אמני גרפיטי בבולגריה לא מפסיקים “לשפץ” אנדרטה רוסית ממלחמת העולם

 

פורסם בתאריך:
03.2017

במקור בהכל שקרים

הרשמו לקבלת עדכונים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בשנים האחרונות גוברים בבולגריה הקולות הקוראים להרוס אנדרטאות מתקופת הכיבוש הסובייטי, ובמוקד ויכוח זה עומדת אנדרטה לזכר חיילי הצבא האדום במלחמת העולם השנייה הניצבת בעיר הבירה סופיה.

פסל הברונזה הענק, שמציג חיילים של הצבא האדום אשר “שחררו” את בולגריה מהכיבוש הנאצי בשנת 1944, הפך ליעד פופולרי עבור אמני גרילה ש”משפצים” אותו בדרכים מקוריות.

כך למשל, ב-17 ביוני 2011 בחרו אמני רחוב אנונימיים להעניק לאנדרטה פרשנות משלהם לכיבוש בולגריה בימינו, והפכו את דמויות החיילים לדמויות בדיוניות שמסמלות את התרבות האמריקאית.

בין תשע הדמויות שנצבעו אפשר היה למצוא גיבורי קומיקס כמו סופרמן, וונדר וומן, קפטן אמריקה והג’וקר, לצד דמויות רונלד מקדונלד וסנטה קלאוס. דגל שמניף אחד החיילים נצבע בכוכבים ופסים של דגל ארצות הברית. היוצרים העלומים גם כתבו על האנדרטה את המשפט “עומדים שכם אל שכם ברוח הזמן”.

במקרה או שלא במקרה, למחרת התקיים בסופיה מצעד הגאווה השנתי שמשתתפיו עוד הספיקו להוסיף קישוטים משלהם לאנדרטה, בטרם ניקו עובדי העירייה את הצבע ממנה.

עם זאת, מאז הפכה האנדרטה ליעד פופולרי בקרב אמני רחוב שמבקשים לתת לה פרשנות משלהם כדי לבטא את מחאתם. כך למשל, ב-10 בפברואר 2012 הולבשו על פני חיילי האנדרטה מסכות גאי פוקס במקביל להפגנות נגד הסכם הסחר נגד זיופים והפרת זכויות יוצרים (ACTA) שנערכו ברחבי אירופה.

ב-17 באוגוסט 2012 הולבשו על ראשי כמה מהחיילים באנדרטה כובעי גרב צבעוניים – סימן ההיכר של להקת הפאנק הרוסית ‘פוסי ריוט’ – לאחר שבית משפט במוסקבה גזר באותו יום עונשי מאסר על חברות הלהקה בעקבות הופעת מחאה נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שקיימו בקתדרלה המרכזית של בירת רוסיה.

ב-15 באוקטובר 2015, ביקרה באנדרטה חברת ‘פוסי ריוט’, נדז’דה טולוקוניקובה, והשתתפה בשחזור של אירוע הלבשת כובעי הגרב המקורי.

מאז שנת 2010, החלו לציין בבולגריה בראשון בפברואר את יום הזכרון לקורבנות המשטר הקומוניסטי. בין 20 אלף ל-30 אלף בולגרים קיפחו את חייהם כתוצאה מדיכוי ממשלתי בין השנים 1946-1990.

בראשון בפברואר 2013, נצבעו חלקים מהאנדרטה בצבעי אדום, ירוק ולבן – צבעי דגל בולגריה.

ב-21 באוגוסט 2013, יום השנה ה-45 לפלישת צבאות חמש מדינות ברית ורשה (בהן בולגריה) לצ’כוסלובקיה – אשר שמה קץ ל”אביב של פראג” – נצבעה האנדרטה בוורוד.

לרגלי האנדרטה ריססו האלמונים את המילים “בולגריה מתנצלת” בבולגרית ובצ’כית.

במרץ 2022, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, נמרחה האנדרטה בצבעי דגל אוקראינה בליווי הכיתובים “כובשים” ו”תהילה לאוקראינה”.

האנדרטה לחיילי הצבא האדום בסופיה בירת בולגריה הפכה לבמת אמנות מחאה ססגונית – ורשויות החוק חסרות אונים. תרגום מקוצר של כתבה שפורסמה באתר Web Urbanist בינואר 2017.