דברים שאולי לא ידעת על מרדכי ואנונו

 

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אני המרגל שלך

לאחר שפותה על ידי סוכנת המוסד סינדי לבוא לרומא ונחטף על ידי המוסד, כשהיה עצור בזמן משפטו, כתב ב-1987 מרדכי ואנונו את השיר אני המרגל שלך.

אני הפקיד, הטכנאי, המכונאי, הנהג, אמרו לו תעשה כך וכך. אל תסתכל ימינה שמאלה, אל תעיין בדף. אל תסתכל על כל המכונה. אתה אחראי רק על בורג אחד. אתה אחראי רק על חותמת אחת. תתעסק רק בעניין אחד. על תתעניין בדברים שהם למעלה ממך. אל תחשוב במקומנו. סע. תמשיך לנסוע. הלאה. הלאה.

חשבו הגדולים, החכמים, המבינים בעתידנות. אין חשש. אין פחד. הכל עובד, דופק. הפקיד הקטן שלנו הוא עובד חרוץ. הוא טכנאי פשוט. הוא הקטן. כמו כל הפקידונים, אוזניים להם ולא ישמעו, עיניים להם ולא יראו. ראש לנו ולא לקטנים.

ענה להם, חשב לעצמו, בינו לבינו האזרח הקטן. האיש עם הראש אבל לא קטן. מי כאן הבוס, מי יודע לאן הרכבת נוסעת? איפה הראש שלהם. גם לי יש ראש. מדוע אני רואה את כל המכונה, מדוע אני רואה את התהום, האם יש נהג לרכבת הזאת?

הפקיד הנהג הטכנאי המכונאי הרים ראש. התרחק מעט וראה איזו מפלצת. לא מאמין חזר שיפשף עיניו ואכן – אני בסדר גמור. אני אכן רואה מפלצת. אני חלק מהמערכת, אני חתמתי על הטופס הזה. ורק עכשיו אני קורא את המשכו. הבורג הזה הוא אני.

איך לא ראיתי, ואיך אחרים ממשיכים להבריג. מי עוד יודע. מי ראה, מי שמע. המלך אכן עירום. אני רואה אותו. מדוע אני. זה לא בשבילי. גדול עלי. קום קרא. קום והודעת לעם הזה. אתה יכול. אני הבורג, המכונאי, הטכנאי. אתה כן. אתה הסוכן החשאי של העם הזה. אתה העיניים של המדינה. סוכן מרגל גלה מה ראית. גלה לנו מה המבינים, החכמים, מסתירים מאיתנו. אם אתה לנו, תהום לנו. שואה לנו. אתה ורק אתה יושב על ההגה ורואה את התהום.

אין לי ברירה. אני קטן, אזרח, עמך, אבל אני אמלא את חובתי. אני שמעתי את קולו של מצפוני. ואין לאן לברוח. העולם הוא קטן. קטן לעומת האח הגדול. הנני בשליחותכם. הנני ממלא את תפקידי. קחו את זה ממני. בואו ושפטו. הקלו מעלי את המשא. שאו אותו יחד איתי. המשיכו את מלאכתי. עצרו את הרכבת. תרדו מהרכבת. התחנה הבאה שואה גרעינית. הספר הבא, המכונה הבאה, לא. אין דבר כזה.

הסרט המומלץ של ואנונו

סרט הטלוויזיה נשק סודי, הפקה אמריקאית-אוסטרלית בבימוי איאן שארפ משנת 1990, הוא העיבוד למסך הנאמן ביותר למציאות של סיפורו של המתריע הגרעיני. כך טען ואנונו עצמו בשלהי 2016, כתריסר שנים לאחר שחרורו מהכלא.

“עבור כל אלו שאינם מכירים את הסיפור הזה, או רוצים לדעת יותר על סודות הגרעין של ישראל, הכל נמצא בסרט הזה משנת 1990”, כתב ואנונו בעמוד הפייסבוק שלו. כאשר אחת המגיבות בעמוד שאלה אותו האם הסרט נאמן למציאות, ענה ואנונו: “כמעט נאמן, אך יש מעט שינויים לא מדויקים, כדי למכור את הסרט. הסיפור המרכזי מאוד קרוב לסיפור האמיתי”.

