כלבי הרכבת התחתית של מוסקבה

 

פורסם בתאריך:
05.2013

במקור במדור א וילדע חיה

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מדי בוקר, נוהגים כלבי רחוב במוסקבה לנסוע ברכבת התחתית למרכז העיר כדי לחפש שאריות מזון במרכז בירת רוסיה. לפנות ערב הם שבים ברכבת לפרברים שם הם מעבירים את לילותיהם.

הכלבים יודעים לרדת בתחנות הנכונות, ונוהגים לשבת בקרונות הראשונים או האחרונים של הרכבת, שהם בדרך כלל הפחות עמוסים. גם בזמן חיפושיהם אחרי מזון במרכז העיר, מגלים כלבי הרחוב התמצאות רבה, ומקפידים לעבור את הכביש במעברי חצייה ולהמתין לאור ירוק כמו בני אדם.

מדענים ברוסיה העריכו כי ראשיתה של התופעה בתקופה של התמוטטות ברית המועצות בשנות ה-90, כאשר מבנים תעשייתיים שבהם התגוררו כלבי רחוב רבים, הועתקו ממרכז מוסקבה לפרברים. הכלבים, שעברו להתגורר במבני התעשייה מחוץ למרכז העיר, הבינו עם זאת כי מרבית שאריות ונדבות המזון נמצאות במרכז העיר, ועל כן החלו לנסוע ברכבת התחתית מדי יום כדי להשיג מזון.

“מבני התעשייה שימשו כמקלטים לכלבי הרחוב, ולכן הכלבים נאלצו לעבור יחד עם המבנים”, הסביר ד”ר אנדריי פוירקוב מהמכון לאקולוגיה ואבולוציה של מוסקבה, בראיון לעיתון הבריטי “סאן”. “אבל מכיוון שהסיכויים הטובים ביותר לקבל שאריות מזון מאנשים או למצוא אותן בזבל הם במרכז העיר, הכלבים למדו כיצד לנסוע ברכבת התחתית – כדי להגיע למרכז העיר בבוקר, ואז לחזור הביתה בערב, בדיוק כמו בני אדם”.

פוירקוב סיפר גם כי הכלבים אוהבים להשתעשע בזמן נסיעותיהם היומיות ברכבת התחתית. “הם עולים לרכבת ממש ברגע האחרון, שניות לפני שהדלתות נסגרות, למרות הסיכון שהזנב שלהם ייתפס בין הדלתות. הם עושים את זה בשביל הכיף. ולפעמים הם נרדמים ברכבת ואז נאלצים לרדת בתחנה הלא נכונה”.

הכלבים בעלי התושייה גם פיתחו שיטות יצירתיות להשיג מזון. “הם מתגנבים מאחורי אנשים שאוכלים שווארמה, ואז נובחים בקול רם כדי להבהיל את האנשים בתקווה שיפילו מזון לרצפה. כאשר מדובר בילדים, הכלבים מתנהגים בצורה מתוקה ומניחים את ראשיהם על ברכי ילדים ומביטים בתחנונים בעיניהם של הילדים כדי לזכות באהדתם – ובשיירי מזון”, סיפר פוירקוב. “כלבים מבינים את הפסיכולוגיה האנושית היטב”, הוסיף.

בדרך כלל, תושבי מוסקבה מגלים אהדה כלפי כלבי הרחוב הנוסעים ברכבת התחתית ומסתובבים ברחובות העיר. עם זאת, בשנת 2001 דקרה אשה בעיר כלב שחי בתחנת הרכבת מנדלבסקיה באמצעות סכין מטבח וגרמה למותו. הדבר התרחש בשעת עומס בתחנה וגרם להתקוממות של הנוסעים ולמעצרה של האשה. כעבור מספר שנים אף הוקם בתחנה פסל ברונזה של הכלב, כאנדרטה לזכרו.

מדי בוקר הם עולים על הרכבת התחתית כדי לחפש שאריות מזון במרכז בירת רוסיה, ואז לפנות ערב שבים לביתם בפרברים.