר בלאומיות הישראלית וגם בעצים.

צ’רקסקי נגד כהנא חי

חודש יוני הביא עמו על שני ציורים של האמנית זויה צ’רקסקי שהוקדשו לתנועת כהנא חי.

הכיבוש – אבל הפוך

בחודש יוני עלה לאקרנים הסרט הקצר המעצר שכתב וביים יאיר אגמון.

הימנעות

“הימנעות”, סרט הגמר של אריקה רוטברג בלימודי עיצוב במכון הטכנולוגי חולון, יצא ביולי. סרט האנימציה הקצר מראה כיצד סמארטפונים, טלוויזיה, משחקי מחשב ומחשבים בכלל, גורמים לבני אדם להתנתק זה מזה ומהעולם.

“בגדול, הסרט עוסק בהדחקות וניתוק רגשי”, סיפרה רוטברג לבלוג שוליית הקוסם. “הנושא הזה מעסיק אותי כבר הרבה זמן, גם ברמה האישית, וגם גם ברמה הכללית, כתופעה אנושית. היכולת להתנתק עונה על צורך אנושי פסיכולוגי מאוד טבעי, שגם היה קיים תמיד, אבל אם פעם זה הסתכם בלחלום בהקיץ או לקרוא ספר מידי פעם, היום מן הסתם הדברים קצת השתנו ויש סביבנו המון הסחות דעת ואפשרויות לבריחה מהמציאות אל עולמות שהם שטוחים וקלים יותר לעיכול”.

דובר צה”ל: דליפה גרעינית בכור בדימונה

חשבון הטוויטר הרשמי של צה”ל באנגלית נפרץ על ידי האקרים של הצבא האלקטרוני הסורי, שהעלו ציוץ בו נטען כי קיים חשש מדליפה רדיואקטיבית בכור בדימונה.

“אזהרה: תיתכן דליפה גרעינית מהכור בדימונה לאחר ששני טילים פגעו בכור”, נכתב בציוץ שהועלה ביולי לחשבון טוויטר של צה”ל, אשר מתהדר ביותר מרבע מיליון עוקבים. בציוץ המשך, נכתב “תמיד דרך הצבא האלקטרוני של סוריה – תחי פלסטין”.

צוק איתן

עם בוא הקיץ התמקדה עיקר פעילות המחאה, למשך 50 ימים, במבצע צוק איתן, שהחל בשבוע השני של יולי והסתיים בשלהי אוגוסט.

מפציץ עם היפות שלי בעזוש

גרפיטי שצולם בבאר שבע בזמן צוק איתן על ידי שי נועה אלגבסי.

המציאות דרך עיניו של ילד מהעיר שדרות

מבצע צוק איתן דרך עיניו של אוהד אמסלם, בן 11, תלמיד כיתה ו’ משדרות. קומיקס שצייר אמסלם במסגרת סדנת קומיקס לילדים בשדרות שערך קולקטיב המבול. “היו לנו חששות שברגע שניתן לילדים ביטוי, אז בטח יצופו כל מיני רעלים”, נכתב בעמוד הפייסבוק של המבול, “אבל בסופו של דבר, גילינו שההפך הגמור הוא הנכון”. למרבה הצער, רעל רב צף דווקא מצד גולשים ישראלים בוגרים שהגיבו בזעם ושנאה על הציור.

דובר צה”ל

קריקטורה מאת מיש רוזנוב על רקע צוק איתן.

צה”ל חיסל את גיבור תוכניות הילדים של עזה

התרנגול ‘קארקור’, כוכב הטלוויזיה האהוב ביותר על ילדי עזה, נהרג ביולי בהפצצת חיל האוויר בשכונת שג’עיה שבמזרח העיר עזה. מוחמד ‘חמדה’ אלריר, אשר גילם את דמותו של התרנגול השובב בתוכנית הילדים ‘חלוצי המחר’ בה לימד ילדים כיצד יש לחצות את הכביש בבטחה או לנהוג בכבוד כלפי ההורים, נהרג בזמן שהיה בביתו.

חמדה, בן 31, זכה לאהדת ילדי רצועת עזה שהיו מתקשרים בהמוניהם למערכת התוכנית ששודרה מדי שבוע בערוץ אל-אקצה, ערוץ הטלוויזיה של תנועת חמאס. “דמותו של חמדה משכה צופים מכל רחבי פלסטין ואפילו מהעולם הערבי, וילדים היו מתקשרים לתוכנית כדי למחות על כך שהתרנגול קארקור חצה את הכביש בחוסר זהירות, והיו נוזפים בו בטלפון וממליצים לו כיצד לדעתם עליו להתנהג”, סיפר אחיו של חמדה, רפעת אלריר, בדברים שכתב לזכרו באתר אלקטרוניק אינתיפאדה. “המון ילדים היו מחכים ליום שישי כדי לצפות בהתנהגותו הפרועה של קארקור ולסייע לו לשפר את דרכיו, רק בכדי לשוב ולצפות בו בתחילת התוכנית הבאה שוב מתנהג באופן לא מקובל”.

