האביב הטורקי: מחאה ויצירתיות

 

פורסם בתאריך:
07.2013

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בין האם הגפרור שהצית את גל המחאה בטורקיה ב-28 במאי 2013 היה המאבק נגד הריסת הפארק הציבורי טקסים גזי באיסטנבול כדי לבנות מרכז קניות (“אוקופיי גזי”), או ניסיון הרשויות להגביל גילויי חיבה של בני זוג בפומבי (“מחאת הנשיקות”), או הדיכוי האלים של צעדת אחד במאי והפגנות האופוזיציה בחודשים שקדמו לפרוץ המחאה, לכולם היה ברור כי “האביב הטורקי” החל. ויחד עמו, הגיעו מגוון שיטות מחאה יצירתיות נגד השחיקה המתמשכת בחופש הביטוי ובדמוקרטיה במדינה.

הרוגטקה תנגן

אשה מבוגרת יורה באמצעות רוגטקה לעבר שוטרים בכיכר טקסים באיסטנבול.

וכיתתו חזיותיהן למסכות נגד גז מדמיע

פרופסורית מהפכנית

זינפ גמבטי, פרופסורית בחוג למדע המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת בואזיצ’י באיסטנבול, שלחה את המכתב הבא לסטודנטים שלה.

גרפיטי: “אסרתם על מכירת אלכוהול, אז אנשים התפכחו!”

“צ’אפולינג כל היום” – הקליפ שכבש את טורקיה

ראש ממשלת טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, האשים במהלך המחאה את המפגינים במעשי ביזה (“צ’אפול” בטורקית). בניסיון לרוקן מתוכן על טענתו השקרית של ארדואן הוציאו המפגינים קליפ בשם “צ’אפולינג כל היום” (בוזזים כל היום) בו הם נראים רוקדים – ולא בוזזים – במהלך המחאה ברחובות. הקליפ התבסס על הלהיט “Party Rock Anthem” (המוכר גם בשם “Everyday I’m Shuffling”) של צמד הפופ האלקטרוני האמריקאי LMFAO.

ואם תהיתם מדוע באמצע הקליפ מופיעים פתאום פינגווינים, הסיבה לכך היא שבזמן שערוץ CNN הבינלאומי העביר בשידור חי את ראשית ההפגנות בטורקיה, רשת CNN בשפה הטורקית שידרה סרט טבע על פינגווינים.

סירים ומחבתות

עשו אהבה – לא מלחמה

זוג מפגינים מתנשקים בעין הסערה.

וכיתתו פצצותיהם לעציצים

תרמילים ריקים של פצצות גז מדמיע שהפכו לעציצים.

איסטנבול מהבהבת

תושבי העיר מדליקים ומכבים את האורות בבתיהם לאות הזדהות עם המפגינים.

את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק

אם אני לא יכולה לרקוד – זאת לא המהפכה שלי

קרא ספר – לא תהיה שוטר

מפגינים מעודדים אהבת ספרים בקרב כוחות הבטחון.

מחאת האדם העומד

אחרי שמשטרת טורקיה גירשה באלימות את המוחים מכיכר טקסים באיסטנבול, מצאו המפגינים דרך חדשה להביע את מחאתם נגד ראש הממשלה רג’פ טאיפ ארדואן: לעמוד בדממה. הראשון שיזם את שיטת המחאה החדשה היה האמן והכוריאוגרף הטורקי ארדם גונדוז, שעמד בדממה במשך שמונה שעות במרכז כיכר טקסים באיסטנבול במחאה על האלימות המשטרתית הקשה כלפי המפגינים.

לא חלף זמן רב והמוני אנשים נעמדו בעקבותיו, לא רק באיסטנבול אלא גם בערים אחרות ברחבי טורקיה.

סיבוב לאחור

“סיבוב לאחור”, סרט אנימציה קצר של במאי הקולנוע הטורקי אייצ’ה קרטאל, מציג את הצנזורה העצמית של התקשורת בטורקיה בעת המחאה בפארק גזי באיסטנבול בקיץ 2013.

סרט האנימציה, אשר צויר באופן ידני בתוך 18 ימים בלבד, מוקדש “לכל האנשים שנחשפו לשימוש מופרז של כוח משטרתי, אנשים שנפצעו, אנשים שאיבדו את עיניהם עקב פגיעת רימוני גז, ואנשים שנהרגו”.

למה שברתי את שלט הפרסומת?

סרטון משעשע שבו מפגינים מהעיר אנקרה בטורקיה מסבירים למה שברו שלטי פרסומת. תרגום לעברית כאן.

שוטרים שרפו את ‘עץ המשאלות’ בכיכר טקסים באיסטנבול

העץ הפך במהלך ההפגנות לביטוי ססגוני של תקווה לאחר שאנשים תלו עליו פיסות נייר צבעוניות עליהן רשמו את משאלותיהם. לכן כנראה שרפו אותו.

“עץ אחד מת, אומה אחת התעוררה” – נאזים היכמת

פוסטר מחאה עם צילומים של המפגינים נגד עקירת העצים בפארק טקסים גזי, ואשר להם מתלווה ציטוט של נאזים היכמת, גדול המשוררים הטורקים המודרניים, שהוגלה מארצו בעוון קומוניזם ומת בגלות.

איך להתגונן מפני גז מדמיע

כרוז הדרכה המופץ בין המפגינים בטורקיה.

האקרים פרצו לאתר ממשל באיסטנבול ומחקו חובות

קבוצת ההאקרים הטורקית רד-האק פרצה למערכת התשלומים של אתר האינטרנט הממשלתי של מחוז איסטנבול, ומחקה את חובותיהם של מרבית מוסדות הציבור במחוז.

ההאקרים מחקו בין השאר את חובות החשמל, הטלפון והמים של המוסדות, וגם פירסמו את שם המשתמש והסיסמה של המערכת לשימוש הציבור הרחב. בעקבות המתקפה, שהוכתרה על ידי העיתונות הטורקית בתור פעולה של “רובין הוד וירטואלי”, נאלצו הרשויות להשבית את האתר.

אצבע משולשת למשטרה

כיבוד לשוטרים

גל המחאה ששטף את טורקיה באביב 2013 כלל מגוון שיטות מחאה יצירתיות ומשעשעות נגד השחיקה המתמשכת בדמוקרטיה במדינה.