יצירות של אמן הרחוב JR

 
הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

דיוקן של דור

הצלם ואמן הרחוב הצרפתי JR התפרסם בפעם הראשונה בזמן הפגנות המהגרים בפריז באמצע העשור הראשון של המאה ה-21, לאחר שהחל להדביק במרכז העיר פוסטרים ענקיים של צילומי פנים של מהגרים משכונות העוני שבשולי הבירה הצרפתית.

בפרויקט דיוקן של דור, הוא ביקש לאלץ את תושבי פריז להתבונן היטב בפניהם של מי שגרים לא הרחק מהם, אך בו בזמן חיים בעולם אחר לגמרי. בזמן שהתקשורת תיארה את המפגינים כצעירים פורעי חוק שמשליכים בקבוקי תבערה, תוקפים שוטרים וכבאים ובוזזים ככל האפשר, JR ביקש מצעירים המתגוררים בשכונות שבהן התרחשו ההפגנות להשתתף בפרויקט. הוא צילם אותם בעודם עושים פרצופים מפחידים, במעין קריקטורה של עצמם, ואז תלה את צילומיהם המוגדלים.

בפוסטר אחד שיצר, שעורר הדים רבים במיוחד, נראה צעיר שחור אוחז בידו מה שנראה במבט ראשון כתת מקלע, אך במבט מדוקדק יותר מתגלה כמצלמה גדולה.

פנים אל פנים

בשנת 2007, יצר JR את הפרויקט הראשון שלו מחוץ למולדתו. במסגרת פרויקט פנים אל פנים, הסתובב האמן ברחבי ישראל והגדה המערבית, ויצר סדרת צילומי דיוקן של ישראלים ופלסטינים שעובדים באותם המקצועות. אחר כך, הדביק פוסטרים ענקיים של הצילומים, זה לצד זה, על חומת ההפרדה וברחבי ישראל-פלסטין.

“איש לא ידע לומר מי בצילומים הוא פלסטיני ומי ישראלי”, הסביר JR. “הם נראים אותו הדבר; הם מדברים שפה מאוד דומה, כמו שני תאומים שגדלו במשפחות שונות. אישה דתייה עם כיסוי ראש שיש לה אחות תאומה בצד השני. חקלאי, נהג מונית, מורה, כולם רואים לנגד עיניהם את אחיהם התאומים. והם נמצאים איתם במלחמה ללא סוף. המצב ברור, אבל הם לא רואים את זה. עלינו להעמיד אותם פנים אל פנים. אז הם יבינו”.

“פרויקט פנים אל פנים היה תערוכת האמנות הבלתי חוקית הגדולה מעולם”, אמר JR, ששמו האמיתי הוא ז’אן רנה. “90% מהעבודות שלי ברחבי העולם הן בלתי חוקיות. אני לא יכול לחזור ולבקר במרבית המדינות שבהן הייתי, משום שכבר מכירים אותי שם בשמי האמיתי”, הסביר.

ללא מסגרת

בשנת 2010, יצר JR בפעם הראשונה פרויקט שבו לא תלה צילומים שהוא עצמו צילם. במסגרת פרויקט ללא מסגרת בשווייץ, האמן השתמש צילום ישן של צריח מסגד אימאם א-שאפעי בקהיר, שנלקח מתוך אוסף צילומים של רודולף לֶנֶרט ארנסט לֶנדרוק משנות ה-20 של המאה הקודמת. הוא הגדיל את הצילום לגודל טבעי, ואז הדביק אותו על מגדל בעיר השווייצרית וֵבֵי (Vevey), במחאה על החלטת שווייץ לאסור בניית צריחי מסגדים במדינה.

Inside Out

בשנת 2011, בכנס TED בקליפורניה, הציג JR פרויקט אמנות חובק עולם שבאמצעותו ביקש להעניק לכל אדם בתבל “הזדמנות לחלוק עם העולם את מי הוא ומה הוא מייצג”. פרויקט Inside Out מזמין אנשים מכל העולם “לצלם מישהי/ו יקר לך ולתלות את הצילום במקום בעל משמעות”, ואז לשלוח את הצילום לפרויקט, ולקבל בחזרה פוסטר ענק של הצילום שאותו ניתן להדביק היכן שרוצים.

“עקרון חשוב מאוד בשבילי הוא להימנע ממיתוג או קבלת חסויות מתאגידים. רק כך אני יכול להיות מחויב לעצמי ולמושא האמנות בלבד”, הסביר JR בדבריו בכנס TED. “אמנות אמנם לא נועדה לשנות את העולם, אבל היא יכולה לשנות תפיסות, ובכך להביא לשינוי העולם”.

באותה השנה, פרויקט Inside Out התפשט בעולם, כולל לישראל שם צילומי פורטרט גדולי מימדים של משתתפי המחאה החברתית נתלו ליד המאהל בשדרות רוטשילד בתל אביב.

נשים הן גיבורות

אחד הפרויקטים הגדולים ביותר של JR הוא נשים הן גיבורות. במסגרת הפרויקט הוא צילם פורטרטים של נשים משכונות עוני בהודו, אפריקה וברזיל, ואחר כך יצר פוסטרים עצומים של צילומי הדיוקן ושילב אותם בנוף העירוני.

כך למשל, במשכנות העוני של העיר ניירובי בקניה הודבקו הפוסטרים לגגות הפחונים, וכך גם אטמו אותם מפני גשם משום שהפוסטרים יוצרו מחומר עמיד למים. “ככה אנשים השאירו את הפוסטרים על הגגות. האמנות הפכה לשימושית. כשחזרתי לשם לפני כמה חודשים, גיליתי שחלק מאחד הפוסטרים שהודבק לגג הפחונים נעלם”, סיפר JR. “כאשר ביררתי מדוע, אמרו לי שהאיש שגר שם עבר לגור במקום אחר, ולקח איתו את חלק הפוסטר שהוצמד לגג ביתו”.

ענקים: התינוק קיקיטו

הפרויקט ענקים נולד בשנת 2017 לאחר שהאמן התעורר בוקר אחד, כשבזיכרונו חקוקה תמונה מחלומותיו: החומה לאורך גבול ארה”ב-מקסיקו, ומעליה זאטוט מציץ בסקרנות לעבר הצד השני של החומה. “יש אנשים שחולמים על עולמות דמיוניים, אני חולם על חומות”, התלוצץ JR.

האמן החליט להפוך את התמונה שראה בחלומו למציאות, והציב על הצד האמריקאי של גדר הגבול בקליפורניה, צילום ענק של ילד מקסיקני בן שנה בשם קיקיטו, שמשפחתו מתגוררת ממש מול החומה בצד המקסיקני.

“הילד לא מעלה על דעתו שזו חומה שמפרידה בין אנשים, ואין לו שום מושג לגבי ההקשר הפוליטי שלה”, הסביר JR לאחר חשיפת היצירה.  “מעניין אם הילד מודאג ממה שיקרה? מה הוא חושב? בגיל שנה, אתה לא רואה גבול לפניך ולא שואל את עצמך איזה צד של הגבול טוב יותר”.

האמן גם סיפר על דברים שאמרה לו אמו של קיקיטו, ושמחלון ביתם נשקפת היצירה החדשה: “היא אמרה לי, אתה יודע, זה הבן שלי ואני מזהה אותו, אבל אני מקווה כי עבור כל שאר האנשים הוא מייצג כל ילד, כל בן אדם – כל אחד שיש לו חלומות, וחלומות שאינם מופקעים בשל דעות קדומות או חזון פוליטי כלשהו”.

אוסף יצירות של הצלם ואמן הרחוב הצרפתי JR.