גופתו של חמדה נמצאה רק כעבור שלושה ימים לאחר שהוכרזה הפסקת אש הומנטרית שאיפשרה לאמבולנסים להיכנס לשכונת שג’עיה. “לא ידוע האם הוא דימם למוות במשך שלושה ימים או שנהרג מיד מהדף הפיצוץ או מרסיסים”, סיפר אחיו.

“מכל 14 האחים והאחיות שהיינו, חמדה היה הכי יצירתי ומיוחד”, סיפר רפעת. “הוא היה ביישן אבל גם בדחן והרפתקן. רוב הזמן הוא היה שותק, אבל כשהוא כן פתח את הפה, דבריו ביקשו בדרך כלל לפרוץ את גבולות המקובל”. באינתיפאדה השנייה, לאחר שכמה מחבריו לספסל הלימודים של חמדה נהרגו על ידי ישראל, החלה היצירתיות שלו לבוא לידי ביטוי כאשר היה מדקלם בהפגנות קריאות מחאה פיוטיות, שהפכו לפופולריות בכל רחבי רצועת עזה.

קחו שאכטה ודברו על זה

חודש יולי הביא עמו אתר אינטרנט חדש שאיפשר לסטלנים ישראלים ופלסטינים להכיר זה את זה בצ’אט המיועד לצרכני קנאביס בלבד. תחת הסלוגן “קחו שאכטה ודברו על זה”, התבקשו הגולשים בכניסה לאתר לסמן את רמת הסוטול שלהם בסולם של 1 עד 10, והצ’אט קישר אותם באופן אוטומטי ואקראי לאחרים במצב דומה.

יורים ומתופפים

חייל מילואים שגויס למבצע צוק איתן, מתופף על נגמ”ש ומצטט את משפטו המפורסם של מנחם בגין בעת טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים: “No more war, no more bloodshed”.

איך לישון בשקט כשהממשלה שלי הורגת ילדים?

תרשים זרימה שיצר דור זיגדון לקס על רקע צוק איתן, כדי להציל ישראלים רחמנים מכל מצוקה נפשית ולהזכיר להם שעם ישראל חי.

תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום

בחודש יולי יצאה הגירסה הישראלית של סצנת הסיום של הסרט “כוכב הקופים”, בה מתגלה פסל החירות שקוע למחצה בחול, ועמו ההבנה המצמררת כי האנושות השמידה את עצמה.

בדימוי הישראלי המקביל שיצר עמית ברין, שפורסם במקור באתר המקום הכי חם בגיהנום, הוחלף פסל החירות באנדרטה לשואה ולתקומה של יגאל תומרקין, המוצבת בכיכר רבין בתל אביב.

המצב התודעתי הישראלי הקבוע

המאייר הצ’יליאני פיאסטופורו יצר ביולי קריקטורה על רקע הלחימה בעזה.

גירסה חדשה של ההמנון הישראלי

הסרבן ופעיל זכויות האדם יונתן שפירא מבצע גירסה חדשה של ‘התקווה’ בעצרת משותפת של יהודים וערבים נגד צוק איתן שהתקיימה בטירה.

מחאה של חייל (על ביטול הופעה)

חייל צה”ל כתב על פגז את המילים “זה על ביטול הופעת בקסטריט בויז, חלאות!” – לאחר שההסלמה בעזה גרמה לדחיית הופעותיה בארץ של להקת הבנים המצליחה משנות ה-90.

תפילה משותפת

בעיצומה של הלחימה בעזה, יהודה גליק, מהבולטים שבין פעילי הימין למען הקמתו מחדש של בית המקדש, הגיע להר הבית והתפלל בערבית יחד עם מתפללים מוסלמים במקום.

מותר לחלום?

“כיכר החלומות”, אמנות רחוב מאת קולקטיב המבול בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים בימי מבצע צוק איתן.

תברחו כל עוד אפשר

אמיתי סנדי מוחה נגד המתקפה בעזה עם אחד משלטי ההפגנות המעולים שלו.

לא רוצים אתכם פה

“עוברים על כולנו ימים קשים, רגישים ומתוחים. אבל הגיע הזמן שמישהו יקום ויגיד את מה שכולם יודעים. אפילו שזה כואב. אנחנו לא רוצים אתכם פה”. פורום משפחות שכולות הודיעו בזמן צוק איתן כי אינו רוצה שיצטרפו אליו חברים חדשים.