להחזיר את הע’ לוענונו

בתחילת שנת 1997, במלאת עשר שנים לכליאתו בבידוד של ואנונו, הוקדש לו גליון מספר 7 של כתב העת “מצד שני” שהוציא המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית. הגליון נפתח במאמר קצר פרי עטה של במאית הקולנוע התיעודי היהודיה-ערביה סימון ביטון, שהתייחס בתחילתו לראיון מוקלט שנערך עם מוטי ואנונו בקיץ 1985, כשנה לפני החשיפה וחטיפתו על ידי המוסד.

בהופעת U2 בישראל: בונו קרא לשחרר את ואנונו

ב-30 בספטמבר 1997, בדיוק 11 שנים אחרי חטיפתו של ואנונו על ידי המוסד, הופיעה להקת הרוק U2 לראשונה בישראל.

מעט יותר מ-40 דקות מתחילת ההופעה, שהתקיימה בפארק הירקון בתל אביב מול קהל של 40,000 איש, קרא סולן הלהקה בונו מעל הבמה לשחרר מהכלא את חושף סודות האטום הישראלי.

“בתוך כל זה אני רק רוצה לזכור את מרכדי ואנונו (טעות במקור). הבחור הזה, לא משנה מה אתם חושבים עליו או מרגישים כלפיו, הלילה נמצא כבר 11 שנים בבידוד בכלא. ולמדינה גדולה יש סובלנות גדולה, והלילה אני מבקש זאת למענו”, אמר בונו.

תגובת הקהל היתה חיובית למדי.

החמישיה הקאמרית

פרק 65 של תוכנית המערכונים החמישיה הקאמרית, ששודר בשנת 1997 בעונתה החמישית והאחרונה של התוכנית, כלל מערכון בפורמט של קדימון לסדרת דרמה על סיפור חטיפתו של ואנונו.

ואנונו באנימציה

בשנת 2004, דמותו של ואנונו הופיעה בפרק 8 של סדרת האנימציה הסאטירית מ.ק. 22.

חתונה בירושלים העתיקה

למרות נקמנות הרשויות בישראל שעשו ככל יכולתן כדי למרר את חייו ולבודד אותו חברתית לאחר שחרורו מהכלא, ואנונו התחתן עם בחירת לבו ב-2015 בירושלים.

טקס הנישואים הצנוע של ואנונו ובת זוגו הנורבגית, ד”ר כריסטין יואחימסן, נערך ב-19 במאי בכנסיית הגואל – כנסייה לותרנית פרוטסטנטית ברובע הנוצרי של העיר העתיקה בירושלים.

בחתונה המצומצמת נכחו חבריהם הקרובים ומכרים של בני הזוג, בהם עורך הדין אביגדור פלדמן והעיתונאי ופעיל זכויות האדם גדעון ספירו, ממובילי המאבק נגד נשק השמדה המונית בישראל.

ואנונו והאופניים

לאחר שחרורו מהכלא ב-2004 עמד ואנונו לעבור להתגורר בדירה שכורה במתחם אנדרומדה שביפו. אולם בעקבות פרסום כתובת מגוריו החדשה בתקשורת, ומחשש כי אם יגור בין יהודים יהיה חשוף להתנכלויות, הוא נאלץ לעבור להתגורר במתחם קתדרלת סנט ג’ורג’ של הכנסייה האנגליקנית, בדרך שכם שבמזרח ירושלים.

בקיץ 2018, לאחר 14 שנים שבמהלכן התגורר במזרח ירושלים, עבר ואנונו לגור ביפו, וניכר היה כי נהנה מרכיבת אופניים לאחר המעבר מההר למישור החוף. בני מזל בטיילת יפו-תל אביב אף זכו מעת לעת לראות את ואנונו המחויך חולף על פניהם באופניו.

המתריע הגרעיני מרדכי ואנונו הורשע ב-28 במרץ 1988 בבגידה ובריגול חמור, ונגזרו עליו 18 שנות מאסר, לאחר שחשף פרטים על תוכנית האטום הישראלית מתוך מטרה למנוע הפצה ושימוש בנשק גרעיני. ואנונו הוחזק בבידוד מוחלט במהלך 11 שנות המאסר הראשונות, וגם לאחר שסיים את ריצוי עונשו ושחררו ממאסר, ממשיך השב”כ להטיל עליו מגבלות רבות, ומונע ממנו לעזוב את ישראל.

הנה כמה דברים עליו שאולי לא ידעת.