חנדלה: 25 קריקטורות של נאג’י אל-עלי

 

פורסם בתאריך:
07.2016

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

הקריקטוריסט הפלסטיני נאג’י אל-עלי צייר במהלך חייו למעלה מ-40,000 קריקטורות שכללו ביקורת חריפה נגד ישראל אך גם נגד המנהיגות הפלסטינית והערבית.

את עיקר פרסומו רכש בזכות חנדלה, דמותו המצוירת של ילד פלסטיני פליט המופיע כמעט תמיד כשגבו לצופה וידיו משולבות מאחורי גבו, ואשר הפך לסמל לחוסר האונים והפסיביות של הפליט הפלסטיני אל מול כוחות חזקים ממנו.

חנדלה, אשר יש שהכתירו אותו בתור שׂרוּליק הפלסטיני, מופיע תמיד בקריקטורות של אל-עלי כשהוא לבוש בגדים קרועים וברגליים יחפות – עדות דוממת לעוני, להזנחה ולרעב במחנות הפליטים – ממש כפי שאמר באחת הקריקטורות בעת מלחמת האזרחים בלבנון, כאשר שאל אותו מישהו “אתה מוסלמי או נוצרי?” וחנדלה ענה: “אני רעב”…

וכך הציג אל-עלי את חנדלה:

ב-22 ביולי 1987 נורה אל-עלי בפניו ונפצע אנושות בלונדון, מחוץ למשרדי העיתון שבו פרסם את איוריו. כעבור חמישה שבועות, ב-29 באוגוסט, אל-עלי מת מפצעיו והוא בן פחות מ-50 שנה.

זהות המתנקש והמניע לרצח אינם ידועים עד ימינו. לפי פרסומים בתקשורת הערבית ההתנקשות בוצעה על ידי סוכני מוסד ישראלים. בעוד שלפי פרסומים בישראל, היו אלו אנשיו של יאסר ערפאת שביצעו את הרצח.

דמותו המצוירת של חנדלה, ילד פלסטיני פליט המופיע כמעט תמיד כשגבו לצופה וידיו משולבות מאחורי גבו, הפכה ברבות השנים לסמל תלאות העם הפלסטיני.