חמאס מברך את הימין הישראלי

גדודי עז א דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מברכים את אנשי הימין הישראלי על כך שהצליחו לפצוע יותר יהודים בתל אביב (מפגיני שמאל שהוכו) מאשר החמאס. סאטירה מאת ג’ון בראון בזמן צוק איתן.

הימין מאמץ כרזה של השמאל

קבוצת הימין ‘כנופיית אל יהוד’ מצאה כרזה אנטי-שמאלנית שקלעה בדיוק לדעותיה, ובאוגוסט החלה להשתמש בה בהפגנות נגד המחאה בזמן צוק איתן. זאת, מבלי לדעת כי למעשה מדובר בפוסטר שעיצב יוסי אבן קמה חמש שנים קודם לכן, במסגרת פרויקט המציג את מדינת ישראל בשנת 2023 כתיאוקרטיה פשיסטית בשם מדינת יהודה.

עוד התברר כי יש דמיון מפתיעה (או לא) בין הלוגו הרשמי של כנופיית אל יהוד, לבין לוגו משמר ההלכה שיצר אבן קמה בפרויקט שלו.

עם אחד, מדינה אחת, מנהיג אחד

עוד באוגוסט: טרול גאוני אלמוני הגיע באוגוסט להפגנה של יואב (“הצל”) אליאסי, וחילק למשתתפים שלטים עם הכיתוב “עם אחד, מדינה אחת, מנהיג אחד” על רקע דגל ישראל. בכך הוא גרם להם להניף מבלי דעת הסיסמא הנאצית הידועה לשמצה.

כיסוח פרסומות נגד גל הלאומנות

לפני – ואחרי. צולם בימי צוק איתן.

חולצות ספוגות דם בלב תל אביב

קבוצת “סרבניות נגד הכיבוש” תלתה מיצג של עשרות חולצות עם כתמי דם בין העצים בשדרות רוטשילד במחאה על הלחימה בעזה.

להרוג למען שלום

טיזר סאטירי לסרט להרוג למען שלום בכיכובם של יהודה בראון, יהודה פוצניק ונעמי מונייר-שרר שיצא בזמן צוק איתן. בקרוב באזור מלחמה ליד ביתך.

מה יש לשריונרים מתחת לחגורה?

חיילי חטיבת 188 שהשתתפו בצוק איתן קיבלו משלוח שאמור היה להזכיר לחמאס מה יש לשריונרים מתחת לחגורה.

צה”ל הרג את משפחתו של חסיד אומות העולם

באוגוסט, הנק זאנולי, גימלאי הולנדי בן 91, החזיר ליד ושם את אות חסידי אומות העולם שהוענק לו יחד עם אמו על שהסתירו והצילו ילד יהודי בן 12 במלחמת העולם השנייה. זאנולי הסביר כי החזיר את האות למדינת ישראל משום שצה”ל הרג שישה מקרובי משפחתו, בני משפחת זיאדה ממחנה הפליטים אל-בורייג’ ברצועת עזה, לאחר שכל בית המגורים שלהם קרס על יושביו בעקבות הפצצות חיל האוויר במבצע צוק איתן.

עבודה – זה לא שיש לך ברירה

“עבודה. אתם תבואו בשביל האפשרויות המרגשות, ותישארו כי נולדו לכם ילדים”. מערכון משובח של חבורת ערב סטנד אפ המקורי יצא באוגוסט.

התרגיל של טל גלבוע

“אתם תנצלו אותי כי אני אישיות שיכולה להתאים לכם, ואני אנצל אתכם”. טל גלבוע מסבירה מדוע הלכה לבית האח הגדול.

אפילו יעקב אבינו ירד למצרים

בחודש ספטמבר יצא השיר ‘ברלין’ של להקת שמֶמֶל, והפך תוך זמן קצר להמנון היורדים מהארץ.

התשובה לארגון להב”ה – חלק ב’

עוד בספטמבר: האמנית זויה צ’רקסקי הרחיבה את יצירתה סביב ארגון אהב”ה (ראשי תיבות של “הארגון להתבוללות בארץ הקודש”) – תשובתה לארגון להב”ה (ראשי תיבות של “למניעת התבוללות בארץ הקודש”).

איך להוסיף כאפיה לאיש הציבור החביב עליך

עמיר שיבי פירסם באוקטובר מדריך איך להוסיף כאפיה לאיש הציבור החביב עליך.

המוחטה של רני רהב

רני רהב, איש יחסי הציבור של הטייקונים, ביקר בשלהי אוקטובר בארגנטינה, ונסע לבית של אדולף אייכמן ברחוב גריבלדי כדי לירוק שם על האדמה.

#את לא שמנה

צילום של הגרפיטי את לא שמנה שטף את האינטרנט באוקטובר.

בוגד!

חודש אוקטובר גם הביא עמו קריקטורה של יונתן וקסמן שצוירה על רקע הדיון הציבורי על ירידה מהארץ.

אוהדי כל הקבוצות התאחדו

מאבק אוהדי הכדורגל נגד המחירים היקרים של כרטיסי המשחקים, אשר הצליח בפעם הראשונה לאחד את אוהדי כל המועדונים, עלה שלב באוקטובר. אוהדים של שלל קבוצות תלו ברחבי הארץ עשרות שלטים פירטיים הדורשים מבעלי הקבוצות להוזיל את מחירי הכרטיסים.

כמובן שכל שלט מאולתר שיצרו אוהדים היה בצבעי הקבוצה שלהם אוהדים, אבל המסר היה דומה: “כרטיס לכל כיס”, “כדורגל לעם”, “כדורגל – לא רק לעשירים” ו”הכדורגל שייך לאוהדים”.

קקי במקום דם

בתחילת נובמבר עצרה משטרת תל אביב את השחקנית ומחזאית נטלי כהן וקסברג בגלל סרטון שהעלתה לרשת שבו היא נראית מחרבנת על דגל ישראל כשברקע מושמע ההמנון “התקווה”. הסרטון היה חלק מפרויקט ‘חרא במקום דם’, שפורסם כבר בקיץ 2014, הכולל עשרות סרטונים נוספים בהם נראית כהן וקסברג עושה את צרכיה על שלל דגלים של מדינות העולם. בעקבות מעצרה, הוציאה וקסברג סרטון תגובה בסגנון דאעש.

היהודים באים

חודש נובמבר בישר גם על גירסת ברוך גולדשטיין לשיר Stan של הראפר אמינם, מתוך תוכנית הסאטירה היהודים באים.

עוד באותו החודש, שודר בתוכנית היהודים באים גם המערכון על הקב”ן של מצדה.

ציוני תברח

בהמשך ללהיטים מבית היוצר של חמאס כמו ‘תקוף תעשה פיגועים’ ו‘קרא לעזתי לקרוע את גבעתי’, יצא בנובמבר שיר תעמולה אנטי-ציוני בשם ‘ציוני תברח’, המזהיר את הציונים מפני פיגועי הדריסה וקורא להם לברוח לפני שייהרגו.

ציור של ערימת קקי במוזיאון נמכר ב-16 אלף דולר

ציור של האמנית הישראלית זויה צ’רקסקי בו נראית ערימה גדולה של צואה מונחת באמצע מוזיאון ואנשים עומדים סביבה וסותמים את אפם, נמכר בדצמבר במכירה פומבית בבית המכירות סותביס בניו יורק תמורת 16,250 דולר – סכום גבוה יותר מההערכות המוקדמות.

הציור ‘מרדה ד’ארטיסטה’ מתייחס לעבודה המפורסמת באותו שם של האמן האיטלקי פיירו מנצוני, שבשנת 1961 הציג 90 קופסאות שימורים אטומות שהכילו לדבריו דגימות צואה, והדביק עליהן את התווית “חרא של אמן”, ובאיטלקית, Merda D’artista.

מנצוני התכוון ללעוג למסחור עולם האמנות, אולם הבדיחה התקבלה ברצינות. גלריית ‘טייט’ בלונדון רכשה את אחת מקופסאות השימורים של מנצוני תמורת קרוב ל-100 אלף ליש”ט, וקופסאות נוספות נמכרו עבור סכומים גבוהים אף יותר.

מנצוני לא הספיק לראות זאת מכיוון שמת מהתקף לב שנתיים לאחר יצירת קופסאות הצואה, אולם לפני כמה שנים טען שותפו, אגוסטינו בנולמי כי קופסאות השימורים בכלל מולאו בגבס פלסטי ולא בצואה אנושית כפי שטען מנצוני.

אומץ לחרדים

בחודש דצמבר, פירסם אמן הרחוב החרדי המחתרתי אומץ בפעם הראשונה (ככל הידוע) כמה מיצירותיו.

האגודה למלחמה באלוהים

המערכון האגודה למלחמה באלוהים שודר בדצמבר בתוכנית היהודים באים.

אל תצביעו בבחירות – קבלו 100 דולר

חסידות סאטמר האנטי-ציונית הודיע בדצמבר כי תשלם 100 דולר במזומן לכל ישראלי שיתחייב לא להצביע בבחירות לכנסת, ויסכים להפקיד את תעודת הזהות שלו ואת רישיון הנהיגה ביום הבחירות.

סיכום לא מחייב של מחאה, אמנות ויצירתיות בישראל (ועל ישראל) בשנת 2014.